• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka dinkor går igenom säkerhetskontrollen?

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Klockan åker av i säkerhetskontrollen varje gång, lägger den i handbagaget redan när jag checkar in så slipper men eventuella diskussioner.
Flyger runt 80 flighter per år och det är inte värt besväret att diskutera med säkerhetspersonalen. Dessutom är det ju lite "långfingrat" i vissa delar av världen så då känns handbagaget säkrare.
Det där med att sitta och prata med diverese myndighetspersoner är måttligt roande. I fjol tillbringade jag runt en timme hos Homeland Security på väg in i USA. Gång efter gång efter gång förklara vad jag skulle göra i landet och varför jag flög in till "fel" flygplats. Passade på att besöka släktingar i Iowa och den mycket humorlösa myndighetspersonen tyckte det var väldigt märkligt när jag skulle på affärsresa i upstate New York. Men det är bara att hålla god min och hoppas på att de inte låser in en :D
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har blivit ombedd att ta av klockan på både Arlanda och Schiphol senaste året. Jag har gett upp det där och numer stoppar alltid klockan i handbagaget innan säkerhetskontrollen. Jag resonerar att det är smidigast för både mig alla andra resenärer.
Gör likadant. Jobbigt med amatörer som blir förvånad när klockan, bältet etc får metalldetektorn att tjuta. Av med allt bara så går det fortare för alla.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo men klockan får inte bågen att pipa såvida det inte är en gigantbratte på stållänk. Den piper av andra anledningar (se mitt tidigare inlägg) Det är alltså rätt meningslöst att ta av sig klockan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jo men klockan får inte bågen att pipa såvida det inte är en gigantbratte på stållänk. Den piper av andra anledningar (se mitt tidigare inlägg) Det är alltså rätt meningslöst att ta av sig klockan.
Är väl inte meningslöst om det är hyffsat sannolikt att du kan bli ombedd ta av dig klockan. Om det väl inträffar så måste du lägga den i plastbacken och väl där åker den iväg på bandet utan att du kan följa var den är. Just detta hände mig i Amsterdam. Så för att undvika att behöva armbåga sig fram och hämta sin klocka i framtiden lägger jag hellre den i mitt handbagage innan.
 

Mankebank

Cartier
Är väl inte meningslöst om det är hyffsat sannolikt att du kan bli ombedd ta av dig klockan. Om det väl inträffar så måste du lägga den i plastbacken och väl där åker den iväg på bandet utan att du kan följa var den är. Just detta hände mig i Amsterdam. Så för att undvika att behöva armbåga sig fram och hämta sin klocka i framtiden lägger jag hellre den i mitt handbagage innan.
Jag resonerar likadant. Ligger klockan synligt på bandet kan personalen enkelt stoppa det samtidigt som jag går genom metalldetektorn igen. Alldeles för lätt för någon av dem att plocka på sig klockan. Dessutom kan ju någon annan passagerare stjäla den om man tas undan för sprängämneskontroll. Jag lägger klockan i kavajen eller väskan lite diskret en bit innan säkerhetskontrollen och ser till att den inte är lättåtkomlig.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Klockan åker av i säkerhetskontrollen varje gång, lägger den i handbagaget redan när jag checkar in så slipper men eventuella diskussioner.
Flyger runt 80 flighter per år och det är inte värt besväret att diskutera med säkerhetspersonalen. Dessutom är det ju lite "långfingrat" i vissa delar av världen så då känns handbagaget säkrare.
Det där med att sitta och prata med diverese myndighetspersoner är måttligt roande. I fjol tillbringade jag runt en timme hos Homeland Security på väg in i USA. Gång efter gång efter gång förklara vad jag skulle göra i landet och varför jag flög in till "fel" flygplats. Passade på att besöka släktingar i Iowa och den mycket humorlösa myndighetspersonen tyckte det var väldigt märkligt när jag skulle på affärsresa i upstate New York. Men det är bara att hålla god min och hoppas på att de inte låser in en :D
Haha sist jag flög till USA hade jag studentvisum, så den biten gick relativt smärtfritt. Speciellt eftersom jag några meter senare tappade en hel bunt papper som spreds över hela golvet när jag skulle lämna fram dokumenten till tullen. De bara suckade, tog emot pappren och viftade förbi mig. Så kan det gå när man har flugit runt halva världen och dessutom tvingats spendera en hel dag på Keflavik...:D

I min naivitet trodde jag att de flesta tog av sig klockan i kontrollen för att allt skulle flyta på säkert. Jag ska se till att hålla mig långt borta från personer med klockintresse nästa gång jag flyger, enbart på grund utav detta...
 
FYI så piper bågen ofta enbart för att den är inställd på att göra det slumpmässigt. Dvs, du kan ha samma grejer på dig, gå igenom 5 gånger och 2 av dessa kommer den pipa enbart för att den ska göra det slumpmässigt. Det ska ha en "skrämmande" effekt på terroristerna tydligen då de vet att det finns en risk att bli kontrollerad även om man inte har metall på sig.
Jo men klockan får inte bågen att pipa såvida det inte är en gigantbratte på stållänk. Den piper av andra anledningar (se mitt tidigare inlägg) Det är alltså rätt meningslöst att ta av sig klockan.

Detta låter orimligt. Har du något bevis på det?
 
På grund av deras bemötande. Hade skjorts och t-shirt på mig och ytterst lite bagage, i sammanhanget var det uppenbart att det handlade om klockan och att de visste fullt väl att det inte var några konstigheter med den. Eftersom jag är medveten om hur många klockor som försvinner just vid säkerhetskontroller i flygplatser så vägrar jag ta av mig den, och därför fick jag hänga med in i ett förhörsrum där jag anser att det är lugnt att ta av mig den.
Du förstår väl att det blir lite suspekt när du vägrar ta av dig klockan?
 

