Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilka klockor har en själ och varför?

Diskussion i 'Diskussion' startad av stelah, 26 februari 2016.

1. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Det pratas ibland om klocksjäl och jag funderar lite kring det. Vilka människor tycker den dimensionen är viktig och vissa skiter fullständigt i hur det är med den saken? Hur föds en klockas själ? Ur vad uppstår den? Finns den överhuvudtaget? Vad menar vi när pratar om att en klocka har själ? Vilka klockor saknar en själ och vilka har en? Vad beror det på att man köper vissa klockor som sen inte används? Är det något som saknas? Finns det en själ i vissa klockor redan från början eller kan de utveckla en själ med tiden? Varför tycker jag att vissa klockor är supersnygga och samtidigt otroligt tråkiga?

Min definition av en klocka med själ är att den är mer än snygg, mer än dyr, mer än bra affär, mer än en bra historia, mer än en klocka alla andra vill ha men som alla inte tar sig råd till, mer än status, mer än bra funktion, mer än praktisk, mer än att du känner dig självsäker med den på armen. Kan det vara doften från det garvade skinnet, myten om ädelmetaller, den rena tavlan, idolen som bar den när han/hon levde, minnet av farfar som bar den runt sin åldrade handled när du var liten, kanske en förlängning av den egna personligheten?

För mig, kan gamla och nya klockor ha en själ. Det beror på om jag ser i designen att en människa överhuvudtagen har brytt sig om designen. Det finns gott om bra design, men det är ovanligare att djup och hjärta får utrymme. Eftersom vårt samhälle inte tilllåter att de bästa får nå toppen, blir det medelmåttor med vassa armbågar som styr. Det syns på många klockmodeller att marknadsavdelningen har mer att säga till om än konstnären som bär på en förmåga att skapa det odödliga. Hur mycket betyder det här för dig? Är den finaste klockan kanske resultatet av ett bra samarbete mellan de bästa urmakarna och de känsligaste händerna hos en designer?

Senast ändrad: 26 februari 2016
    theargonaut gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    För mig är själ kopplat till "mänskliga drag". Dvs. plexi har mer själ än safir, då det känns varmare. En mekanisk klocka har mer själ än en quartzare. En klocka med "personlighet", patina, brukssspår och skavanker/imperfektion har mer själ än en i nyskick. En gammal klocka har mer historia/innehåll/själ än en ny osv.

Icaras, Clark Kent, rillesnille och 6 andra gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Rolex Day-Date. Buren av presidenter, knarkkungar och korrupta kommunistledare. Dessutom den mest prestigefyllda modellen från världens mest prestigefyllda klocktillverkare. Need I say more?
    Omega Speedmaster är ju alltid rätt också med tanke på den storyn bakom.

4. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Intressant, det kan vara därför jag går igång på klockor där när inte allt är perfekt, precis som en perfekt person med strävan att vara perfekt, nog är det tråkigaste som finns. Det uppstår kanske mänskligt liv i kontrasten?

theargonaut och Cliff gillar detta.
  5. 903lew

903lew Stadsbo

Själ är inget ett dött ting föds med, det är något det får genom användning och anknytning till levande ting. Polarens suunto som gjort två vändor i Afghanistan har mer själ än min nyinköpta vad-det-nu-är, på samma sätt som farfars lilla Omega i guld har mer själ än min G-shock som har mer själ än osvosvosv.

Rossi och Cliff gillar detta.
  6. christian-h

christian-h Biskop

Jag återkommer när jag också har droppat syra.:woot:

Picke79, Icaras, Gummo och 5 andra gillar detta.
  7. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Panerai så klart!
    Allt med italienskt ursprung har per automatik en själ.

swedesoc och mega gillar detta.
  8. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Först kan ju modeller ha en speciel själ som Apan nämner men också om den har en historia till ägaren :)

9. Tf105b

Tf105b Torpare

Från:
    Göteborg
  10. Rholm

Rholm Friends of KS

Vintage har själ........nya ur får själ efter typ 20 år ;)

Cliff gillar detta.
  11. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Jag tycker denna klocka har "själ", dock ej min klocka.

Seikosthlm och Simpatico gillar detta.
  12. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    +1
    Ligger absolut ngt i det :)
    Lite OT men efter att jag gått igenom Alfa Romeo, Ducati & Piaggio så kan man inte blunda för den själ italienska skapelser bär...

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg
    Skulle vilja hävda att båda dessa har själ.
    SEIKOn trots att den är kvartsare med motivation att den är överarbetad och banbrytande samt att designen avspeglar tidseran (kvartskrisen 70/80-tal).

JLCn bara måste ha själ trots att @Aurum hävdar motsatsen, min motivering är enkel: den går inte att plocka av, efter enstaka dagar av max 8 hrs på jobbet åker den på igen, det är som om den kräver handledstid.

