• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktig fråga!

AgE

Omega
Cert och box eller inte har egentligen ingen betydelse, men rimligen är det färre klockor med dessa attribut som blivit stulna eller rånbyte. Om förutsättningarna för godtrosförvärv är uppfyllda får du behålla klockan (med eller utan cert/box) trots att säljaren fått den genom bedrägeri.

Förutsättningarna är att säljaren ska ha haft klockan i sin besittning och att du sedan fått den i din besittning i god tro. Med god tro menas att man inte hade anledning att misstänka att säljaren inte var rätt ägare (dvs att han "saknade rätt att förfoga över den").
 

AgE

Omega
Om klockan överlåts i flera led så räcker det med att det gjorts ett godtrosförvärv innan ditt eget köp för att du ska ha bättre rätt till den än personen som fått den frånhänt genom ex. bedrägeri. Så även om du exempelvis skulle känna till att en klocka egentligen tillhört A, men B bedragit A och fått den i sin besittning och sålt till godtroende C, så kan du köpa klockan från C utan att A kan kräva tillbaka den. Godtrosförvärvet gör C till rätt ägare och det spelar då ingen roll att du vet att A var den ursprunglige ägaren.
 

David

Bödeln
Om klockan överlåts i flera led så räcker det med att det gjorts ett godtrosförvärv innan ditt eget köp för att du ska ha bättre rätt till den än personen som fått den frånhänt genom ex. bedrägeri. Så även om du exempelvis skulle känna till att en klocka egentligen tillhört A, men B bedragit A och fått den i sin besittning och sålt till godtroende C, så kan du köpa klockan från C utan att A kan kräva tillbaka den. Godtrosförvärvet gör C till rätt ägare och det spelar då ingen roll att du vet att A var den ursprunglige ägaren.

God tro existerar inte i laglig mening, har inte gjort det sedan 2003. Det spelar alltså ingen roll vem eller vilka som haft en klocka innan dig, du kan bli av med den utan rätt till ersättning från någon.
 

AgE

Omega
God tro existerar inte i laglig mening, har inte gjort det sedan 2003. Det spelar alltså ingen roll vem eller vilka som haft en klocka innan dig, du kan bli av med den utan rätt till ersättning från någon.

Vill inte leka besserwisser, men jag tror ni har missförstått. Se det jag skrev och jämför med lagtexten. Ni har rätt så långt att det gjordes en lagändring 2003 (3 §) som medför att man inte längre kan godtrosförvärva lösöre som frånhänts någon genom besittningsbrytande brott, t.ex. stöld, rån eller egenmäktigt förfarande (8 kap. brottsbalken). I övrigt gäller lagen precis som tidigare. Vid bedrägeri eller förskingring så rubbas inte ägarens besittning olovligen, utan denne lämnar "frivilligt" ifrån sig egendomen, varför dessa fall inte omfattas av 3 § GFL.

Om t.ex. A lånar ut sin klocka till B och B sedan säljer den till godtroende C så gör C ett godtrosförvärv (B gör sig skyldig till förskingring).
Om B lurar A att lämna ifrån sig klockan till B och B sedan säljer den till godtroende C så gör C ett godtrosförvärv (B gör sig skyldig till bedrägeri).
Om B däremot stjäl eller rånar A och på så sätt tillgriper klockan kan A kräva tillbaka klockan från C, trots att han var i god tro. Vid dessa brott har lagstiftaren alltså valt att prioritera skyddet för A trots att C egentligen inte är mindre skyddsvärd än i övriga fall.

I de två första lägena har A rätt att inom sex månader lösa egendomen genom att betala C motsvarande vad han gav till B (5-7 §§). Dvs han kan alltid få tillbaka sin klocka men måste då betala C. I det tredje fallet har han vindikationsrätt utan att ersätta C.

God tro är för övrigt ett begrepp som används även i andra sammanhang än vid godtrosförvärv och existerar i högsta grad "i laglig mening". Och ja, jag är jurist ;) Hoppas det blev lite klarare nu.
 

Robin

Omega
Många klockor som stjäls här i Sverige säljs med största sannolikhet utomlands. Hur det är med klockor stulna utomlands vet ifan. Sverige är ju en rätt liten marknad att importera stöldgods till.
 

TKVF

Panerai
Det finns definitivt något som heter god tro (och ond tro) och det är begrepp av stor vikt i den allmänna avtalsrätten och köprätten.

Det finns t.o.m. en särskild lag om godtrosförvärv: https://lagen.nu/1986:796. Klockor kan godtrosförvärvas eftersom de är lösöre. Nuförtiden kan man visserligen inte längre godtrosförvärva saker som frånhänts den tidigare ägaren genom besittningsbrytande brott (rån/stöld), däremot står sig fortfarande en godtroende köpares rätt mot någon som frånhänts klockan genom exempelvis bedrägeri, förskingring etc.

