• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka dinkor går igenom säkerhetskontrollen?

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Vilka dinkor på länk kan bäras genom metalldetektorn vid flygplatsens säkerhetskontroll utan utslag? Kommer man undan med en gmt master eller flieger?
 

bykr89

Cartier
Jag är den som vill komma igenom snabbt och smidigt för min egen skull samt inte stoppa upp för de bakom mig i kön.
Har aldrig varit så grisig att jag riskerar stoppa upp flödet med min Omega SMP 300.. men skorna är ena jäklar på att fastna i kontrollen:)
Intressant fråga. Kul att följa.
 
Senast ändrad:

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Panerai 44mm, SS Royall capital, Maurice Lacroix Pontos s på länk bla.
Har aldrig blivit stoppad pga klockan, bältet piper dock varje gång verkar det som.
 

Oew

Rolex
Man tar ju aldrig av sig klockan, då kan det ju hända att man glömmer den som den här mannen
http://www.dailymail.co.uk/news/art...oint-Newark-Airport-s-getting-lost-found.html
286A3B0500000578-3072222-Expensive_cargo_A_man_from_Japan_left_a_diamond_encrusted_Cartie-a-2_1431012745798.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har nästan aldrig varit något problem med min "mycket stål" Seadweller. Dock vid ett tillfälle bad kontrollern i NYC mig att ta av den. - Helst inte svarade jag, och fick ha den kvar.
 

bykr89

Cartier
Min GMT har aldrig gett utslag. Däremot har jag haft nöjet att fem gånger i rad bli utvald till "slumpmässig bombkontroll"... ;)
Haha "bombkontroll" är det ju inte.. men har du har mörkt hår och skägg förstår jag din frustration..! Har kollegor som stämmer in på det som tar åt sig enormt. Jag är typiskt svensk, klär mig väl. Har oftast blivit utvald fler ggr än mina "terrorkollegor" :)
Vart stannad i Philadelphia en gång med min bror det var nog fan snäppet värre än på Arlanda eller Helsingfors flygplats :O
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Den jäveln åker jag också på VARJE GÅNG! Sist när det tjöt så sträckte jag fram händerna direkt och tjejen i kontrollen:du har varit med förut ser jag. :D

Haha "bombkontroll" är det ju inte.. men har du har mörkt hår och skägg förstår jag din frustration..! Har kollegor som stämmer in på det som tar åt sig enormt. Jag är typiskt svensk, klär mig väl. Har oftast blivit utvald fler ggr än mina "terrorkollegor" :)
Vart stannad i Philadelphia en gång med min bror det var nog fan snäppet värre än på Arlanda eller Helsingfors flygplats :O
Jo, "slumpmässig bombkontroll" är det visst. De kör över händerna med en maskin för att kontrollera att du inte har rört vid något explosivt. För övrigt är jag ytterst svenne banan, och alltid välklädd ;)
 

Josef B

Bestraffaren
När jag åkte till London för någon månad sedan så hade jag klockan på mig genom säkerhetskontrollen på Arlanda. Det tjöt men jag märkte det inte, en väktare började vifta med ena handen runt midjepartiet. Instinktivt så trodde jag att han ville se min klocka så jag visade den och fortsatte gå för att hämta mitt handbagage. Han stoppade mig inte. Efteråt så sa jag till sambon att det är väldigt sällan det tjuter trots att jag har klocka på mig.
Men så sade hon, "jodå det tjöt, men du ignorerade väktaren och till slut så gav han upp att påkalla dig uppmärksamhet att gå tillbaka".
:D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
FYI så piper bågen ofta enbart för att den är inställd på att göra det slumpmässigt. Dvs, du kan ha samma grejer på dig, gå igenom 5 gånger och 2 av dessa kommer den pipa enbart för att den ska göra det slumpmässigt. Det ska ha en "skrämmande" effekt på terroristerna tydligen då de vet att det finns en risk att bli kontrollerad även om man inte har metall på sig.
 

Tf105b

Omega
Jag piper och hamnar i "slumpmässiga kontroller" 99 gånger av 100 oavsett om klockan är på eller inte. Antar att det har med min"babyface" att göra. Ser antagligen alldeles "för snäll" ut :D
 
Aldrig tagit av mig klockan. Blivit införd i ett förvörsrum eftersom jag tvärvägrade ta av mig klockan. De ville att jag skulle lägga den i lådan med allt annat och det kommer aldrig hända.
Missade inte mitt flyg då det blev försenat av annan anledning, men att sitta och käfta med dem i en timme är rätt oproffsigt av dem, framförallt när jag tar klockan i förhörsrummet och de ser klart och tydligt att det är en Rolex.
Killen som stoppade mig initialt sneglade lite VÄL mycket på den.
Nåja.
 

Sebaden

Omega
2-Faktor
Fick sitta i "kompisrummet" på JFK i NY 2014, inte på grund av klocka (skx007) utan antagligen på grund av mitt efternamn. Börjar med Å vilket blir AA eller A i pass/biljett/esta. Med enkelt A och utan apostrof bildar det även namnet på en helig stad i gemen.. Har aldrig kännt mig så utsatt i mitt liv. Nu vet jag vad diskriminering är. Kan tilläggas att jag var den enda vita personen i väntrummet, dock även skäggigast sen hjälpte det väl inte att jag blev "slumpmässigt" utvald på Arlanda innan utresa, bombkontrollerad mm.
 

tossefar

Cartier
Aldrig tagit av mig klockan. Blivit införd i ett förvörsrum eftersom jag tvärvägrade ta av mig klockan. De ville att jag skulle lägga den i lådan med allt annat och det kommer aldrig hända.
Missade inte mitt flyg då det blev försenat av annan anledning, men att sitta och käfta med dem i en timme är rätt oproffsigt av dem, framförallt när jag tar klockan i förhörsrummet och de ser klart och tydligt att det är en Rolex.
Killen som stoppade mig initialt sneglade lite VÄL mycket på den.
Nåja.
Känns som ett ganska sjukt beteende från din sida. Varför ska inte reglerna gälla dig?
 
Känns som ett ganska sjukt beteende från din sida. Varför ska inte reglerna gälla dig?

På grund av deras bemötande. Hade skjorts och t-shirt på mig och ytterst lite bagage, i sammanhanget var det uppenbart att det handlade om klockan och att de visste fullt väl att det inte var några konstigheter med den. Eftersom jag är medveten om hur många klockor som försvinner just vid säkerhetskontroller i flygplatser så vägrar jag ta av mig den, och därför fick jag hänga med in i ett förhörsrum där jag anser att det är lugnt att ta av mig den.
 
Topp