• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi under 25

McFly

Cartier
2-Faktor
Med all jävla respekt och med socker på toppen. Svettis är ingen Investment Bank punkt. Sen att dom har en Investment banking del är en annan sak. Svettis är och kommer alltid vara en Retailbank i första hand. Sedan är Investment delen separerad från resten av banken.
Edit Jag har all respekt för Swedbank absolut inget fel med att jobba där, tvärtom. Nu lämnar vi det ämnet och fortsätter med att vara mellan 20-25 år. (Själv är jag 40 och har jobbat Trading i 15 år på bank.)
Haha "Jag har all respekt respekt för Swedbank" samtidigt som du kallar Swedbank för Svettis. Hög nivå på dig, verkligen!

Swedbank Märkets räknas tillsammans med bl.a Nordea Markets som en av Sveriges investmentbanker. Slå upp "investmentbank" i den öppna encyklopedin annars :)

Men jag håller med, nu går vi vidare, utan att några gamla klossar ska komma in och läxa upp ungdomen om vad som är rätt och fel minsann!
 
  • Like
Reactions: ZQT

Kasper

Friends of KS

Belic

Cartier
24 år och inväntar min drömklocka! Jobbat som AM för ett rekrytering & bemanningsföretag men går nu över till en kombinerad IT/Sälj tjänst på ett annat bolag.

Hittade forumet för några år sedan och införskaffade mig min första "riktiga" klocka, en Seiko SKX007 på presidentlänk.
Efter att ha fortsatt läsa så fastnade jag för lite dyrare ur och införskaffade mig en Omega Seamaster Aqua Terra som jag verkligen älskade!
nFQOIVC.jpg

Sedan fick jag erbjudande om att köpa en Rolex Exp2 16570, fantastisk klocka som jag ångrar att jag sålde.
8EbNNuG.jpg

Men den fick lämna till förmån för något mycket trevligare, nämligen en Rolex GMTc 116710.
aNeKQsP.jpg

Tyvärr var jag tvungen att sälja den då jag behövde pengarna till en lägenhet. Nu har varit klocklös en längre period men under semestern kröp köptankarna fram igen och nu inväntar jag min drömklocka, vad det blir får vi se imorgon eller på måndag :cigar:
Oa1AKMH.jpg
 

Baloo

Omega
17 år med ett växande intresse för klockor. Pluggar mot civilingenjör och med lite tur ska det bli yrket som betalar mina dinkor i framtiden.
Sparat ett tag och tittar efter en Explorer II men har än så länge inte hittat någon som passat mina önskemål (framförallt plånboken haha). Men tanken är iallafall att det ska bli klockan som en dag ska utgöra basen i min samling.
 

Kral

Omega
2-Faktor
Strax 21 år fyllda, efter gymnasiet jobbade jag med att lägga asfalt/tätskikt och senare på posten. Har nu pluggat trafikflygare i 1,5 år med ett år kvar. På fritiden tycker jag om att flyga, dyka och dricka öl.

Har nu en Longines Flagship Heritage som jag tycker är underbar! Ser inga klockköp i den närmre framtiden men när man börjat jobba kanske man kan spara mot något i flygar- eller dykarstil. :)

IMAG1184_1_1.jpg
 
Rolig tråd!
Är 16 år gammal och börjar gymnasiet nu till hösten. Sitter på en Glycine combat sub och en Datejust 1601, men nu efter sommaren kommer 1601:an tyvärr få lämna för att ge plats åt en Explorer 16570 eller Sub 14060. Kommer blir tufft att sälja sin allra första Rolex. :/

Mitt intresse bar väl av när min mamma berättade att en bekant hade ett klockforum, jag hittade snabbt dit och reggade mig direkt. Efter det har jag bara sjunkit ännu djupare ner i klockträsket. Kan väl inte säga att det gått en enda dag utan KS det senaste året. Men ju mer man lär sig om uren och klockorna, desto roligare blir det. Man förstår vilka otroliga verk de är, samt det starka andrahandsvärdet på klockor och hur marknaden påverkas av valutaförändringar och dylikt.

Nu efter sommaren bär det av till gymnasiet, där det blir ekonomiprogrammet med inriktning entreprenörskap, vilket skall bli otroligt kul.

Det är verkligen roligt att se hur många unga som hittat hit! :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jahja, får väl hoppa in då. 24år ung. Pluggar arkitektur och knegar extra inom handeln, något jag kommer fortsätta med några år nu. Har alltid gillat klockor, önskade mig enbart en fin Casio digitalare i födelsedagspresent när jag var typ 8. Har fortfarande kvar den i lådan. Sen skaffade jag min en klassisk vittavlad-dressare ifrån Gant under gymnasietiden men bestämde mig för att köpa mig en ordentlig en med första lönen efter det. Valet fall på en Certina DS diver efter att ha sökt runt en hel del själv och provat i butik.
2014-03-10 08.55.14.jpg

2014-09-16 18.11.18 HDR.jpg

Var iprincip OWG med Certinan i två år innan jag hittade hit och lät den vandra vidare. Ganten åkte på ibland då den var populärare bland det andra könet, tyvärr kan jag tillägga. Men sen bar det av! Köpte mig en Glycine här på forumet.
2015-03-01 21.22.52.jpg

Sen behövdes det såklart en beater inför en Australien resa, såklart en SKX som alla andra.
2014-05-07 19.24.40.jpg

Vann två klockor av @Tripeiro. i en rolig tävling, hittar inte tråden nu dock.
2014-09-04 18.23.24-2.jpg
2014-07-20-20-06-17-jpg.168015.jpg

Inköpte en farsta glitter hipster digitalare som tjejen nu lagt beslag på (använder den aldrig ändå)
IMG_0745.JPG

Alla behöver ju en kronograf med. Här iform av en Quartz Sekio som lämnat för ett tag sedan.
2015-01-29 09.55.08.jpg


Köpte en skum vintage rackare som tickade så högt att jag höll på att bli tokig så den servades och skickades vidare när den fortfarande tickade..
2015-05-04 08.16.06.jpg

Fick lite skrammel klockor utav farmor och farfar när mamma berättat om mitt intresse. Inget riktigt kul men kommer kanske serva upp någon av de pga. att det just är gåvor.
2015-01-30 18.30.44.jpg

Var såklart tvungen att prova på att modda lite också, så gjorde om SKXen lite när jag tröttnat. Tröttnade snabbt på moden med så den vandrade vidare med.
2015-03-06 12.43.11.jpg


Så vad finns i samlingen nudå? Dessa tre är väl mina huvudklockor utöver några av de ovan som fått stanna. Lagondan har nytt band och används som dressare (läs, iprincip aldrig). Sinn 556a är huvudklockan och bärs nästan dagligen. Quartz Heuern är tänkt som beater men med lite strul så är den inne på service för tillfället och kommer förhoppningsvis tillbaka i prima skick. Sen gillar jag jackor också, gärna jävligt balla sådana med historia. Bilden längst ned visar min Sinn i min Mille miglia jacka som var designat för racet med samma namn, komplett med goggles på luvan och watchviewer.
2015-03-20 11.26.18.jpg
2015-04-08 14.33.33.jpg
2015-06-22 20.27.49.jpg
2015-07-26 15.13.52.jpg

Har missat några jag inte kommer ihåg eller hittar bland bilderna men så får det vara.

Vad är pågång härnäst? En udda vintage dykare i form av Squale, Zodiac eller något liknande är jag riktigt sugen på. Samma med en udda vintage klocka i allmänhet och 556an vill jag låta vandra vidare men väntar på att en Sinn Flieger ska dyka upp först. Eller en bespottad TAG Aquaracer alt. vintage svarttavlad datejust.

Har fö. insett att jag antagligen festat bort och rest upp två-tre sport rollar under min korta klockkarriär när jag rotade igenom mina gamla bilder. Men helt klart värt det. Sparar de dyrare inköpen när jag landat mitt första ordentliga jobb efter utbildningen. Finns mycket roligt billigt som man kan beta av tills dess.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jahja, får väl hoppa in då. 24år ung. Pluggar arkitektur och knegar extra inom handeln, något jag kommer fortsätta med några år nu. Har alltid gillat klockor, önskade mig enbart en fin Casio digitalare i födelsedagspresent när jag var typ 8. Har fortfarande kvar den i lådan. Sen skaffade jag min en klassisk vittavlad-dressare ifrån Gant under gymnasietiden men bestämde mig för att köpa mig en ordentlig en med första lönen efter det. Valet fall på en Certina DS diver efter att ha sökt runt en hel del själv och provat i butik.
2014-03-10 08.55.14.jpg

2014-09-16 18.11.18 HDR.jpg

Var iprincip OWG med Certinan i två år innan jag hittade hit och lät den vandra vidare. Ganten åkte på ibland då den var populärare bland det andra könet, tyvärr kan jag tillägga. Men sen bar det av! Köpte mig en Glycine här på forumet.
2015-03-01 21.22.52.jpg

