• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka är era bästa tips på rengöring/tvätt av klockorna?

Skanvik

Cartier
Som rubriken lyder. Hur håller ni era dinkor i rent och fräscht skick?

Vore kul att höra era tips på rengöring på effektivast och skonsammast sätt.

/Skanvik


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jabla

Sarlacc
Ett akvarium med putsarfiskar tar hand om alla organiska avlagringar. ;)

GMTakvarium.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fy fan, du skulle lika gärna kunna slicka den ren :D
Haha, i ärlighetens namn bryr jag mig inte så mycket, gnuggar bara bort klägg som eventuellt satt sig på klockan. Länken (om det är länk på klockan) tar jag av kanske vart annat eller vart tredje år och lägger i en mugg med mycket diskmedel och lite vatten och låter den ligga en liten stund, sen sköljs den av och återmontetas.

Jag störs (skitlöjligt jag vet) av folk som är pedantiska med bruksföremål och hela tiden putsar på dem och gråter en flod över små repor. Gäller framför allt klockor och mobiler.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Haha, i ärlighetens namn bryr jag mig inte så mycket, gnuggar bara bort klägg som eventuellt satt sig på klockan. Länken (om det är länk på klockan) tar jag av kanske vart annat eller vart tredje år och lägger i en mugg med mycket diskmedel och lite vatten och låter den ligga en liten stund, sen sköljs den av och återmontetas.

Jag störs (skitlöjligt jag vet) av folk som är pedantiska med bruksföremål och hela tiden putsar på dem och gråter en flod över små repor. Gäller framför allt klockor och mobiler.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Jag är ambivalent kring detta fenomen. Jag vill ta hand om mina prylar, verktyg och/eller maskiner så jag slipper köpa nya och därmed till viss del undviker att bidra till detta slit och släng samhälle som inte är speciellt bra för miljön.

Att man använder bruksföremål är i min mening helt rätt, att man tar hand om sitt bruksföremål och på så sätt kan använda det längre är en vinst för alla. Men det är klart att klockor skall användas, inget snack om saken.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är ambivalent kring detta fenomen. Jag vill ta hand om mina prylar, verktyg och/eller maskiner så jag slipper köpa nya och därmed till viss del undviker att bidra till detta slit och släng samhälle som inte är speciellt bra för miljön.

Att man använder bruksföremål är i min mening helt rätt, att man tar hand om sitt bruksföremål och på så sätt kan använda det längre är en vinst för alla. Men det är klart att klockor skall användas, inget snack om saken.
Jag håller med men en klocka eller mobil slutar inte fungera av lite smuts eller repor, därav min avsky för skal skyddsplaster pedanteri med utsidan. Sedan är folk istället (bred generalisering) djävligt dåliga på att inte tappa grejerna i marken, och det har betydelse.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag håller med men en klocka eller mobil slutar inte fungera av lite smuts eller repor, därav min avsky för skal skyddsplaster pedanteri med utsidan. Sedan är folk istället (bred generalisering) djävligt dåliga på att inte tappa grejerna i marken, och det har betydelse.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Hehe jag förstår. Det är som att plasta in en Chesterfield fåtölj eller förvara smyckena i ett kassaskåp osv. Skyddandet av mobiltelefoner är väl egentligen mer ett ställningstagande i form av favoritfärg, lagets emblem eller ett personligt utsmyckande som då fyller två funktioner.
 

Emil

Cartier
kokar länken med diskmedel i några minuter, klockan kan få sig en gnugg med tvål och ligga i varmt vatten en stund.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis köpt en ultraljudstvätt men har inte kopplat in den ännu. Ska köra min oysterlänk tänkte jag, kör man med eller utan korg, hairlines finns sedan 30 år tillbaka, den borde inte bli repigare? hört att en droppe yes ska vara bra? Har inga verktyg att koppla bort länken på min santos. Någon som provat tvätta med liknande "klockställ" som på fotot? Klockan är lite av en landkrabba så vill inte riskera något i onödan.

1526655306270960181140.jpg
 

Skogstomten

Breitling
2-Faktor
Jag skulle undvika att tvätta med uret på, utan bara köra länken. Detta pga att ultraljudsbadet skapar kraftiga vibrationer. Dock vet jag inte om dessa vibrationer är tillräckliga för att skada urverket i detta fall (och jag gissar det även beror på hur länge du tvättar uret), någon annan medlem kanske har mer kunskap kring detta . Men i mitt yrke använder vi badet för att lösa upp saker, just pga av att frekvensen på vibrationerna gör detta möjligt.
 
Topp