• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vid vilket klockslag byts datum?

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Man vet egentligen aldrig när datumskivan rör på sig i 116610LN, lite av det fina för just den modellen. Ibland kan det byta mitt på dagen och ibland så hoppar den bak 3 dagar. Skön pjäs den där 116610LN!
 

plattfot

Rolex
Någon som vet vid vilket klockslag som datumet byts på en 116610LN?
Tack på förhand.


Vet inte om inlägget är seriöst men,... datumväxlingen på en mekanisk klocka kan variera beroende av en rad faktorer (visarmontage, temperatur, klockans position, uppdrag, sevicebehov, etc. 50 sekunder får nog anses som extremt bra. Bli inte förvånad om den inte växlar exakt samtidigt ikväll...
 

Tony

Omega
Min fråga är seriöst. För jag trodde att datum ändras vid kl.00:00:00.



Vet inte om inlägget är seriöst men,... datumväxlingen på en mekanisk klocka kan variera beroende av en rad faktorer (visarmontage, temperatur, klockans position, uppdrag, sevicebehov, etc. 50 sekunder får nog anses som extremt bra. Bli inte förvånad om den inte växlar exakt samtidigt ikväll...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Min fråga är seriöst. För jag trodde att datum ändras vid kl.00:00:00.


Det är ett mekaniskt ur med kugghjul, skruvar och fjädrar. Det kan aldrig bli lika exakt som ett kvartsur. Skiftar den datum mellan 23:55 och 00:05 så är allt lugnt. Möjligen +5/-5 minuter till men alla Rolex jag sett skiftar under tidsspannet jag nämnde nyss.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Heuer cal 12/15 börjar redan nån 1/2-timme innan. Skön -70-tals feeling...
De e inte så noga... Ny dag?!? Min fru?!? Din fru?!?

:)

hypy7ezu.jpg
 
Topp