Sen behövdes det såklart en beater inför en Australien resa, såklart en SKX som alla andra.
2014-05-07 19.24.40.jpg

Vann två klockor av @Tripeiro. i en rolig tävling, hittar inte tråden nu dock.
2014-09-04 18.23.24-2.jpg
2014-07-20-20-06-17-jpg.168015.jpg

Inköpte en farsta glitter hipster digitalare som tjejen nu lagt beslag på (använder den aldrig ändå)
IMG_0745.JPG

Alla behöver ju en kronograf med. Här iform av en Quartz Sekio som lämnat för ett tag sedan.
2015-01-29 09.55.08.jpg


Köpte en skum vintage rackare som tickade så högt att jag höll på att bli tokig så den servades och skickades vidare när den fortfarande tickade..
2015-05-04 08.16.06.jpg

Fick lite skrammel klockor utav farmor och farfar när mamma berättat om mitt intresse. Inget riktigt kul men kommer kanske serva upp någon av de pga. att det just är gåvor.
2015-01-30 18.30.44.jpg

Var såklart tvungen att prova på att modda lite också, så gjorde om SKXen lite när jag tröttnat. Tröttnade snabbt på moden med så den vandrade vidare med.
2015-03-06 12.43.11.jpg


Så vad finns i samlingen nudå? Dessa tre är väl mina huvudklockor utöver några av de ovan som fått stanna. Lagondan har nytt band och används som dressare (läs, iprincip aldrig). Sinn 556a är huvudklockan och bärs nästan dagligen. Quartz Heuern är tänkt som beater men med lite strul så är den inne på service för tillfället och kommer förhoppningsvis tillbaka i prima skick. Sen gillar jag jackor också, gärna jävligt balla sådana med historia. Bilden längst ned visar min Sinn i min Mille miglia jacka som var designat för racet med samma namn, komplett med goggles på luvan och watchviewer.
2015-03-20 11.26.18.jpg
2015-04-08 14.33.33.jpg
2015-06-22 20.27.49.jpg
2015-07-26 15.13.52.jpg

Har missat några jag inte kommer ihåg eller hittar bland bilderna men så får det vara.

Vad är pågång härnäst? En udda vintage dykare i form av Squale, Zodiac eller något liknande är jag riktigt sugen på. Samma med en udda vintage klocka i allmänhet och 556an vill jag låta vandra vidare men väntar på att en Sinn Flieger ska dyka upp först. Eller en bespottad TAG Aquaracer alt. vintage svarttavlad datejust.

Har fö. insett att jag antagligen festat bort och rest upp två-tre sport rollar under min korta klockkarriär när jag rotade igenom mina gamla bilder. Men helt klart värt det. Sparar de dyrare inköpen när jag landat mitt första ordentliga jobb efter utbildningen. Finns mycket roligt billigt som man kan beta av tills dess.

Kanske dags för en ny tväling, jag är ju en jävla hejjare på att gravera.
 

Galaxy

Rolex
22år från sthlm, pluggar systemvetenskap vid Örebro universitet 3e terminen och arbetar extra på Volt Fashion. Varit medlem här sedan 2012 men intresset triggades upp ordentligt för något år sedan utav en oklar anledning. På grund av bil, dyr lägenhet, (dyr(?)) flickvän och troligtvis ett allmänt oekonomiskt sinne så är samlingen i princip obefintlig med en Omega Seamaster 50', en Seiko snzg15k1 och en vostok komandirskie 70'. skx007 såldes för några veckor sedan och siktet är nu inne på en DJ fyrsiffrig.
Kul med Örebroare! Volt Marieberg eller City?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul tråd! Vet inte om det räknas, men jag är en glad snubbe i lägre medelåldern enligt mig själv :D:nailbiting::cool::rolleyes::p, men i sinnet och själen är jag nog inte mer än 20 bast :nailbiting:! Detta stämmer nog, för min kärring säger ofta, som dessutom rimmar på kofta att jag måste börja växa upp någon gång. Har gillat och samlat klockor sedan 80-talet. Rolex är det märka jag vurmar mig mest för, men gillar även märkerna; IWC, Breitling, Omega, Panerai m.fl.

En del av samlingen för tillfället...
dsc_54891-jpg.171251
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Kul tråd! Vet inte om det räknas, men jag är en glad snubbe i lägre medelåldern enligt mig själv :D:nailbiting::cool::rolleyes::p, men i sinnet och själen är jag nog inte mer än 20 bast:nailbiting:! Detta stämmer nog, för min kärring säger ofta, som dessutom rimmar på kofta att jag måste börja växa upp någon gång. Har gillat och samlat klockor sedan 80-talet. Rolex är det märka jag vurmar mig mest för, men gillar även märkerna; IWC, Breitling, Omega, Panerai m.fl.

