Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilka klockor finns inte fake marknaden?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 19 november 2015.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Vill bara börja med att fördömda hela den branschen och skulle gladeligen skicka @jabla förgörande på dom hela bunten!
    Men dom finns där ute på marknaden, försöker säljas som äkta och vissa lyckas bättre än andra.

Alla vet att Rolex Submariner är en av de mest kopierade klockorna som finns. När man går på gator i Asien och andra ställen är det rader på rader på rader av Rollar, Brattar, Patecker, IWCer, Omegor, Hubloer med flera (till och med casio och seiko har rapporterats). Alla ligger där i sin skam på en filt med nån som skriker "Best price, just for you"

Men vilka märken är "säkrare" att köpa begagnat? Vilka märken har dessa parasiter inte hittat än?

Generellt tror jag att det tillexempel inte finns många kopior Sjöö & Sandströms ur. Nu jämför jag inte S&s med Rolex (storlek, kännedom, omsättning allt), men faktum kvarstår. Om jag köper en S&s känner jag inte att jag behöver fundera på om den är fake.

Vilka modeller, respekterade märken som är allmänt kända finns inte (eller i betydligt färre exemplar) på fake marknaden?

jabla och Dixie gillar detta.
  2. Oscaro

Oscaro Biskop

Tror dessvärre att alla kända märken finns, har sett fake Breguet vilket jag blivit väldigt förvånad över. Men man kan säga att Breguet är ett märke med förhållandevis få fakeade klockor.

3. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Har någon stött på Oris och Sinn gällande fejk? Jag har aldrig sett det men har heller inte letat...

FilipF gillar detta.
  4. Khoma

Khoma Stadsbo

Tror de mesta finns då man gör kopior på g-shocks och andra billiga klockor ...

yonsson och FilipF gillar detta.
  5. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Inget bra ämne att diskutera på KS . Vad finns ock inte........

Equilibrium gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    +1 på den !

7. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Allt finns. Tro mig bott i kopiornas hemland. Finns allt från Daniel Wellington till Patek.
    Men tror inte risken är så stor att man bli lurad på tex chrono24 eller dom stora forumen. Som alltid köp säljaren och ta referenser. Det större problemet är väl alla Datejust som säljs på chrono24 från Asien. Kan sätta min högra hand att dom blir ihop plockade av flera olika dj.

8. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    chrono24 är ju öppet för vem som helst att annonsera på men håller man sig till säljare som har stämpeln "Trusted Seller" så är man relativt säker.

9. KenKun

KenKun Biskop

Ja, om till och med DW blir kopierad, så blir nog det mesta kopierat. Man är aldrig säker...

Dixie och FilipF gillar detta.
  10. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Ja jag tar förgivet att man inte handlar av privatesellers på chrono24!

11. christian-h

christian-h Biskop

Det roliga är att en omtalad kopia av Daniel Wellington faktiskt var en bättre klocka med miyotaverk eller något sådant.:p

popeofdenim, Moorflax och FilipF gillar detta.
  12. CCB

CCB Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    Härom dagen såg jag att min onda tvilling hade köpt en Daniel Wellington. Parfymklockor är en hädelse i min mening, men jag kommenterade artigt att det är kul att hon har börjat använda klocka, samt att jag såg potential för framtida nyförvärv. Sedan säger hon "Nej nej, det är ingen äkta DW, den köpta jag för 50 spänn på Aliexpress." Jag började tvivla på mänskligheten den kvällen.

swedesoc, Theodoren, vonhall och 3 andra gillar detta.
  13. KenKun

KenKun Biskop

Riktiga DWs kör ju också med japanska verk :)

14. Kvisten

Kvisten Stadsbo

Under en resa till Turkiet såg jag kopior av Casio F-91w. Kopierar man klockor som finns att köpa för tvåhundra spänn så kopierar man nog fan allt. 3 euro ville de ha för kopian.

15. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Vilket kap!

16. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien

Breguet var det första märket av alla som kopierades faktiskt, även om det inte är det vanligaste!

Gold gillar detta.
  17. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Aldrig vad jag tänk på faktiskt.

18. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Generellt borde väll gamla klockor typ 50 talet vara mindre kopierade.. Det finns ju säker med intensiva stort som nyproduktion tror jag.

19. Oscaro

Oscaro Biskop

Menar du att det var den första fake eller att många tagit inspiration från dem? Hur kan man veta vad den första fake klockan var?

20. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Grand Seiko ? Credor ?

yonsson gillar detta.
  21. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

?

Screenshot_2015-11-19-13-18-56.png Screenshot_2015-11-19-13-17-35.png

Klart som fan att allt kopieras..

FilipF gillar detta.
  22. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det var ju faktiskt väldigt roligt :D

FilipF gillar detta.
  23. Oscaro

Oscaro Biskop

Ärligt talat så förstår jag mer personer som har en DW fake än tex en Rolex, när du köper en DW så betalar du över 1000kr för något som är värt mindre än 100, ingen skillnad på kvalité. Jämför en fake Rolex med en äkta och du kommer direkt märka stora skillnader. Med det sagt så skulle jag aldrig ha en fakeklocka oavsett märke. "Fake watches are for fake people"

Spincini, FilipF och Moorflax gillar detta.
  24. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Jag skulle väldigt gärna ha en fake DW. Bara för att liksom ;)

25. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Det var jag helt övertygad om... Inte sett det bara. Men idag kopieras ju allt från lyxprodukter till medicin. Men jag hade aldrig sett det, som sagt aldrig letat i heller...

26. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Förstår din tanke, men don't!

27. Clark Kent

Clark Kent Präst

Det verkar som att Sjöö&Sandström har klarat sig hittills baserat på en snabb googling.

Gissar att det har att göra med att den internationella marknaden för märket i nuläget är för liten. Oavsett orsak så är det ju bra så länge det varar för oss SS-ägare.

image.jpg

FilipF gillar detta.
  28. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Nä såklart inte. Det var mest tanken att kopian kanske kunde vara bättre än originalet som var lite rolig.

Spincini och FilipF gillar detta.
  29. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Tyvärr verkar det finnas kopior på nästan allt. Man undrar ju hur många som går i omlopp och om man någonsin sett en kopia som man trott varit äkta.

30. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Booja!
    DSC_1157.JPG

Mårtenssons ur Brookfield