• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor har du sett idag?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och alla idrottslärare ge olika svar hehe... Jag kan slå vad om att olika idrottslärare svara olika, konkret vad som krävs för att uppnå A tex i bollspel ;)
Tanken med betygssystemet är inte att maniska ge betyg på enskilda moment. Man ska få ett betyg som övergripande reflekterar alla moment. Betyget är alltså en sorts sammanfattning av färdigheterna.
 

Ninen79

Audemars
Tanken med betygssystemet är inte att maniska ge betyg på enskilda moment. Man ska få ett betyg som övergripande reflekterar alla moment. Betyget är alltså en sorts sammanfattning av färdigheterna.
Jag gillar inte LGR 11 alls, tycker man ska kunna sätta betyg utifrån helheten och inte som det är idag. Duktiga elever är livrädda för att få ett E i en delmoment.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Häftigt!
Förresten undrar jag lite hur en idrottslärare sätter betygen E, C och A i Rörelse? Låt säg vad är kriterierna för betyget A i bollspel?

Erbjuder du dina elever okänd mark och miljöer när du har orientering? Vad händer om en elev har tagit alla kontroller på A nivå men kommer in 30 min efter utsatt tid?

Om en elev har A i alla momenter men E i simning, har eleven då D i slutbetyg?

Tacksamt för svar!
@yonsson kanske har koll på betygskriterierna i ämnet Idrott och Hälsa ;)
Det är väldigt diffust, i rörelse bedömer jag hur väl eleven anpassar sina rörelser. Det är långt ifrån jämlik bedömning mellan skolor såklart.
Här är från läroplanen(A-nivå).

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Rörelsedelen delas in i två delar kan man säga, att det funkar bra i lekar och t.ex. färdiga sporter(spelförståelse m.m.) samt att man klarar av komplexa rörelser inom t.ex. friidrott eller gymnastik, parkour m.m.

Alla elever på högstadiet examineras i okänd terräng. Om en elev skulle ta alla kontroller och komma in väldigt sent så anser inte jag att den är på A-nivå. Exempelvis så kan jag promenera rundan och då se vad som är en rimlig tid att klara kontrollerna på. Det finns inget krav att man ska orka springa runt, promenera går lika bra. Det är förmågan att ta sig fram med hjälp av karta och andra hjälpmedel som gäller.

I simning så klarar man det inte så A eller F kan man säga. men om man säger att man har A i allt sedan får ett E i dans så blir betyget D.
 

dedde

Breitling
Det är väldigt diffust, i rörelse bedömer jag hur väl eleven anpassar sina rörelser. Det är långt ifrån jämlik bedömning mellan skolor såklart.
Här är från läroplanen(A-nivå).

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Rörelsedelen delas in i två delar kan man säga, att det funkar bra i lekar och t.ex. färdiga sporter(spelförståelse m.m.) samt att man klarar av komplexa rörelser inom t.ex. friidrott eller gymnastik, parkour m.m.

Alla elever på högstadiet examineras i okänd terräng. Om en elev skulle ta alla kontroller och komma in väldigt sent så anser inte jag att den är på A-nivå. Exempelvis så kan jag promenera rundan och då se vad som är en rimlig tid att klara kontrollerna på. Det finns inget krav att man ska orka springa runt, promenera går lika bra. Det är förmågan att ta sig fram med hjälp av karta och andra hjälpmedel som gäller.

I simning så klarar man det inte så A eller F kan man säga. men om man säger att man har A i allt sedan får ett E i dans så blir betyget D.

Spännande läsning för en bligade lärare. iofs i slöjd, geografi och historia. Betyg är alltid en het potatis.
 

Ninen79

Audemars
Det är väldigt diffust, i rörelse bedömer jag hur väl eleven anpassar sina rörelser. Det är långt ifrån jämlik bedömning mellan skolor såklart.
Här är från läroplanen(A-nivå).

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Rörelsedelen delas in i två delar kan man säga, att det funkar bra i lekar och t.ex. färdiga sporter(spelförståelse m.m.) samt att man klarar av komplexa rörelser inom t.ex. friidrott eller gymnastik, parkour m.m.

