• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Jag är både ny här på Klocksnack och färsk klocksamlare (om man kan kalla sig för klocksamlare med enbart två klockor). Jag vet ungefär vilka klockor jag själv gillar/skulle vilja köpa, men nu undrar jag vilka klockor/märken Ni absolut INTE skulle köpa. Jag avskyr visa märken mer än andra. Det är högt i tak. Jag skulle aldrig köpa klockor av DW, Casio, Armani, Regal eller TW Steel eller Triwa.

/Tony
 
Senast ändrad:

Mr Chance

Kalmar
Först, att avsky en klocktillverkare känns en aning antiintellektuellt, jag nöjer mig med att konstatera att en del märken och modeller tilltalar mig mer än andra. ;)
Jag tilltalas av toolklockor, dvs klockor som tål att användas i alla sammanhang, exempelvis skidåkning och cykling. Jag gillar dessutom vintage bäst, även om jag har nyare ur också, vilket gör att täthetskontroller utförs med jämna mellanrum. I min lilla samling finns nu Rolex, Seiko, Zodiac, Tudor, Vostok, O&W m fl. Här är ett par av dem.
IMG_0135.JPG
20150305_134940.jpg
IMG_20150812_071526.jpg
 

Gasparo

Cartier
2-Faktor
Vilka märken är det du avskyr och varför?

Personligen tycker jag de flesta märken har något att erbjuda, samtidigt som det är svårt att tycka om alla modeller av ett märke.
Jag värdesätter ofta relationen märkets historia-förmåga att utvecklas, utan detta fångar ett märke sällan mitt intresse.
Med det sagt är det nog få märken jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa, någonsin.
 
Tack för era inlägg och synpunkter, @Mr Chance, @johannes11, @sjökvist och @Rasmus Andersson.

Du har nog rätt, @Mr Chance att det är något antiintelektuellt över min fråga, dock inte mitt syfte. Ber om ursäkt för det. Det blir tråkigt i längden att 'bara' snacka om klockor man gillar/älskar (det kan vi också göra), men det måste finnas någon där ute som ogillar/avskyr/hatar nån klocka av en eller flera anledningar, pga av dess kvalité, utseende, historia, pris, rykte eller status.

Jo, @johannes11, jag avskyr t.ex Michael Kors (vet inte om de ens säljer klockor) av den enkla anledningen att de 'kopierar' de äkta varumärkena, och låtsas vara lyxprodukter. En tanke: varför köpa Rolex om nu Michael Kors är så jävla bra? Varför Patek och inte en Triwa? Det är fenomenet/valet av klockor jag vill diskutera, inte trasha varumärken. Ett köp/ett val av ett märke/klocka innebär att man väljer bort en/flera andra. Av vilken orsak?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Listan kan göras lång. Regal, Knut Gadd, O.N.E osv... För att de verkligen ser billiga ut och känns desamma, påminner mig om alla kläder och skor från Galne Gunnar jag fick nöta ur som barn.

Bland mer erkända märken så är det nog Tag Heuer, kan inte komma på något mer och kan ek svara på exakt varför jag inte kan tänka mig TH, något halvt undermedvetet.

Puss puss
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det här är en ständigt växlande fråga för mig. Till en början när jag inte hade läst så mycket så avfärdade jag många klockmärken och förstod inte "grejen" kring dom. Tyckte inte om AP eller Panerai till exempel. Men känner att det där är något som växlar över tid beroende på vad jag snöar in på. Nu idag köpte jag tex min första Panna och är barnligr nöjd med den. Det enda som jag inte tycker om personligen är parfymklockor av precis samma anledning som många redan innan mig har skrivit.
 

Knypplarn

Cartier
Frågan känns aningen bakvänd. Det är ju betydligt intressantare att diskutera vilka klockor man faktiskt har köpt och skulle kunna tänka sig att köpa än att diskutera resten av alla världens klockor, förutsatt att man faktiskt köper de klockor man verkligen vill ha. För att göra en långsökt liknelse, jag har ett gäng favoritrestauranger som jag gärna besöker ofta, sen finns det massvis av restauranger (både gamla och nya) som jag gärna skulle vilja prova eller har provat. Det innebär inte att alla andra restauranger som jag inte provat eller varit intresserad av (kanske för att de serverar en typ av mat jag vet att jag inte gillar) är ointressanta eller dåliga. Mina prioriteringar styrs av vad jag vill ha och inte tvärtom.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kan tänka mig köpa alla märken förutsatt att de släpper nåt jag gillar och de håller tillräcklig kvalitet. Parfymare känns rätt trist i dagsläget men man ska aldrig säga aldrig.
Fattar inte hela grejen med att utesluta märken pga trist historia etc. En grym klocka är en grym klocka.
 
