• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viggenkronograf (Pennan & Svärdet)

StrawberryFields

Sir Notalot
Är det flygvapnet som har gått in i klockbranschen? Deras logga dök upp i slutet av filmen.
Nope, de kör sjöö sandström i dagsläget. Penna och svärdet är en klass 1A möp tidning som då och då säljer "militära" prylar. Vanligtvis typ mössor och väskor. Men på sistone har de slagit sig in i "usel-hommage" träsket.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nope, de kör sjöö sandström i dagsläget. Penna och svärdet är en klass 1A möp tidning som då och då säljer "militära" prylar. Vanligtvis typ mössor och väskor. Men på sistone har de slagit sig in i "usel-hommage" träsket.

De har väl kört kopior både på B-uhr och kampfswimmer tidigare om jag inte missminner mig...
 

hejo

Panerai
Ibland vet man inte riktigt vad man skall tycka....väljer man den positiva vinklingen så kanske fler får upp ögonen
för originalet och historian. Det var inte längesedan ens flygtokar hade en aning om "ViggenLemanian" :)
Den negativa sidan är redan nämnd ovan och den lär fortsätta nedan.....
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Apropå militärklockor och Viggen, den här fick farsan av flygvapnet när han flög JA-37 under 90-talet. Inte så värst snygg men det är ganska coolt att den är "M"-märkt som riktigt militärmateriel!
ImageUploadedByTapatalk1430135431.943869.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den är ju så klart stenhård. Men det är ju bara för att originalet är stenhårt.
Inget jag skulle lägga 6000 spänn på.

Sinnen däremot! Den skulle jag lätt lägga 6000 spänn på... ;)
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Urverket i Viggenkrongrafen är tillverkat av den kinesiske producenten Seagull. Deras benämning på verket är ST 1940. Det är i grunden en konstruktion som är schweizisk och heter då Venus 175, med manuellt uppdrag. Den tillverkas inte längre i Schweiz utan tillverkningen är övertagen av Seagull. Verket heter då ST 19 i grundbeteckning.
Till saken hör att kineserna av Schweizarna köpte både patentet och maskinparken.
 

Camo00

Patek
Väcker den här tråden eftersom polaren, som inte är klockintresserad, kom hit med den här på armen nyss. :)

Tradera, 1500 spänn, under rubriken "Pennan och Svärdet, Viggen Kopia"
Han gillar inte kopior vanligtvis, men eftersom tavlan är omärkt slog han till, och är jättenöjd.

Nu har jag testkört den hela kvällen, och kan säga att kvaliteten är helt ok. Klart värd 1500 och en riktigt trevlig klocka om man kan leva med bakgrunden... :)
IMG_20160704_212259.jpg

IMG_20160704_212307.jpg
 
Topp