En del av samlingen för tillfället...
dsc_54891-jpg.171251

Säg till om gott & blandat påsen ska flippas! Saknar min gamla :(
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hehe...funderar på att flippa den faktiskt, jag skickar ett PM om det skulle bli aktuellt! Men den blir dyr ;):D:rolleyes:...
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
22 år i skrivande stund. Hade flyt med jobb efter gymnasium då jag fick det via praktik tidigare det året och är tyvärr kvar där, vantrivs. Bor fortfarande hemma (pinsamt tycker jag, men återkommer till detta) och har därför kunnat spara väldigt mycket i månaden. Men det var inte förrän ca 1 år tillbaka som det riktiga klockintresset tog vid, innan sprang jag runt med DW som var väldigt populärt när jag var 18, någon MK och en Seiko. Bror som är väldigt insatt droppade kommentaren som förändrade mig, "Varför ska du köpa 10 skräpklockor, köp en Rolex istället, den håller värdet, sälj den om du ångrar dig." Så blev det, sitter därför med en 16570 på armen men det är det enda. En Asien-runt resa i vintras i 2.5 månader och lite semester nu över sommaren med damen har satt sina spår i ekonomin men klockkontot står inte tomt för det, men just nu finns det inte riktigt ekonomi. Har varit väldigt disciplinerad med sparande till lägenhet så skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att lägga mina sparade lägenhetspengar på klockor. Har även sen ca 6 mån tillbaka en flickvän i annan stad så känns dumt att köpa lägenhet just nu då framtidsplanerna är som ni kanske kan lista ut. Kortfattat, flickvän och asienresa är anledningen till att jag fortfarande bor hemma. Vilket jävla sidospår, sorry.

Nåväl, vad jobbar jag med. Helt ärligt vet jag inte titeln, hissmontör, hisstekniker? Kalla det vad ni vill, bygger hissar i alla fall. Ska till våren -16 söka utbildning på universitet, "jobba 6 månader sen resa, sen plugga" blev istället "jobba 3 år sen resa, jobba 1 år sen plugga.."

En GT på Santorini, Grekland för ett par dagar sen! Spottade en Milgauss på en kvinna som jobbade/ägde hotellet.
IMG_0262.jpg
IMG_0295.jpg

Gissa hur många gånger jag försökt mig på denna bilden, och hur många gånger hon (och flickvännen) blivit arga..
Igår lyckades jag!
IMG_0306.jpg
 

Daytona96

Rolex
Är 19 år, har avslutat gymnasiet inom ekonomi och ska kanske läsa till civil ekonom. Ska söka jobb under hösten.
Har ganska många klockor, vissa används mer än andra:)
Gmt 1675 från 1977
image.jpg

Omega ploprof 600 från 1974
image.jpg

Rolex 1680/8 guld från 1976 arvegods
image.jpg

Rolex 5513 från 1985
image.jpg

O&W aviation
image.jpg

Beater seiko seaurchin
image.jpg

Duval 70-tals dykare
image.jpg

Seiko 100 kronograf arvegods
image.jpg

Tag heuer 2000
image.jpg

Plus några andra billigare klockor.
 

Ketan

Cartier
19 åring här. Bor i Malmö och tog studenten precis och har läst naturvetenskap. Jobbar för tillfället på Ica i och planerar att ta två års sabbatsår. Är ganska trött på plugget just nu. Funderar på att läsa antingen civilingenjör väg och vatten eller läsa ekonomi. Två ganska olika program men är väldigt sugen på båda. Får hoppas att jag kan bestämma mig nu innan jag börjar läsa igen. Sportar just nu rolex gmt blnr som jag köpte nu efter sommaren. Sugen på att spara ihop till en hubbe classic fusion.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
19 åring här. Bor i Malmö och tog studenten precis och har läst naturvetenskap. Jobbar för tillfället på Ica i och planerar att ta två års sabbatsår. Är ganska trött på plugget just nu. Funderar på att läsa antingen civilingenjör väg och vatten eller läsa ekonomi. Två ganska olika program men är väldigt sugen på båda. Får hoppas att jag kan bestämma mig nu innan jag börjar läsa igen. Sportar just nu rolex gmt blnr som jag köpte nu efter sommaren. Sugen på att spara ihop till en hubbe classic fusion.

Kul! Ja, tycker du gör helt rätt i två års sabbatstid
 
Topp