Frågan känns aningen bakvänd. Det är ju betydligt intressantare att diskutera vilka klockor man faktiskt har köpt och skulle kunna tänka sig att köpa än att diskutera resten av alla världens klockor, förutsatt att man faktiskt köper de klockor man verkligen vill ha. För att göra en långsökt liknelse, jag har ett gäng favoritrestauranger som jag gärna besöker ofta, sen finns det massvis av restauranger (både gamla och nya) som jag gärna skulle vilja prova eller har provat. Det innebär inte att alla andra restauranger som jag inte provat eller varit intresserad av (kanske för att de serverar en typ av mat jag vet att jag inte gillar) är ointressanta eller dåliga. Mina prioriteringar styrs av vad jag vill ha och inte
Det är meningen att vända på frågan. Och jag vill inte diskutera vilka klockor som är dåliga, bara nyfiken på varför man väljer bort en klocka/märke och på vilka grunder. Det tycker jag är intressant. /Tony
 

Alligatorn

Cartier
Har svårt att se mig själv bära en Breitling. Inte för att jag har något emot märket i sig men deras klockor tilltalar mig inte alls.
Superocean ser väl bra ut men annars är det inget jag nappar på :(
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har svårt för parfymklockor, Breitling och Steinhart. Parfymklockor av uppenbara skäl, Steinhart för att kopior inte intresserar mig och Breitling för att designen inte alls tilltalar mig, med något undantag.
 

Gasparo

Cartier
2-Faktor
[QUOTE=".
Jo, @johannes11, jag avskyr t.ex Michael Kors (vet inte om de ens säljer klockor) av den enkla anledningen att de 'kopierar' de äkta varumärkena, och låtsas vara lyxprodukter. En tanke: varför köpa Rolex om nu Michael Kors är så jävla bra? Varför Patek och inte en Triwa? Det är fenomenet/valet av klockor jag vill diskutera, inte trasha varumärken. Ett köp/ett val av ett märke/klocka innebär att man väljer bort en/flera andra. Av vilken orsak?[/QUOTE]

Trodde du menade riktiga klockmärken:) parfymklockorna är ju självskrivna och M.Kors är ju knappast ett märke med horologisk historia :) målgruppen är dessutom inte kloclnördar.
 
[QUOTE=".
Jo, @johannes11, jag avskyr t.ex Michael Kors (vet inte om de ens säljer klockor) av den enkla anledningen att de 'kopierar' de äkta varumärkena, och låtsas vara lyxprodukter. En tanke: varför köpa Rolex om nu Michael Kors är så jävla bra? Varför Patek och inte en Triwa? Det är fenomenet/valet av klockor jag vill diskutera, inte trasha varumärken. Ett köp/ett val av ett märke/klocka innebär att man väljer bort en/flera andra. Av vilken orsak?

Trodde du menade riktiga klockmärken:) parfymklockorna är ju självskrivna och M.Kors är ju knappast ett märke med horologisk historia :) målgruppen är dessutom inte kloclnördar.[/QUOTE]
Nu förstår vi varandra ;)
 

MånsT

Rolex
Panerai och Breitling tilltalar mig inte alls. Tycker alla Panerai är likadana och alla Breitlings är för blänkig och/eller direkt fula. IWC är lite sådär, många snygga modeller men inköpta urverk i en del modeller avtänder.
 

Skeeter

Panerai
Det enkla svaret är att jag personligen inte skulle köpa en klocka jag inte gillar, oavsett märke, modell eller prislapp... speciellt inte för att imponera på andra, men...
Smaken varierar ju genom åren, så jag har faktiskt på senare år köpt klockor som jag tidigare antagligen skulle betalt för att bli av med, och är nu jättenöjd med dem.
Go figure..
 
Topp