• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viggenköp

bitzer

Breitling
Hej
Imorgon skall jag titta på en Lemania Viggen som jag är erbjuden att köpa.
Frågar därför forumets viggenkännare om det är något särskilt man skall se upp med, specifikt för denna klocka alltså och inte generella tips.
Hoppas på svar trots att timmen är sen...
 

fretig

Cartier
Inget svar rakt på men jag har för mig att det finns en dedikerad tråd om uret. Lycka till imorgon :)
 

hejo

Panerai
Som sagt visarbyten.
Övrigt:
- första eller andra generationen
- Märkningen

Finns väl egentligen inga speciella fallgropar mer än skicket och bytta visare.

Lycka till!
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej
Imorgon skall jag titta på en Lemania Viggen som jag är erbjuden att köpa.
Frågar därför forumets viggenkännare om det är något särskilt man skall se upp med, specifikt för denna klocka alltså och inte generella tips.
Hoppas på svar trots att timmen är sen...
Hur gick det? Kul med lite bilder om affären gick i lås!
 

bitzer

Breitling
Tack alla klocksnackare för goda råd och engagemang, ingen nämnd och ingen glömd!
Det blev affär och jag är nu ägare till en klocka från andra batchen, otroligt fint skick och vad jag kan bedöma
så är den helt intakt med korrekta delar.

Klockan har inte tidigare varit på marknaden utan kommer direkt från en ägare som varit anställd inom flygvapnet, det känns naturligtvis extra roligt att ha fått köpa en sådan klocka!
Priset i kronor får bli en sak mellan mig och säljaren, men jag kan säga att den inte var något superfynd utan den kostade en
hel del mer än vad jag från början var beredd att betala. Skicket var dock så bra så den fick kosta, tror inte jag kunde hittat en bättre.

Skall försöka ordna bilder men jag har suttit i bilen hela dagen så ni får ha lite tålamod.

Återigen supertack till alla som delat med sig av sin otroliga kunskap!
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis.
Tror det är fler än bara jag som är mer än lovligt nyfiken.
Ser framemot bilderna sen. Ta många nu.
 

fc2

Rolex
Grattis till enligt mig den bästa klockan någonsin :cigar: Tips att höra av dig till hejo så han kan uppdatera sin lista över ex. Posta i Viggen-tråden.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Gratulerar, självklart går pulsen upp om man hittar en klocka man verkligen vill ha och då är väl priset mindre viktigt. Att du kniper en Viggen lr ju knappast göra dig missnöjd!

Posta nu bilder!
 

hejo

Panerai
Kul att det gick vägen och att du känner dig nöjd!
Känner till ett par exemplar där ute som inte varit ute på marknaden, skall bli
kul och se om vi kan bocka av ett okänt ex på listan :)

Väntar med spänning!
 

bitzer

Breitling
Lite bilder på klockan som den såg ut vid köpet.
Yttre rengöring och ett nytt band står på tur.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
image.jpg
 

Wettex

Cartier
Riktigt riktigt fin! Stort grattis! Har den ett M-nummer på baksidan?

Har ju själv jobbat som flygtekniker i flygvapnet och studerat en och annan Pilotbratte (emergency). Dessa hade dom dock bara till låns under tjänstgöringstiden och skulle sen lämna tillbaks dem. Hur var det med dessa egentligen? Kvitterades dom ut och skänktes sedan till piloten? Eller skulle dom egentligen lämna tillbaks dessa underverk till typ förrådet då det var färdigfluget? Eller fick dom köpa lös dom?
 

hejo

Panerai
Kritikerna kan lugna sig :) här har vi ett genuint exemplar, allt ser rätt ut.
Rätt bezel rätt visare (lumen stämmer mellan visare o tavla).

Var nu snälla mot nya ägaren (och för den skull mot förra). Med största sannolikhet har vi ett
okänt exemplar av detta ur som kommit ut i verkligheten. Attributen tyder på en batch II (nästan säkert)
och klockans skick ser bra ut.

Den nya lyckliga ägaren kan skratta sig lycklig, en service hos rätt urmakare (lättservad chrono)
ett putsat "glas" så har vi på KS en väldigt unik klocka att gotta oss åt på framtida klockträffar.

Vad belangar historien kring uret så kan vi bara ödmjukast be nya ägaren att delge det
som är av intresse, typ bild av insidan och inspektionen på baksidan (och mm).

Jag är glad och jag säger HURRA!
 
Topp