• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka dinkor går igenom säkerhetskontrollen?

Yrsnö

Cartier
Gick precis igenom med min seiko alpnenist, gick utmärkt. Dock på läderstrap. Brukar normalt ta av mig klockan och lägga den i handbagaget, men glömde den på denna gång.
 

X-san

Omega
Tog av min när jag passerade säkerhetskontrollen sist. Men placerade den i väskan och inte i plastbacken där bältet och handbagage ska ligga.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag var tvungen att kolla om jag kom igenom med terroristklockan, visst fan gjorde jag det :cool:
IMG_1884.JPG
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
I veckan började det tjuta i säkerhetskontrollen och man blev visiterad, mannen som utförde visitationen började rycka i klockan nästan som för att kontrollera att den satt fast, han bad mig dock aldrig ta av den och efter visitationen fick man gå vidare. Är detta normalt beteende av personalen, har gått igenom med den klockan många gånger tidigare utan utslag. Vad vill man kontrollera genom att rycka i klockan? Att den inte är ihålig? Någon som upplevt detta ryckande first hand? Kan det ha varit så att bågen larmade slumpmässigt som det tidigare talats om i tråden?
 

Husse

Patek
I veckan började det tjuta i säkerhetskontrollen och man blev visiterad, mannen som utförde visitationen började rycka i klockan nästan som för att kontrollera att den satt fast, han bad mig dock aldrig ta av den och efter visitationen fick man gå vidare. Är detta normalt beteende av personalen, har gått igenom med den klockan många gånger tidigare utan utslag. Vad vill man kontrollera genom att rycka i klockan? Att den inte är ihålig? Någon som upplevt detta ryckande first hand? Kan det ha varit så att bågen larmade slumpmässigt som det tidigare talats om i tråden?

Haft två liknande incidenter. Lite OT!
Den första hände 2001 strax FÖRE 9/11. Jag och min fru var på väg till Chicago via Heathrow, gick igenom bågen, som jag trodde, metal-lös, det tjöt till och en av tvåmeters säkerhetskillarna gjorde en omedelbar kroppsvisitering utan förvarning! Kände förstås ett 2dm långt metallrör i min högra benficka, pang! Så lyfte han mig och tryckte fast mig mot ett plåtskåp vid kontrollplatsen varpå hans kollega hittade min insulinpenna! Ingen ursäkt eller liknande!
2015 var jag på väg hem från Zürich när bågjäveln skrek, jag försökte visa och plocka upp mitt läkarintyg för insulinpumpen, men icke! Tog 30 minuter av förklaringar och krångel innan de "förstog" varför jag hade en vätskefylld elektronisk mojäng med digitalklocka monterad på kroppen!:(
image.jpg
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Speedyn tar jag aldrig av mig när jag går igenom bågarna och det funkar utan problem. Däremot har jag alltid lagt diverse Orient och annat i plastbacken eftersom jag antagit att dom ska ge utslag. Glömde dock min Orient Mako USA II på armen en gång och det gick alldeles utmärkt ändå.

Det är skillnad på olika bågar dock. T.ex på Sturup så är den vänstra bågen betydligt känsligare än den högra. Det finns inte fler än två att välja på där :). I den vänstra så måste jag plocka av mig både klocka och bälte, vilket jag inte behöver göra någon annanstans.
 

Camo00

Patek
Haft två liknande incidenter. Lite OT!
Den första hände 2001 strax FÖRE 9/11. Jag och min fru var på väg till Chicago via Heathrow, gick igenom bågen, som jag trodde, metal-lös, det tjöt till och en av tvåmeters säkerhetskillarna gjorde en omedelbar kroppsvisitering utan förvarning! Kände förstås ett 2dm långt metallrör i min högra benficka, pang! Så lyfte han mig och tryckte fast mig mot ett plåtskåp vid kontrollplatsen varpå hans kollega hittade min insulinpenna! Ingen ursäkt eller liknande!
2015 var jag på väg hem från Zürich när bågjäveln skrek, jag försökte visa och plocka upp mitt läkarintyg för insulinpumpen, men icke! Tog 30 minuter av förklaringar och krångel innan de "förstog" varför jag hade en vätskefylld elektronisk mojäng med digitalklocka monterad på kroppen!:(
image.jpg
Känner igen det där! Stått på flygplatsen i Ho Chi Minh och försökt förklara vad diabetes är...
 

Niclas

Omega
Känsligheten på detektorerna måste vara enorm då jag men min Titan-speedy fastnar var tredje gång jag flyger.
Resonerar som många i tråden och stoppar ner klockan i handbagaget innan kontroll om jag är på en stor eller stimmig flygplats, annars inte.
Trodde inte titan borde ge utslag. På en flygplats pep det och vakten godtog inte att jag pekade på klockan. Det slutade med att han fick hålla uret när jag gick igenom på nytt.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Man kan ju till viss del förstå att man blir ombedd att plocka av sig uret, men detta ryckande i klockan förstår jag inte hur de motiverar, vill de kanske kontrollera bandstiften? Ofattbart...
 

DrDre

Patek
Kan bekräfta som frekvent resenär att bågen piper random då och då. Håller man ihop händerna korsade över magen är det iaf mycket sällan ens en stor klocka ger utslag. Viftar man med dem nära bågens kant går larmet lätt. Man bör passera genom bågen som en fotbollsspelare uppställd i muren i försvaret vid en frispark. :)

Bra tips! För ett tag sedan hörde jag även att om man lite fortare gnm bågen, så minskar risken för att det ska pipa. Ngn som vet ngt om det?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Bra tips! För ett tag sedan hörde jag även att om man lite fortare gnm bågen, så minskar risken för att det ska pipa. Ngn som vet ngt om det?
Nu ska jag inte mytförklara det helt och hållet, det är jag alldeles för okunnig för att göra. Dock känns detta som något tillverkarna till bågarna borde tänkt på både en och två gånger, eftersom detta i värsta fall kunde leda till säkerhetsrisk av större kaliber.
 

DrDre

Patek
Jag förmodar att dessa små tips ev bara funkar på marginalen, dvs om det på gränsen mellan att pipa eller inte. Tex ett maskingevär lär ju pipa även om man håller det vid kroppen och springer gnm bågen. Men det kanske funkar med en klocka, bälte etc som piper ibland men inte alltid?
 

lofgreno

Audemars
Bra fråga. Tar alltid av mig både bälte och klocka då jag hatar att vara en dom skapar kö.
Dock skulle jag nog tänka annorlunda om jag hade en klocka värd lite mer...
 
Flyger alltid med min 16710 aldrig pipit pga den mer vanligt att dom ber än ta av den för att dom tror att den ska pipa detta händer särskilt i Asien. Apple watch 2 piper inte heller men samma sak där att dom ber att ta av den om man har kortärmat.
 

tossefar

Cartier
Nu ska jag inte mytförklara det helt och hållet, det är jag alldeles för okunnig för att göra. Dock känns detta som något tillverkarna till bågarna borde tänkt på både en och två gånger, eftersom detta i värsta fall kunde leda till säkerhetsrisk av större kaliber.
Kan tänka mig att det inte ser jättebra ut om man försöker skynda sig igenom bågen heller :D
 

Husse

Patek
Kan tänka mig att det inte ser jättebra ut om man försöker skynda sig igenom bågen heller :D
Då, när insulinpumpen stoppade mig i Zürich, "bestämde" säkerhetspersonalen hastigheten på alla som passerade igenom bågarna! Då de helt sonika tog tag i varenda kotte, en hand på axeln och sen iväg som nån jävla petflaska i pantautomaten!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Nuförtiden plockar jag inte upp neccesären längre. Flyger antingen Malmö-Bromma eller Malmö-Arlanda. De brukar inte hända ngt.

Funderar inte ens på att ta av mig klockan.
 

Jimmie

Breitling
om jag har jacka så lägger jag klockan i innerfickan och sen i en plastback så får den gå genom röntgen.
 

Smulan

Rolex
Jag förmodar att dessa små tips ev bara funkar på marginalen, dvs om det på gränsen mellan att pipa eller inte. Tex ett maskingevär lär ju pipa även om man håller det vid kroppen och springer gnm bågen. Men det kanske funkar med en klocka, bälte etc som piper ibland men inte alltid?

Så är det ju. Högst troligt är inställning så att den detekterar minsta kritiska mängd i sämsta tänkbara läge. Med andra ord så får man "falska larm" på ofarliga massor i gynnsamma lägen. :) Så visst är det så att man slipper en del av dessa med rätt armföring! Försök se ut som killarna i "muren" vid en frispark :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Senast jag flög var mellan Geneve och Landvetter. När snubben bad mig att ta av klockan svarade jag att jag helst låter den sitta kvar. Han log och ryckte på axlarna.
 
Topp