Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vidareförsäljning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kim, 21 augusti 2014.

1. Kim
    Trådstartare

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med!

Det är så att jag sålt en klocka inom forumet, jag höll ner priset så klockan kunde stanna inom forumets "gränser".
    Nu till mitt dilemma, personen som jag sålde till har lagt ut klockan på blocket efter bara tre veckor.
    Det är väl helt okej, men till nästan 20 % högre pris än vad jag sålde klockan för.

Jag har erbjudit mig att köpa tillbaka klockan för samma peng, utan svar.

Är det rimligt? Eller är det bara att inse att man inte ska vara för snäll och gå ner i pris...:(

2. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Surt för dig så klart. Men jag tror nog man får gilla läget,
    Du var ju aldrig tvungen att sälja för den lägre pengen.
    /j

Mrsheepshooter, Fergi, Micce och 5 andra gillar detta.
  3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Nice guys finnish last.

Tycker det är lite surt när det blir så, men inte mkt att göra nått åt tyvärr.

Vad var det för klocka? Gällde det mkt pengar?

4. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Det råkar inte vara en urhandlare kanske? Då är det inte konstigt om den skickas upp i prisnivå

5. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Inget konstigt med det. Vad är det som säger att han skulle få den sålt då? I så fall är det du som klantat dig.

//Maxim

6. Kim
    Trådstartare

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ingen Urhandlare, privatperson.
    Självklart behöver jag inte sälja för det lägre priset, men känns ändå konstigt.
    Blir lite kluven...tänkte att det var bättre att hålla klockan inom forumet och inte göra sig en hacka på blocket?!

Tunan gillar detta.
  7. Per

Per Björklövens finest

Tråkig stil kan jag tycka. Hade varit roligare om någon som verkligen ville ha klockan i fråga som fått göra ett kap. Posta nicket på köparen så kan andra säljare som vill hålla saker på forumet undvika den herren nästa gång om de inte vill se samma sak.

I förlängningen så lär priserna justeras så att det är samma nivåer här som på tex Blocket.

Tunan, StrawberryFields, Knight och 5 andra gillar detta.
  8. Alpha

Alpha Bonde

Tråkigt, man borde uppskatta principen eller tanken om att "keep it in the family"..

Bramster gillar detta.
  9. R0B

R0B Präst

Bra gjort av dig, tycker det är helt fantastiskt att vi har en marknadsplats där vi håller låga priser. Självklart kommer detta i något enstaka fall utnyttjas, och jag förstår att det känns lite surt.
    Men det är bara luta sig tillbaka och låta karman göra sitt jobb! ;)

Fergi, Tunan och Sorubim gillar detta.
  10. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    Hej alla och hej Kim, det är jag som är grisen :banghead:

Står 100% för att jag lagt ut den för ett högre pris på blocket! brukar ju som bekant vara en hel del prut där.

Om du har några fler frågor Kim så får du hemskt gärna höra av dig direkt och ventilera, gör jag en vinst på 500 SEK så ska vi självklart splitta o_O

Inte för att jag ska behöva gå i försvar men klockan i fråga är en Tag Heuer vilka som bekant inte är helt enkla att sälja här på forumet, men vill ngn ha en Carrera för 12,5 så gärna för mig.

11. san

san Borgare

Skulle knappast vilja påstå att Kim "klantat" sig genom att i sann KS-andra sälja sin klocka till ett något lägre pris för att hålla den på forumet. Köparen har för den delen inte gjort något fel, men sådär lagom svinigt kan tyckas.

12. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag ser inga problem med det som har hänt. Den nya ägaren har rätt att göra vad hen vill med sin egendom.

David, Micce, mace och 9 andra gillar detta.
  13. Kim
    Trådstartare

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Eftersom du inte svarade sist, trodde jag inte det var aktuellt.
    Får väl hoppas du gör dig en rejäl hacka då, om vi tydligen ska splitta ;)

Alaker gillar detta.
  14. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    Kim jag bjuder dig på en Panini sallad med valfria tillbehör efter försäljningen :) skämtsido, men låt oss pratas vid....

God natt,
    Daniel

15. Håller helt med, du har sålt din klocka och bör gå vidare.

David, mega, Molle och 5 andra gillar detta.
  16. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Så länge du inte förklarade innan du sålde klockan att du satt priset lågt för att den sla stanna kvar på KS så kan du inte klaga, tycker jag.

alfgren, Icaras, mega och 5 andra gillar detta.
  17. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    +1

Att starta en tråd angående en sån här sak kan jag tycka är lite osmakligt eftersom du inte verkar ha sålt med premisserna att du skulle ha återköpsrätt eller andra form av krav och undantag. I andra hand borde rimligen en admin kontaktas som kan medla om nån har begått ett fel, vilket inte verkar vara fallet.

Inte försöka tvinga fram en dialog med personen genom att skapa en tråd på detta sätt.

Hans klocka, han gör vad han vill med den.

Ben Bockbrännarbolmers

corbendallasx, Micce, emilarne och 12 andra gillar detta.
  18. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Du har sålt klockan, alltså accepterade du pengarna du fick. Gå vidare, tycker jag.

David, Micce, emilarne och 11 andra gillar detta.
  19. InFeFe

InFeFe Friends of KS

+1

Alaker gillar detta.
  20. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Minns någon tidigare tråd som handlade om exakt samma sak.
    Det är bara att gå vidare, sålt är sålt.

Sandkvist, Alaker, Compiss och 2 andra gillar detta.
  21. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, som redan konstaterats: du har sålt klockan. Den nya ägaren gör vad han eller hon vill med den. Det är inte svårare än så.

Givet att det inte fanns en hembudsklausul i köpeavtalet? ;)

David och Alaker gillar detta.
  22. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Surt sa räven, men om du har sålt den lägre än efter riktpriset så är det ju inte köparens fel!

Visst var det schysst av dig, men du har sålt det till det pris du ville ha så jag tycker nästa köpare får göra vad han vill utan att bli uthängd.

Compiss, Alaker och maxmol gillar detta.
  23. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att 20 % tillägg oavsett klocka är en liten vinst för att behöva hantera Blocket-pöbelns frågor och mail med super-prutningar och taget-ur-luften-fejk-anklagelser m.m.

NiklasArvid, mace, Randel och 9 andra gillar detta.
  24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Håller med Alaker om att lägga ut för högre pris på blocket.
    Vill jag ha 65 tusen för något så lägger jag ut för 70-75. Sen låter jag köparen pruta ner sig till 65 så får jag det jag faktiskt ville ha för det och han nöjd som känner att han fick ner priset på något han egentligen var villig att pröjsa 70 för!
    Båda vinner.

Jag tycker dock det är en riktigt bra andra att hålla nere priserna inom forumets gränser. Det gör att det blir en mycket bra bekantskap, inom stängda murar men med en öppen port för andra att komma in i våra lilla "trade zone".
    Eloge till TS för det!

Alaker gillar detta.
  25. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Business is business! Bryt ihop och gå vidare.

wojtecki, Alaker och Mkarlsson gillar detta.
  26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tycker frågan är intressant och jag tror jag skapade en liknande tråd för något år sedan. Priserna varierar på olika marknader och frågan blir extra intressant om man köper/säljer från/till någon man känner.

Personligen kan jag tycka att det i extrema fall ger lite bitter eftersmak, men att det är helt ok att prissätta som man vill. Det vore väl väldigt märkligt att inte vilja sälja något för högsta möjliga pris? Vissa orkar anstränga sig; ta bra bilder, marknadsföra på flera arenor, hantera prutare, bumpa mm. Andra vill ha sålt fort. Ansträngning ska löna sig.

Tunan gillar detta.
  27. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Inte ska man bli uthängd för att rädda ett framtida forumluder till klocka från märkliga utvik i dagens klocka, fredagstrådar och konstigaste stället din klocka vart på trådar.

Har man en gång sålt får man leva med det, går ju knappast tillbaka till bilhandlaren och frågar om han gjorde vinst på bilen man bytte in.

Alaker och RobertD gillar detta.
  28. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Sunkig trådstart. Sen kan man absolut sätta ett pris för att den ska säljas till en forumvän men kommer då automatiskt ett krav på att denne skall behålla den och väljer denne att gå skilda vägar med sin klocka, så ska den säljas till samma pris? Då kan vi lika gärna sluta att köpa och sälja av varandra om det finns undermedvetna motkrav hela tiden.

Skulle vilja se den ekvationen med en Rolle som ska stå still i pris..

BOTL, Scaramanga och Alaker gillar detta.
  29. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Din klocka.. Du gör vad du vill med den..

Hoffa, yonsson, Wii och 3 andra gillar detta.
  30. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    I vissa fall håller jag med om att det är lite sunkigt, typ om man tjatat på att få köpa någons vintage rolle för att man verkligen vill ha den, får den för ett bra pris för att personen i fråga är lite snäll.. sen säljer man den två veckor senare på kaplans med en vinst på 10-15 lax.. Varför?

I detta fall tycker jag det är lite larvigt!

viktor.stefansson och Alaker gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield