• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vidareförsäljning

Kim

Panerai
Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med!

Det är så att jag sålt en klocka inom forumet, jag höll ner priset så klockan kunde stanna inom forumets "gränser".
Nu till mitt dilemma, personen som jag sålde till har lagt ut klockan på blocket efter bara tre veckor.
Det är väl helt okej, men till nästan 20 % högre pris än vad jag sålde klockan för.

Jag har erbjudit mig att köpa tillbaka klockan för samma peng, utan svar.

Är det rimligt? Eller är det bara att inse att man inte ska vara för snäll och gå ner i pris...:(
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Nice guys finnish last.

Tycker det är lite surt när det blir så, men inte mkt att göra nått åt tyvärr.

Vad var det för klocka? Gällde det mkt pengar?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det råkar inte vara en urhandlare kanske? Då är det inte konstigt om den skickas upp i prisnivå
 

Maxim

Cartier
Inget konstigt med det. Vad är det som säger att han skulle få den sålt då? I så fall är det du som klantat dig.


//Maxim
 

Kim

Panerai
Ingen Urhandlare, privatperson.
Självklart behöver jag inte sälja för det lägre priset, men känns ändå konstigt.
Blir lite kluven...tänkte att det var bättre att hålla klockan inom forumet och inte göra sig en hacka på blocket?!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tråkig stil kan jag tycka. Hade varit roligare om någon som verkligen ville ha klockan i fråga som fått göra ett kap. Posta nicket på köparen så kan andra säljare som vill hålla saker på forumet undvika den herren nästa gång om de inte vill se samma sak.

I förlängningen så lär priserna justeras så att det är samma nivåer här som på tex Blocket.
 

R0B

Panerai
Bra gjort av dig, tycker det är helt fantastiskt att vi har en marknadsplats där vi håller låga priser. Självklart kommer detta i något enstaka fall utnyttjas, och jag förstår att det känns lite surt.
Men det är bara luta sig tillbaka och låta karman göra sitt jobb! ;)
 

watchdreamer

Panerai
Hej alla och hej Kim, det är jag som är grisen :banghead:

Står 100% för att jag lagt ut den för ett högre pris på blocket! brukar ju som bekant vara en hel del prut där.

Om du har några fler frågor Kim så får du hemskt gärna höra av dig direkt och ventilera, gör jag en vinst på 500 SEK så ska vi självklart splitta o_O

Inte för att jag ska behöva gå i försvar men klockan i fråga är en Tag Heuer vilka som bekant inte är helt enkla att sälja här på forumet, men vill ngn ha en Carrera för 12,5 så gärna för mig.
 

san

Cartier
2-Faktor
Skulle knappast vilja påstå att Kim "klantat" sig genom att i sann KS-andra sälja sin klocka till ett något lägre pris för att hålla den på forumet. Köparen har för den delen inte gjort något fel, men sådär lagom svinigt kan tyckas.
 

Kim

Panerai
Hej alla och hej Kim, det är jag som är grisen :banghead:
Står 100% för att jag lagt ut den för ett högre pris på blocket! brukar ju som bekant vara en hel del prut där.
Om du har några fler frågor Kim så får du hemskt gärna höra av dig direkt och ventilera, gör jag en vinst på 500 SEK så ska vi självklart splitta o_O
Inte för att jag ska behöva gå i försvar men klockan i fråga är en Tag Heuer vilka som bekant inte är helt enkla att sälja här på forumet, men vill ngn ha en Carrera för 12,5 så gärna för mig.
Eftersom du inte svarade sist, trodde jag inte det var aktuellt.
Får väl hoppas du gör dig en rejäl hacka då, om vi tydligen ska splitta ;)
 

BOTL

Panerai
Håller helt med, du har sålt din klocka och bör gå vidare.

+1

Att starta en tråd angående en sån här sak kan jag tycka är lite osmakligt eftersom du inte verkar ha sålt med premisserna att du skulle ha återköpsrätt eller andra form av krav och undantag. I andra hand borde rimligen en admin kontaktas som kan medla om nån har begått ett fel, vilket inte verkar vara fallet.

Inte försöka tvinga fram en dialog med personen genom att skapa en tråd på detta sätt.

Hans klocka, han gör vad han vill med den.


Ben Bockbrännarbolmers
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ja, som redan konstaterats: du har sålt klockan. Den nya ägaren gör vad han eller hon vill med den. Det är inte svårare än så.

Givet att det inte fanns en hembudsklausul i köpeavtalet? ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Surt sa räven, men om du har sålt den lägre än efter riktpriset så är det ju inte köparens fel!

Visst var det schysst av dig, men du har sålt det till det pris du ville ha så jag tycker nästa köpare får göra vad han vill utan att bli uthängd.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Håller med Alaker om att lägga ut för högre pris på blocket.
Vill jag ha 65 tusen för något så lägger jag ut för 70-75. Sen låter jag köparen pruta ner sig till 65 så får jag det jag faktiskt ville ha för det och han nöjd som känner att han fick ner priset på något han egentligen var villig att pröjsa 70 för!
Båda vinner.


Jag tycker dock det är en riktigt bra andra att hålla nere priserna inom forumets gränser. Det gör att det blir en mycket bra bekantskap, inom stängda murar men med en öppen port för andra att komma in i våra lilla "trade zone".
Eloge till TS för det!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker frågan är intressant och jag tror jag skapade en liknande tråd för något år sedan. Priserna varierar på olika marknader och frågan blir extra intressant om man köper/säljer från/till någon man känner.

Personligen kan jag tycka att det i extrema fall ger lite bitter eftersmak, men att det är helt ok att prissätta som man vill. Det vore väl väldigt märkligt att inte vilja sälja något för högsta möjliga pris? Vissa orkar anstränga sig; ta bra bilder, marknadsföra på flera arenor, hantera prutare, bumpa mm. Andra vill ha sålt fort. Ansträngning ska löna sig.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Inte ska man bli uthängd för att rädda ett framtida forumluder till klocka från märkliga utvik i dagens klocka, fredagstrådar och konstigaste stället din klocka vart på trådar.

Har man en gång sålt får man leva med det, går ju knappast tillbaka till bilhandlaren och frågar om han gjorde vinst på bilen man bytte in.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sunkig trådstart. Sen kan man absolut sätta ett pris för att den ska säljas till en forumvän men kommer då automatiskt ett krav på att denne skall behålla den och väljer denne att gå skilda vägar med sin klocka, så ska den säljas till samma pris? Då kan vi lika gärna sluta att köpa och sälja av varandra om det finns undermedvetna motkrav hela tiden.

Skulle vilja se den ekvationen med en Rolle som ska stå still i pris..
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hej alla och hej Kim, det är jag som är grisen :banghead:

Står 100% för att jag lagt ut den för ett högre pris på blocket! brukar ju som bekant vara en hel del prut där.

Om du har några fler frågor Kim så får du hemskt gärna höra av dig direkt och ventilera, gör jag en vinst på 500 SEK så ska vi självklart splitta o_O

Inte för att jag ska behöva gå i försvar men klockan i fråga är en Tag Heuer vilka som bekant inte är helt enkla att sälja här på forumet, men vill ngn ha en Carrera för 12,5 så gärna för mig.

Din klocka.. Du gör vad du vill med den..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
I vissa fall håller jag med om att det är lite sunkigt, typ om man tjatat på att få köpa någons vintage rolle för att man verkligen vill ha den, får den för ett bra pris för att personen i fråga är lite snäll.. sen säljer man den två veckor senare på kaplans med en vinst på 10-15 lax.. Varför?

I detta fall tycker jag det är lite larvigt!
 
Topp