• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Victorinox

Såg diagram på prisutvecklingen för Victorinox,stabilt ibörjan, och sen två dippar för nåt år sen,vad hände där? Kass reklam?Rea? Eller nån svårförklarad tappad sug på märket?
 

hollow123

Rolex
Kollar vi enbart på prisfrågan. Så är det väl antagligen så att en internethandlare kommit över en stort lass billigt av den modellen och sedan dumpat priserna.
 

Knight

Cartier
Det där priset baseras enbart på de aktörer som annonserar på prisjakt.. Uret.se dumpade alltså priserna vid tillfället.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tycker kanske att -11% inte kan klassificeras som en prisdumpning, det är en halv-ok rea. Men visst, de där graferna får tas med en nypa salt, speciellt om det bara är en butik som säljer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
700 spänn kan väl knappast kallas dipp för märket?

(Själv tycker jag de verkar väldigt överprissatta i allmänhet men det är ju bara lilla jag)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
700 spänn kan väl knappast kallas dipp för märket?

(Själv tycker jag de verkar väldigt överprissatta i allmänhet men det är ju bara lilla jag)


Jag tycker snarare tvärtom. :) Ofta läser man mycket positiva recensioner om Victorinox.
Här är tex vad ablogtowatch skrev om Divemaster 500. Detta är en klocka som kostar 10-12k ny.

Swiss Army places a healthy amount of lume on the bezel. It does not go the entire way around the bezel, but it is richly applied where you do find it. Swiss Army opts for a solid 60 click bezel that feels good to turn. You'll appreciate the refinement to this aspect of the watch. Makes you wonder how some more expensive watches do worse with bezels when a brand like Swiss Army can do it so correctly.
Dial design is great. It is set deep into the case, and interestingly is preceded by the flat gunmetal wall of the bezel and then a sloped flange ring. You almost never see both on a watch. Each of the hour markers are applied, and contain immense amounts of SuperLumiNova. The night viewing on this watch is excellent if the dial is properly charged with light. As is the custom with Swiss Army watches - you'll see a smaller ring of number for military time . I love the use of the brand logo for the 12 o'clock hour indicator, as well as the unique style of the date window. Might have been neat to have the date dial in blue with a white font. Large claymore sword style hands are easy to see and read. Though I do also like the hands on the quartz models.
Swiss-Army-Divemaster-watch-2.jpg

Swiss Army uses an AR triple coated sapphire crystal over the dial as well as a mineral crystal over the caseback of the watch. It isn't too common to see timepieces with exhibition casebacks that are water resistant to 500 meters. Inside the watch is a movement that I totally would not have guess Swiss Army to use. Logic would indicate that with a watch like this, at this price range, they would use a Swiss ETA 2824-2 automatic. However, Swiss Army ups the ante using a higher-grade ETA 2892-2 automatic. Why the use of the higher-grade movement? Not sure. It is more nicely decorated "out of the box" from ETA, and it features buttery smooth hand-winding (when you want to hand-wind the watch). The 2892 is also a thinner movement, but that doesn't seem to be an issue here as the Dive Master 500 is not exactly a thin watch. This is one of the least expensive watches around with a 2892 in it.

Ett fel i texten är att det faktiskt är safirglas på baksidan också.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Victorinox är och förblir ett märke för multiknivar för mig. Jag fick en av min mormor 1987 som jag önskar att jag hade kvar. En Camping...

vem betalar 12k för en victorinox? Finns det någon på KS?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Victorinox är och förblir ett märke för multiknivar för mig. Jag fick en av min mormor 1987 som jag önskar att jag hade kvar. En Camping...

vem betalar 12k för en victorinox? Finns det någon på KS?
Jag betalde 5k för en Dive master (Quartz) när jag var i USA. Nu använder pappa den, men för 5k tycker jag att det är en helt ok prisvärd klocka

Min gudfar köpte dock en Air Boss för 8k, den är riktgt fin. Lätt värd pengarna
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker snarare tvärtom. :) Ofta läser man mycket positiva recensioner om Victorinox.
Här är tex vad ablogtowatch skrev om Divemaster 500. Detta är en klocka som kostar 10-12k ny.

Swiss Army places a healthy amount of lume on the bezel. It does not go the entire way around the bezel, but it is richly applied where you do find it. Swiss Army opts for a solid 60 click bezel that feels good to turn. You'll appreciate the refinement to this aspect of the watch. Makes you wonder how some more expensive watches do worse with bezels when a brand like Swiss Army can do it so correctly.
Dial design is great. It is set deep into the case, and interestingly is preceded by the flat gunmetal wall of the bezel and then a sloped flange ring. You almost never see both on a watch. Each of the hour markers are applied, and contain immense amounts of SuperLumiNova. The night viewing on this watch is excellent if the dial is properly charged with light. As is the custom with Swiss Army watches - you'll see a smaller ring of number for military time . I love the use of the brand logo for the 12 o'clock hour indicator, as well as the unique style of the date window. Might have been neat to have the date dial in blue with a white font. Large claymore sword style hands are easy to see and read. Though I do also like the hands on the quartz models.
Swiss-Army-Divemaster-watch-2.jpg

Swiss Army uses an AR triple coated sapphire crystal over the dial as well as a mineral crystal over the caseback of the watch. It isn't too common to see timepieces with exhibition casebacks that are water resistant to 500 meters. Inside the watch is a movement that I totally would not have guess Swiss Army to use. Logic would indicate that with a watch like this, at this price range, they would use a Swiss ETA 2824-2 automatic. However, Swiss Army ups the ante using a higher-grade ETA 2892-2 automatic. Why the use of the higher-grade movement? Not sure. It is more nicely decorated "out of the box" from ETA, and it features buttery smooth hand-winding (when you want to hand-wind the watch). The 2892 is also a thinner movement, but that doesn't seem to be an issue here as the Dive Master 500 is not exactly a thin watch. This is one of the least expensive watches around with a 2892 in it.

Ett fel i texten är att det faktiskt är safirglas på baksidan också.
Tvivlar inte på att det är OK klockor. Tycker exempelvis att tavlorna oftast ser vägarbetare ut, men ser man till vilka urverk som sitter i, så är ju de flesta modellerna rätt överprisade.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tvivlar inte på att det är OL klockor. Tycker exempelvis att tavlorna oftast ser vägarbetare ut, men ser man till vilka urverk som sitter i, så är ju de flesta modellerna rätt överprisade.
Jämför man dessutom med vad man kan få från andra tillverkare, för samma peng, så skulle jag gå på det. (Men det kanske är samma sak som överprissatt... Är lite onykter)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sinn-857-S.jpg

(Nu för tiden har ju Sinn fasat ut ETA, men tidigare modeller finns ju)


Sinn har jag väldigt lite erfarenhet av faktiskt. Pratar vi byggkvalite så tycker jag Victorinoxen är minst lika stadig som en Oris eller Doxa. Min hydroconquest framstod som en riktigt rackig klocka i jämförelse. Förstår faktiskt inte varför ni tycker att de inte är prisvärda. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sinn har jag väldigt lite erfarenhet av faktiskt. Pratar vi byggkvalite så tycker jag Victorinoxen är minst lika stadig som en Oris eller Doxa. Min hydroconquest framstod som en riktigt rackig klocka i jämförelse. Förstår faktiskt inte varför ni tycker att de inte är prisvärda. :)
Beror väl på hur man resonerar. Begpriserna är lockande, men jag tycker nypriserna är rätt kraftigt tilltagna. Men som sagt, fina tavlor och säkert bra klockor. Har bara klämt på några få.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Beror väl på hur man resonerar. Begpriserna är lockande, men jag tycker nypriserna är rätt kraftigt tilltagna. Men som sagt, fina tavlor och säkert bra klockor. Har bara klämt på några få.


Jag ska be Scaramanga som är seikoman klämma på min och komma med ett utlåtande! :) Finishen är faktiskt riktigt bra och jag tycker att man får mycket klocka för pengen runt 10 ny. Med prisvärd så menar jag vad man får kontra vad man betalar, inte vad man får när man säljer den och hur många likes den genererar, vilket verkar vara prisvärdhet för många här. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag gillar väl den lite extra för att det är lite Brattestuk över den ;) och att den är ISO 6425 certifierad.
want-this-get-this-timekeeping-full.jpg
 
Topp