David

Bödeln
Jag har blivit ombedd att ta av klockan på både Arlanda och Schiphol senaste året. Jag har gett upp det där och numer stoppar alltid klockan i handbagaget innan säkerhetskontrollen. Jag resonerar att det är smidigast för både mig alla andra resenärer.
Samma här. Efter att en säkerhetsvakt på Heathrow som såg ut som om han hade passat bättre bakom galler skrek "NICE Rolex!" så högt att det hördes till nästa terminal när jag la klockan i backen har jag haft för vana att stoppa klockan i ett reseetui i väskans ytterfack. Jag löser det i farten mot säkerhetskontrollen, tar ingen extra tid och kostar ingen extra möda.
 

Makkanxd

Rolex
Då fick vi det bekräftat. Speedyn gled förbi utan problem på Arlanda!
Edit: de sa inget alls om klockan. Såg Herren på andra sidan gick också igenom med klockan utan besvär. Kan dock inte säga modell eller märke!
IMG_0655.JPG
 
Senast ändrad:

Smulan

Rolex
Detta låter orimligt. Har du något bevis på det?

Kan bekräfta som frekvent resenär att bågen piper random då och då. Håller man ihop händerna korsade över magen är det iaf mycket sällan ens en stor klocka ger utslag. Viftar man med dem nära bågens kant går larmet lätt. Man bör passera genom bågen som en fotbollsspelare uppställd i muren i försvaret vid en frispark. :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Då fick vi det bekräftat. Speedyn gled förbi utan problem på Arlanda!
Edit: de sa inget alls om klockan. Såg Herren på andra sidan gick också igenom med klockan utan besvär. Kan dock inte säga modell eller märke!
IMG_0655.JPG
Jag minns att jag aldrig tjöt när jag gick igenom säkerhetskontroller när jag var i Kina (de har väskröntgen och metallbågar på varenda större tågstation). Antingen var det att de fungerade bristfälligt, eller också kan det ha varit i kombination med att jag bar en liten nätt Longines-dressare med läderband vilket kanske bidrog till att det inte gav utslag.
 

Makkanxd

Rolex
Jag minns att jag aldrig tjöt när jag gick igenom säkerhetskontroller när jag var i Kina (de har väskröntgen och metallbågar på varenda större tågstation). Antingen var det att de fungerade bristfälligt, eller också kan det ha varit i kombination med att jag bar en liten nätt Longines-dressare med läderband vilket kanske bidrog till att det inte gav utslag.
Jag kör ju speedyn på länk nu men vet inte.. har samma erfarenhet som du. När jag jobbade på kärnkraftverk så tjöt det ibland när jag gick igenom ramarna med skärpet på, ibland inte. Finns kanske nån logisk förklaring!
 
Kan bekräfta som frekvent resenär att bågen piper random då och då. Håller man ihop händerna korsade över magen är det iaf mycket sällan ens en stor klocka ger utslag. Viftar man med dem nära bågens kant går larmet lätt. Man bör passera genom bågen som en fotbollsspelare uppställd i muren i försvaret vid en frispark. :)

Det funkar så. Fråga vilken säkerhetskontrollant på flygplatsen som helst.

Om ni säger det så! :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag minns att jag aldrig tjöt när jag gick igenom säkerhetskontroller när jag var i Kina (de har väskröntgen och metallbågar på varenda större tågstation). Antingen var det att de fungerade bristfälligt, eller också kan det ha varit i kombination med att jag bar en liten nätt Longines-dressare med läderband vilket kanske bidrog till att det inte gav utslag.

Ja, dem pep inte för mig heller men kontrollerna i Kina år ju oftast väldigt bristfälliga, speciellt dem i tunnelbanan... Känns bara som ett spel för gallerierna :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
En nära vän till mig blev ombedd att ta av sin klocka (Rolex) vid säkerhetskontrollern på Arlanda och lägga den i låda. Han vägrade & bad att vakten skulle hålla den åt honom istället, och det gick hur smidigt som helst. Han hade uppsikt över klockan hela vägen genom. Kändes tryggt
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Stör mig mer på att mina alden kängor piper. Pallar inte snöra av dem, så tar andra skor när jag skall ut å flyga.

Är det ngn som VET om det är sammanlagd mängd metall, eller punktvis? Om klocka o skärp funkar var för sig, funkar de ihop då om man har klockan i brösthöjd?
 

oystercase

Cartier
Att bågarna bara piper slumpmässigt är inte sant. De är programmerade så att de ibland piper fast än de inte detekterar någon metall.
De har även en inbyggd slumpmässighet hur känsliga de är. dvs vilken mängd metall de ska ge utslag för.
Moderna detektorer är dessutom segmenterade så de möter individuellt på olika höjder. därför är kombo klocka, bälte, nycklar, mynt, nitar i jeans, ballz of steel dålig kombo.

För övrigt har ingen av mina klockor någonsin gett utslag.
Kombon bälte eller kvarglömda nycklar ihop med klocka brukar räcka för utslag. det är totala mängden metall som avgör.
Moderna detektorer är dessutom segmenterade och mäter olika delar (höjdled) individuellt.

Jag lägger alltid nycklar etc i en jackficka eller i väskan. tar bara av klockan om jag kör kortärmat, annars drar jag bara över ärmen, piper gör den ändå inte.
 
Senast ändrad:
Topp