Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vikten av tidsprecision...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sond, 9 augusti 2016.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Jag har aldrig prioriterat exakt tidsprecision vad gäller mina klockor. Då mitt intresse mest drar mot vintage har det alltid känts som den naturliga förklaringen till det låga intresset för +/-1 sekund på 2000 dagar...

Men helt plötsligt störde jag mig på en tidsavvikelse på ca 2 minuter. Vad har hänt? Jo, denna semester har jag haft min 14060M på armen i princip hela tiden. Några få avbrott för en annan klocka har skett, men den har då aldrig varit i tjänst längre än att Subben fortfarande tickade.

Idag skulle jag lyssna på Lunchekot och fick öka tempot ohälsosamt mycket, för att vara en semesterdag, för att hinna sätta på radion. Eller rättar sagt iPhonen. När jag väl var på plats var klockan 12:31. Men inget Luncheko ljöd ur högtalaren. Kollade på mikrovågsugnen(!) - 12:29. Va f_n, har Rolexen helt säckat ihop?

Det var kanske inte en situation av extrem betydelse. Men helt plötsligt infann sig den där känslan att det är trevligt när klockorna visar rätt tid... Men å andra sidan brukar ju alla min klockor göra det..!?! Men, nu fick jag erfara hur det är att ha en klocka dag efter dag, vecka efter vecka. Och då blir precision viktigt. Till vardags byter jag klocka varje dag och då jag bara har två winders måste jag nästan alltid ställa klockan på morgonen. Så när en klocka följer en dagligen värderar jag helt plötsligt andra saker.

IMG_5034.jpg
    Gammal bild, ny beskärning..:)

daviden, Guillbert, Mr Chance och 2 andra gillar detta.
  2. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller med. 30 sek på en dag är inget problem men 3-4 minuter på en vecka blir ju störande. Då jag sällan har samma klocka två dagar i rad så brukar jag inte märka tidsavvikelser om jag inte är OWG på semestern t ex.

3. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Hehe! Oservad AP säger jag bara. :)

Majoren, jarrebarre99 och Sond gillar detta.
  4. Airman

Airman Präst

Tidsavvikelse inom en rimlig gräns är i sig inte så störande. Jag stör mig mer / känner oro över anledningen till att klockan avviker. Alltså att urverket inte mår så bra...

Stroboman gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg
    Jag stör mig något extremt även på små avvikelser, tyvärr tillverkas inte denna med kvartsurverk så det är bara att bita ihop.

Stroboman, Maverick, marw och 2 andra gillar detta.
  6. Airman

Airman Präst

Å andra sidan, har jag en klocka som är cosc-certifierad vill jag ju gärna att den ska hålla sig inom cosc oxå...

7. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag stör mig också på avvikelser på mina moderna klockor men inte på vintage. Har ett par moderna Rolex och bägge avviker mindre än en minut per månad vilket känns minst sagt ok. Kollade min Sea dweller efter två veckor på armen, vila tavla upp, och då gick den typ plus två sekunder på dessa veckor vilket värmde ett analt hjärta som mitt. Vintage orkar jag knappt kolla bara de går inom minuten när jag använder dem en eller ett par dagar på raken.

8. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Haha, Word!

Guskleto gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield