• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka Asienklockor är blivande klassiker?

Buckshot

Panerai
Jag såg rubriken i diskussionsforumet och funderade på vad som är möjliga blivande klassiker bland Asiatiska klockor.

Orient Saturation Diver kanske? Vad tror ni om Zelos Hammerhead? Casio F-91W och Seiko 007 är väl redan klassiska?
 

SvenD

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid gillat Seiko SNKF11, även kallad BFS (Big Freakin Seiko). Men kommer troligen inte bli någon klassiker...
 

Case

Panerai
SDGM 003, AKA Grand Cocktial tror jag är tillräckligt speciell och välgjord för att kvala in som klassiker. JDM modell ur Brigthz-linjen, så säkert betydligt färre tillverkade än de flesta dykarmodeller.

Alla Alpinister kan också tänkas bli klassiker. Känns dock som att det finns lite väl många Sarb017, men det kanske är en forumgrej. Generationen med 8F56 med HAQ och GMT är redan där. Den betingar ett pris som säkert är dubbelt så högt som vad den kostade när den såldes i butik.
 

Psykel

Patek
SDGM 003, AKA Grand Cocktial tror jag är tillräckligt speciell och välgjord för att kvala in som klassiker. JDM modell ur Brigthz-linjen, så säkert betydligt färre tillverkade än de flesta dykarmodeller.

Alla Alpinister kan också tänkas bli klassiker. Känns dock som att det finns lite väl många Sarb017, men det kanske är en forumgrej. Generationen med 8F56 med HAQ och GMT är redan där. Den betingar ett pris som säkert är dubbelt så högt som vad den kostade när den såldes i butik.
En klassiker ska väl vara populär, så SARB017 kommer väl garanterat bli en klassiker?
 

Sorubim

Audemars
Intressant tråd. Som redan antytts, så blir det dock lätt att diskussionen handlar om klockor som de flesta skulle hålla med om redan är klassiker.
Jag skulle nog lista dessa som redan etablerade klassiker:
  • Seiko SKX007/9
  • Seiko Tuna
  • Citizen Aqualand
  • Casio G-Shock 5xxx (den klassiska fyrkantiga G-Shocken)

Har jag missat någon uppenbar kandidat?
Vilka nyligen skapade modeller som i framtiden kommer att räknas som "klassiker" är ju intressant att fundera kring. Hoppas att det blir några helt oväntade modeller som ingen trodde skulle "slå igenom". :)
 

Case

Panerai
En klassiker ska väl vara populär, så SARB017 kommer väl garanterat bli en klassiker?
Det förstås. Men är en modell "för vanlig" tror jag den kan uppfattas som mindre intressant i framtiden. Såtillvida det inte är en symbol för en epok eller stil. Då är den automatiskt en klassiker. Typ...
 

Psykel

Patek
Det förstås. Men är en modell "för vanlig" tror jag den kan uppfattas som mindre intressant i framtiden. Såtillvida det inte är en symbol för en epok eller stil. Då är den automatiskt en klassiker. Typ...
SKX00X är väl en klassiker, och garanterat Seikos mest sålda moderna klocka? Tror nog att popularitet är viktigt för att vara en klassiker. Se bara på bilar och filmer och annat som anses vara klassiker.
 

Buckshot

Panerai
SKX00X är väl en klassiker, och garanterat Seikos mest sålda moderna klocka? Tror nog att popularitet är viktigt för att vara en klassiker. Se bara på bilar och filmer och annat som anses vara klassiker.
Det kan vara så, men sen har vi modeller som kanske sålde dåligt och därför är sällsynta. Jämför med bilmodeller.
 

Buckshot

Panerai
Man kanske skulle skilja på klassiker och eftertraktad. VW type 1 är en klassiker men inte är den värd mera pengar än en annan bil från 50-talet. En Edsel däremot borde vara ganska eftertraktad och värdefull. Speciellt värdefulla och eftertraktade asienklockor vet jag inte. Det kanske skulle vara någon limited edition?
 
Topp