Handlar man med stöldgods utan att känna till det gör man sig inte skyldig till bedrägeri. Det räcker inte ens att man borde ha förstått att det var stöldgods, eftersom häleri är ett uppsåtsbrott. Däremot kan man givetvis inte godtrosförvärva en klocka om man hade anledning att misstänka att den var stulen.

Som utgångspunkt är man väldigt safe om man handlar klockor med boxar och cert eftersom risken att dessa stulits eller frånhänts någon genom rån eller är mycket liten. Saknas indikationer på att något är skumt (såsom uppenbart för lågt pris eller andra omständigheter) så godtrosförvärvar man alltså klockan även om den kommit i säljarens hand genom exempelvis nätbedrägeri.

Tror inte det finns så värst många stulna klockor som cirkulerar här på KS. På Blocket och Tradera finns nog fler isf.

Intressant. Men, hur menar du? Om jag köper en stulen klocka, får jag behålla den eller inte? Om den ligger i normalt pris.
 

TKVF

Panerai
Vill inte leka besserwisser, men jag tror ni har missförstått. Se det jag skrev och jämför med lagtexten. Ni har rätt så långt att det gjordes en lagändring 2003 (3 §) som medför att man inte längre kan godtrosförvärva lösöre som frånhänts någon genom besittningsbrytande brott, t.ex. stöld, rån eller egenmäktigt förfarande (8 kap. brottsbalken). I övrigt gäller lagen precis som tidigare. Vid bedrägeri eller förskingring så rubbas inte ägarens besittning olovligen, utan denne lämnar "frivilligt" ifrån sig egendomen, varför dessa fall inte omfattas av 3 § GFL.

Om t.ex. A lånar ut sin klocka till B och B sedan säljer den till godtroende C så gör C ett godtrosförvärv (B gör sig skyldig till förskingring).
Om B lurar A att lämna ifrån sig klockan till B och B sedan säljer den till godtroende C så gör C ett godtrosförvärv (B gör sig skyldig till bedrägeri).
Om B däremot stjäl eller rånar A och på så sätt tillgriper klockan kan A kräva tillbaka klockan från C, trots att han var i god tro. Vid dessa brott har lagstiftaren alltså valt att prioritera skyddet för A trots att C egentligen inte är mindre skyddsvärd än i övriga fall.

I de två första lägena har A rätt att inom sex månader lösa egendomen genom att betala C motsvarande vad han gav till B (5-7 §§). Dvs han kan alltid få tillbaka sin klocka men måste då betala C. I det tredje fallet har han vindikationsrätt utan att ersätta C.

God tro är för övrigt ett begrepp som används även i andra sammanhang än vid godtrosförvärv och existerar i högsta grad "i laglig mening". Och ja, jag är jurist ;) Hoppas det blev lite klarare nu.

Bra men proffs på forumet! Inte massa skitsnack som från oss andra...

HUR ska man göra för att försäkra sig att man köpt en klocka på rätt å riktigt sätt? Speciellt en klocka som kanske är utan kvitto, box och cert? Som är handlad med i flera led under flera år?
 

AgE

Omega
Intressant. Men, hur menar du? Om jag köper en stulen klocka, får jag behålla den eller inte? Om den ligger i normalt pris.

Om den är stulen får du inte behålla den, är den förskingrad genom bedräger så får du behålla den. Så tolkade jag

Precis, en klocka som någon gång blivit stulen kan aldrig godtrosförvärvas (om den inte överlåtits av tjuven före 2003, då tillämpas lagen i den äldre lydelsen). Den rätte ägaren kan alltså alltid kräva att få tillbaka den från dig utan att behöva betala ersättning.

Personligen tycker jag att den lösning som valts är en aning märklig. För C, som alltså inte visste om att det inte var B:s klocka och inte heller hade objektiv anledning att misstänka att B inte hade rätt att förfoga över klockan, beror det på en ren slump om han tvingas lämna ifrån sig den till A utan ersättning (han kan givetvis kräva B men B är ofta svår att få tag på eller saknar tillgångar).

Normalt är ju klockan ok om man gjort det som kan förväntas av en aktsam köpare (dvs låtit bli att köpa misstänkt billigt eller av skumma personer) men om den skulle ha frånhänts någon genom brott så handlar det bara om att ha tur, eftersom det beror på hur den ursprunglige ägaren blivit av med klockan. Helt 100 kan man egentligen aldrig vara om man köper begagnat, om man inte spårar hela överlåtelsekedjan från att den såldes i butik, vilket knappast är realistiskt för en äldre klocka. Jag brukar gå på mitt intryck av säljaren, om han verkar reko så brukar klockan vara legit. Dock hjälper det ju inte om den någon gång blivit stulen och sedan gått runt ett par varv och hamnat hos en reko person som inte har någon aning. Men risken/chansen att den ursprunglige ägaren hittar klockan är ju extremt liten om det någon gång skulle vara så.
 
Topp