Alla elever på högstadiet examineras i okänd terräng. Om en elev skulle ta alla kontroller och komma in väldigt sent så anser inte jag att den är på A-nivå. Exempelvis så kan jag promenera rundan och då se vad som är en rimlig tid att klara kontrollerna på. Det finns inget krav att man ska orka springa runt, promenera går lika bra. Det är förmågan att ta sig fram med hjälp av karta och andra hjälpmedel som gäller.

I simning så klarar man det inte så A eller F kan man säga. men om man säger att man har A i allt sedan får ett E i dans så blir betyget D.
Tack för ett bra svar!
Hoppas jag inte är allt gör jobbig men jag har ett par frågor till.
På E nivå så är det "till viss del"...
På C nivå "relativ väl"...
På A nivå "Väl"...

Om du ska förklara för en elev så konkret som möjligt vad som krävs för att nå ett A i bollspel tex fotboll? Vad är kriterierna?
 

månljus

Panerai
Tack för ett bra svar!
Hoppas jag inte är allt gör jobbig men jag har ett par frågor till.
På E nivå så är det "till viss del"...
På C nivå "relativ väl"...
På A nivå "Väl"...

Om du ska förklara för en elev så konkret som möjligt vad som krävs för att nå ett A i bollspel tex fotboll? Vad är kriterierna?
Känns som detta är en diskussion som borde hållas utanför den här tråden.
 
Morgonrutinen bjuder sällan på något märkvärdigt när man är packad tätt likt sardiner. DW, MK eller liknande parfym-dinkor
besparar mig behovet av att snegla på handleder i hopp om att skåda något extraordinärt. Men ibland har man tur, som fredagen till ära!

En i mitt tycke ovanlig kombo skådades på en äldre karl i form av ett stycke AP Royal Oak diver. Då min subjektiva association till AP lutar mer åt yngre nissar med plufsiga frisyrer samt en förkärlek för att producera House musik. Möjligtvis även på äldre medelhavslirare som är lite sådär charmigt opålitliga.

Nåväl, herren på tunnelbananen bar funktionella plagg från topp till tå som fungerade förvånansvärt bra tillsammans med denna playboy dykare.
Huruvida den var fake eller inte är jag inte skarp nog att avgöra då mina ögon tyvärr saknar CSI nivå av förstornings möjligheter.

Dock kan jag säga att jag blev duktigt sugen på en sådan pjäs. AP är bra på att skapa habegär, haha.

Något i stil med denna var det närmaste jag kunde hitta på Google:
audemars-piguet-royal-oak-offshore-diver-black-dial-black-rubber-mens-watch-15710stooa002ca01_1.jpg
 

Laban3000

Omega
Tycker man oftast ser klockor från Ur och Penn.... Mycket skit såsom Jacques Lemans (de tycker att de köpt en skitsnygg dyr klocka), annars mest Regal och sådant skräp.. :(
Dock såg jag en jävligt fin gammal Omega Seamaster säkert från 60-talet på krogen sist jag var ut :) Och en superocean.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
På jobb har en kollega en bfk svart och en zenith. En kollega kombinerar bratte vintage omega och DW(!). En annan kör SMP. En kör lourus.

Sen är jag ju halvkollega med @Jonas.76 även om vi inte träffats.
Har stött på en ploprof också.
 

Husse

Patek
Postat denna förut, men den tål en postningen till! Träffade en gammal kundbekant på Erikshjälpen idag, då han frågade: Vad tycker du om den här då?
IMG_1077.JPG
Jag blev totalt överraskad! Trodde inte att han hade en pie pan under manschetten!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Usch vad jag känner igen dedär.
Men du, det finns hopp!
6e oktober 2015 matchade jag med en tös som jag nu ska flytta ihop med. Stay strong!:D
Bra jobbat! Har ingen vidare erfarenhet av Tinder egentligen, har för stark moral för att utnyttja potentialen i appen. Mitt Tindergame är ändå rätt bra nu, får se om Hublotkvinnan svarar bara :p
 
Topp