• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Video - Omegas historiska modeller

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fin film där Omegamuseets direktör Petros Protopapas passionerat berättar om tillverkarens historiska modeller. Rekommenderas!

http://timeandtidewatches.com/night-omega-firsts-video/

Bla, berättar han att Omegas namn först var en kaliber/urverk som man sedan döpte om företaget efter.

image.png
image.png
image.png
image.png
image.png


//Rozzy
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt trevlig video och kan man annat än älska Petros? Tycker han har rätt i det han säger, Omegas historia är gedigen och jag förmodar att deras juveler kommer ha bra prisutveckling framöver. De är ju rätt lika Rolex men någonstans förlorade Omega statusen. När jag pratar med vanliga dödliga tror de ofta att Omegor kostar knappt 20' och Rolex minst det dubbla.

Tack än en gång för att du lyfte fram kvalitetsmaterial @Rozzy !
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt trevlig video och kan man annat än älska Petros? Tycker han har rätt i det han säger, Omegas historia är gedigen och jag förmodar att deras juveler kommer ha bra prisutveckling framöver. De är ju rätt lika Rolex men någonstans förlorade Omega statusen. När jag pratar med vanliga dödliga tror de ofta att Omegor kostar knappt 20' och Rolex minst det dubbla.

Tack än en gång för att du lyfte fram kvalitetsmaterial @Rozzy !
Allt är Swatch groups fel, varenda märke de äger är ju prestigemässigt kört i botten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När gick de in som ägare? Känns som Omegas fall började tidigt, om man nu skall jämföra med Rolex.
1983 fattar jag det som, och innan dess ASUAG och SSIH. Egentligen ligger väl quartzkrisen bakom att paraplyorganisationerna försökte effektivisera produktionen, enklare verk och t.ex. köra gemensamma verk (Omega, Tissot). Sedan gå över till ETA på Certina, Tissot och Longines.

Men känns det som att flera av dem här märkena verkligen gick ner sig runt 80-talet, grundandet av Swatch Group 1983 ligger väl nära till hands att kunna vara en anledning?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1983 fattar jag det som, och innan dess ASUAG och SSIH. Egentligen ligger väl quartzkrisen bakom att paraplyorganisationerna försökte effektivisera produktionen, enklare verk och t.ex. köra gemensamma verk (Omega, Tissot). Sedan gå över till ETA på Certina, Tissot och Longines.

Men känns det som att flera av dem här märkena verkligen gick ner sig runt 80-talet, grundandet av Swatch Group 1983 ligger väl nära till hands?
Mmmm, och innan dess hade de tagit steget att göra lite galna satsningar som stack ut. Kanske lite för trendiga? Eller var det för enkelt att tillverka de simplare och klenare boetterna man gick över till på 60-talet. Kan dock erkänna att jag inte vet hur prislistorna såg ut en bit in på 60-talet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mmmm, och innan dess hade de tagit steget att göra lite galna satsningar som stack ut. Kanske lite för trendiga? Eller var det för enkelt att tillverka de simplare och klenare boetterna man gick över till på 60-talet. Kan dock erkänna att jag inte vet hur prislistorna såg ut en bit in på 60-talet.
Vet inte om det verkligen är/var så mycket billigare att tillverka tunna boetter?
Verken i 60-talarna är ju fortfarande av ok kvalitet, och jag antar att det är där dem stora kostnaderna ligger?

Känns som att 70-talet och trendkännsligheten ligger närmare till hands, i kombination av lägre kvalitet på verken.


K6kC5Wd.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte om det verkligen är/var så mycket billigare att tillverka tunna boetter?
Verken i 60-talarna är ju fortfarande av ok kvalitet, och jag antar att det är där dem stora kostnaderna ligger?

Känns som att 70-talet och trendkännsligheten ligger närmare till hands, i kombination av lägre kvalitet på verken.


K6kC5Wd.jpg
Boetter är dyra, lite ute på hal is men kan verket stå för halva kostnaden på ett ur? Personligen tycker jag det gick utför på 60-talet, men på 70-talet var ju skillnaden ännu större, iaf på verksidan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Boetter är dyra, lite ute på hal is men kan verket stå för halva kostnaden på ett ur? Personligen tycker jag det gick utför på 60-talet, men på 70-talet var ju skillnaden ännu större, iaf på verksidan.
Visst 60-tals verken är ju inte lika trevliga som 50-talarna men känns inte som ett lika stort steg som mellan 60 och 70. Jasså, är det så dyrt att tillverka boetten?
En till skillnad om vi jämför Rolex och Omega är ju att Rolex aldrig tillverkat (om vi inte tittar väldigt långt bakåt) guldbelagda ur. Om en Rolex är guldfärgad och äkta, så är den solid.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst 60-tals verken är ju inte lika trevliga som 50-talarna men känns inte som ett lika stort steg som mellan 60 och 70. Jasså, är det så dyrt att tillverka boetten?
En till skillnad om vi jämför Rolex och Omega är ju att Rolex aldrig tillverkat (om vi inte tittar väldigt långt bakåt) guldbelagda ur. Om en Rolex är guldfärgad och äkta, så är den solid.
Där har du en poäng, Rolex tillverkade färre guldbelagda ur även om de har tillverkat en del belagda oysterboetter.

Det är/var en hel del handpåläggning att slipa boetter och sätta ihop tavlor och visare. Vet som sagt inte var gränsen går men kan tänka mig att mitt påstående inte är helt orimligt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Där har du en poäng, Rolex tillverkade färre guldbelagda ur även om de har tillverkat en del belagda oysterboetter.

Det är/var en hel del handpåläggning att slipa boetter och sätta ihop tavlor och visare. Vet som sagt inte var gränsen går men kan tänka mig att mitt påstående inte är helt orimligt.
Du har säkert rätt i det! Hade själv bara inte tänkt tanken att det skulle vara lika dyrt, då jag sett på det som ett mindre finlir än att tillverka verkdelar. Vilket det såklart inte är.

Så vad har vi? :)
- Rolex, mer enhetlig design och modelserier genom åren.
- Konstant jämn hög kvalitet, även under quartzkrisen och mellan 60-80 talet.
- Rolex slutade tidigt med guldbelagda ur.

Sedan har vi marknadsföringsfilosofier.
 
Topp