Klockor som saknar själ: Rolex med safirglas. Så tråkiga och opersonliga att man inte klarar av att äga dem i ens två veckor.

6r15c, mega, stelah och 3 andra gillar detta.
  14. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Cosa Nostra, Berlusconi, filmande divor som inte klarar av en glidtackling, Camorran....

-JL- gillar detta.
  15. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Börjar fan bli besatt av den där JLC'n...

yonsson gillar detta.
  16. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    I vår värld, där produkter överlag och i tilltagande omfattning, präglas av slit-och-släng är det en välsignelse att det fortfarande finns saker som byggs för att hålla i generation efter generation. En fin klocka är en sådan sak.

För mig handlar det om interaktionen mellan klockan och dess ägare. Det är här klockans inre tickande liv, dess själ, går att skönja. En batteridriven klocka behöver inte mig - det är en autonomt arbetande maskin som fortsätter att visa tiden oavsett om den ligger i byrålådan i månader i sträck eller sitter på handleden. Och här skiljer sig en klocka med ett mekaniskt urverk. Den behöver mig. Vi lever i ett slags symbios, beroende av varandra.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Tarkovski, Case, 6r15c och 13 andra gillar detta.
  17. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    -1 Mitt framtida jag kommer ev att bevisa mig fel men jag tror jag aldrig kommer vilja äga en Panerai. Tilltalar mig lika mycket som en navkapsel... ungefär samma formfaktor. :) Inhouse kaliber någon? :rolleyes:

Forsberg gillar detta.
  18. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det där får du gärna utveckla.

Cliff gillar detta.
  19. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Instämmer helt och hållet.
    Bra formulerat, något jag aldrig själv skulle kunna göra.
    "Blir gärna lite elefant i en porslinsaffär" över det hela.

Cliff och theargonaut gillar detta.
  20. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ha ha.. Nej. Borde varit tyst. Förlåt. Jag gillar många märken, somliga av dessa ogillar andra. Jag gillar inte Panerai...och jag tror inte någon är intresserad varför. Över en viss prislapp vill jag att det är inhouse urverk...

21. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Och Panerai har inte inhouse?

22. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Vackert skrivet

Wozzor gillar detta.
  23. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Vad jag vet så finns det en hel del modifierade 3e parts urverk. Några helt inhouse. Men tom VC syndar med JLC på sina "billigare" modeller.
    Någon som älskar Panerai kan nog ge klarhet i detta.

24. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Finns massor av märken jag inte gillar så att någon inte gillar Panerai är inget konstigt :)

Kan delvis hålla med om att en klocka för 40-50K borde ha inhouseverk men det kanske är en strategi för att få folk att köpa lite dyrare modeller.
    Jag är iaf nöjd med mitt OP X (moddat ETA).

Cliff gillar detta.
  25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    yonsson och Cliff gillar detta.
  26. Oppenheimer

Oppenheimer Bonde

Med manuellt verk så byggs det upp som ett speciellt band mellan klocka och mig. Det är då som en klocka får en själ :) speciellt när det gäller lite lagomt slitet vintage...

yonsson och stelah gillar detta.
  27. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det spelar ingen roll om en klocka är quartz eller har mekaniskt urverk enligt mig. Det handlar om vad klockan gått igenom, vilken historia som den berättar.
    Ärr. Erfarenhet. Patina. Själ.

Jag ser framför mig att min Enzo har varit långt nere i havsdjupen, suttit utanpå torrdräkten under brottning med muränor, varit med och röjt minor i Berings hav och suttit på handleden på en kustjägare under ett nattanfall mot fienden.

FullSizeRender-35.jpg

Case, Watch out, McNulty och 14 andra gillar detta.
  28. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    En klocka med patina och/eller imperfektion känns intressantare, då den signalerar att den har en historia att berätta, jämfört med en i nyskick. Imperfektion ger den mer personlig charm. Ungefär som människor. Ett perfekt utseende kan ju vara fint att vila ögonen på, men det saknar lite personlig karaktär, som ger det där djupet, och som gör det hela lite mer intressant och charmigt.

Tarkovski, stelah, Cliff och 1 annan gillar detta.
  29. sherwan

sherwan Präst

Från:
    Stockholm
    Personligt och en klocka för dig gäller inte för någon annan.
    Du ser ovan, Casio, Panerai, kvarts mm gäller inte för grannen bredvid.
    I dina ögon blandat med handlingar/historia ger en klocka "själen"

Annars denna här bör om något ha en själ för sonen ;)
    image.jpeg

Tarkovski, swedesoc, Cliff och 3 andra gillar detta.
  30. 903lew

903lew Stadsbo

Tur för den gode Hr Walken att Vietnam utspelade sig före de modernare klockstorlekarna. Ryser bara vid tanken på fem år med en Breitling Emergency i göten.

Tarkovski, BoEtt, tim ur länk och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield