Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tony_theteacher, 10 februari 2016.

1. Tony_theteacher
    Trådstartare

Tony_theteacher Bonde

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Jag är både ny här på Klocksnack och färsk klocksamlare (om man kan kalla sig för klocksamlare med enbart två klockor). Jag vet ungefär vilka klockor jag själv gillar/skulle vilja köpa, men nu undrar jag vilka klockor/märken Ni absolut INTE skulle köpa. Jag avskyr visa märken mer än andra. Det är högt i tak. Jag skulle aldrig köpa klockor av DW, Casio, Armani, Regal eller TW Steel eller Triwa.

/Tony

Senast ändrad: 10 februari 2016
    Tripeiro. gillar detta.
  2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Först, att avsky en klocktillverkare känns en aning antiintellektuellt, jag nöjer mig med att konstatera att en del märken och modeller tilltalar mig mer än andra. ;)
    Jag tilltalas av toolklockor, dvs klockor som tål att användas i alla sammanhang, exempelvis skidåkning och cykling. Jag gillar dessutom vintage bäst, även om jag har nyare ur också, vilket gör att täthetskontroller utförs med jämna mellanrum. I min lilla samling finns nu Rolex, Seiko, Zodiac, Tudor, Vostok, O&W m fl. Här är ett par av dem.
    IMG_0135.JPG 20150305_134940.jpg IMG_20150812_071526.jpg

Kai, ROB-1832, Rozzy och 10 andra gillar detta.
  3. johannes11

johannes11 Bonde

Vilka märken är det du avskyr och varför?

Personligen tycker jag de flesta märken har något att erbjuda, samtidigt som det är svårt att tycka om alla modeller av ett märke.
    Jag värdesätter ofta relationen märkets historia-förmåga att utvecklas, utan detta fångar ett märke sällan mitt intresse.
    Med det sagt är det nog få märken jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa, någonsin.

M.L., Frobomm, Tony_theteacher och 1 annan gillar detta.
  4. sjökvist

sjökvist Stadsbo

Parfymklockor har jag väldigt svårt för, men om jag avskyr dom vet jag inte riktigt, jag känner mig mer likgiltig inför dom

Ola G, Margarinkungen och Tony_theteacher gillar detta.
  5. Rasmus Andersson

Rasmus Andersson Stadsbo

Från:
    Norrköping
    Invicta, Parnis och liknande märken skulle jag inte få för mig att köpa/äga. Parfymklockor har jag inte några större problem med så länge dem är rimligt prissatta, snygga, funktionella och inte kopior. Detta är vad jag kommer på just nu.

6. Tony_theteacher
    Trådstartare

Tony_theteacher Bonde

Tack för era inlägg och synpunkter, @Mr Chance, @johannes11, @sjökvist och @Rasmus Andersson.

Du har nog rätt, @Mr Chance att det är något antiintelektuellt över min fråga, dock inte mitt syfte. Ber om ursäkt för det. Det blir tråkigt i längden att 'bara' snacka om klockor man gillar/älskar (det kan vi också göra), men det måste finnas någon där ute som ogillar/avskyr/hatar nån klocka av en eller flera anledningar, pga av dess kvalité, utseende, historia, pris, rykte eller status.

Jo, @johannes11, jag avskyr t.ex Michael Kors (vet inte om de ens säljer klockor) av den enkla anledningen att de 'kopierar' de äkta varumärkena, och låtsas vara lyxprodukter. En tanke: varför köpa Rolex om nu Michael Kors är så jävla bra? Varför Patek och inte en Triwa? Det är fenomenet/valet av klockor jag vill diskutera, inte trasha varumärken. Ett köp/ett val av ett märke/klocka innebär att man väljer bort en/flera andra. Av vilken orsak?

7. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Hublot och AP för att de inte tilltalar mig utseendemässigt. Spelar ingen roll hur "fina" de är i klockkretsar.

swedesoc, Cliff och Tony_theteacher gillar detta.
  8. alfgren

alfgren Biskop

Richard Mille
    Franck Muller
    Ulysse Nardin
    = för att de är så jävla fula bara

Margarinkungen, Cliff och Tony_theteacher gillar detta.
  9. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Ej: Hublot, Linde Werdelin, Panerai, Richard Mille, Tag Heuer (men Heuer) och parfymklockor

Margarinkungen och Tony_theteacher gillar detta.
  10. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Typ Steinhart, invicta sen är jag inte så jätte sugen på en IWC i nuläget :)

Tony_theteacher gillar detta.
  11. MJ24

MJ24 Friends of KS

I dagsläget skulle jag aldrig ens tänk tanken att köpa en Hublot eftersom jag inte tycker om designen.

Torsten, Kvisten och Tony_theteacher gillar detta.
  12. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Listan kan göras lång. Regal, Knut Gadd, O.N.E osv... För att de verkligen ser billiga ut och känns desamma, påminner mig om alla kläder och skor från Galne Gunnar jag fick nöta ur som barn.

Bland mer erkända märken så är det nog Tag Heuer, kan inte komma på något mer och kan ek svara på exakt varför jag inte kan tänka mig TH, något halvt undermedvetet.

Puss puss

Cliff, Margarinkungen och Tony_theteacher gillar detta.
  13. Mudfold

Mudfold Stadsbo

Från:
    Landet
    Hublot
    Fattar inte vad folk ser i dem.

Torsten, Cliff, Kvisten och 2 andra gillar detta.
  14. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Det här är en ständigt växlande fråga för mig. Till en början när jag inte hade läst så mycket så avfärdade jag många klockmärken och förstod inte "grejen" kring dom. Tyckte inte om AP eller Panerai till exempel. Men känner att det där är något som växlar över tid beroende på vad jag snöar in på. Nu idag köpte jag tex min första Panna och är barnligr nöjd med den. Det enda som jag inte tycker om personligen är parfymklockor av precis samma anledning som många redan innan mig har skrivit.

15. hovis

hovis Torpare

Hublot. Bra klockor men är bara för mycke...

16. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Aldrig en Steinhart. Denna har jag dock snott så den flyger under radarn. image.jpeg

swedesoc och Tony_theteacher gillar detta.
  17. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Frågan känns aningen bakvänd. Det är ju betydligt intressantare att diskutera vilka klockor man faktiskt har köpt och skulle kunna tänka sig att köpa än att diskutera resten av alla världens klockor, förutsatt att man faktiskt köper de klockor man verkligen vill ha. För att göra en långsökt liknelse, jag har ett gäng favoritrestauranger som jag gärna besöker ofta, sen finns det massvis av restauranger (både gamla och nya) som jag gärna skulle vilja prova eller har provat. Det innebär inte att alla andra restauranger som jag inte provat eller varit intresserad av (kanske för att de serverar en typ av mat jag vet att jag inte gillar) är ointressanta eller dåliga. Mina prioriteringar styrs av vad jag vill ha och inte tvärtom.

Mforce gillar detta.
  18. Mforce

Mforce Biskop

Kan tänka mig köpa alla märken förutsatt att de släpper nåt jag gillar och de håller tillräcklig kvalitet. Parfymare känns rätt trist i dagsläget men man ska aldrig säga aldrig.
    Fattar inte hela grejen med att utesluta märken pga trist historia etc. En grym klocka är en grym klocka.

Syven gillar detta.
  19. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Panerai för att designen inte tilltalar mig personligen. Tycker dock det är jäkligt coola klockor.

swedesoc, Hugii och Tony_theteacher gillar detta.
  20. Tony_theteacher
    Trådstartare

Tony_theteacher Bonde

Det är meningen att vända på frågan. Och jag vill inte diskutera vilka klockor som är dåliga, bara nyfiken på varför man väljer bort en klocka/märke och på vilka grunder. Det tycker jag är intressant. /Tony

Cliff gillar detta.
  21. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Har svårt att se mig själv bära en Breitling. Inte för att jag har något emot märket i sig men deras klockor tilltalar mig inte alls.
    Superocean ser väl bra ut men annars är det inget jag nappar på :(

22. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag har svårt för parfymklockor, Breitling och Steinhart. Parfymklockor av uppenbara skäl, Steinhart för att kopior inte intresserar mig och Breitling för att designen inte alls tilltalar mig, med något undantag.

23. johannes11

johannes11 Bonde

[QUOTE=".
    Jo, @johannes11, jag avskyr t.ex Michael Kors (vet inte om de ens säljer klockor) av den enkla anledningen att de 'kopierar' de äkta varumärkena, och låtsas vara lyxprodukter. En tanke: varför köpa Rolex om nu Michael Kors är så jävla bra? Varför Patek och inte en Triwa? Det är fenomenet/valet av klockor jag vill diskutera, inte trasha varumärken. Ett köp/ett val av ett märke/klocka innebär att man väljer bort en/flera andra. Av vilken orsak?[/QUOTE]

Trodde du menade riktiga klockmärken:) parfymklockorna är ju självskrivna och M.Kors är ju knappast ett märke med horologisk historia :) målgruppen är dessutom inte kloclnördar.

24. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Gillar inte Breitling, Inga modeller som tilltalar mig.. skulle aldrig köpa, men slant på knappen ändå, rätt cool

maks, Wettex, Gummo och 7 andra gillar detta.
  25. Sizar

Sizar Bonde

Bvlgari eller hur fan de nu stavas. Ser ut som något diesel kan ha slängt ihop. Enda som skiljer sig är den enorma prisskillnaden.

swedesoc, alfgren och Tony_theteacher gillar detta.
  26. Tony_theteacher
    Trådstartare

Tony_theteacher Bonde

Trodde du menade riktiga klockmärken:) parfymklockorna är ju självskrivna och M.Kors är ju knappast ett märke med horologisk historia :) målgruppen är dessutom inte kloclnördar.[/QUOTE]
    Nu förstår vi varandra ;)

27. MånsT

MånsT Biskop

Panerai och Breitling tilltalar mig inte alls. Tycker alla Panerai är likadana och alla Breitlings är för blänkig och/eller direkt fula. IWC är lite sådär, många snygga modeller men inköpta urverk i en del modeller avtänder.

Cliff och Tony_theteacher gillar detta.
  28. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Det enkla svaret är att jag personligen inte skulle köpa en klocka jag inte gillar, oavsett märke, modell eller prislapp... speciellt inte för att imponera på andra, men...
    Smaken varierar ju genom åren, så jag har faktiskt på senare år köpt klockor som jag tidigare antagligen skulle betalt för att bli av med, och är nu jättenöjd med dem.
    Go figure..

Mforce och Tony_theteacher gillar detta.
  29. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    PVD behandlade (dvs svarta) klockor är as-fula, kommer aldrig köpa en sådan.

30. Såkkett

Såkkett Bonde

Graham och U-boat är två märken som ligger väldigt långt ifrån min smak tvärs över hela modellprogrammet.

Mårtenssons ur Brookfield