• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag har svårt för parfymklockor, Breitling och Steinhart. Parfymklockor av uppenbara skäl, Steinhart för att kopior inte intresserar mig och Breitling för att designen inte alls tilltalar mig, med något undantag.
Min enda ursäkt till min Bratte är att det är en Emergency. Ultimat tool watch..inget bling, helt titan, dubbla batterier (klocka/nödsändare) och inhouseverk. Köpt av pensionerad helikopterpilot från armén. :)
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Panerai och Breitling tilltalar mig inte alls. Tycker alla Panerai är likadana och alla Breitlings är för blänkig och/eller direkt fula. IWC är lite sådär, många snygga modeller men inköpta urverk i en del modeller avtänder.
Panerai, IWC och Breitling kör en hel del köpta urverk. Inte en chans jag betalar över 20 för sådant. Om det inte sitter Vaucher/JLC/osv i dem.
 

MånsT

Rolex
Då blir väll jag den första att säga Rolex?

Tidlös design, pålitliga, många smarta lösningar men nej.
Alla dessa kinakopior och denna Rolexhysteri bland folk, även på KS har i mitt tycke gjort dom smaklösa, tyvärr!
Förutom Rolex så utesluts Parfymisar, Hublot och AP
Nu blev jag nyfiken. Är det hysterin hos folk som är problemet? Att många köper Rolex som en statussymbol och fullkomligt skiter i vad Rolex egentligen står för? I sådant fall är det ju mer en typ av folk man ogillar, inte produkten i sig.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Då blir väll jag den första att säga Rolex?

Tidlös design, pålitliga, många smarta lösningar men nej.
Alla dessa kinakopior och denna Rolexhysteri bland folk, även på KS har i mitt tycke gjort dom smaklösa, tyvärr!
Förutom Rolex så utesluts Parfymisar, Hublot och AP
image.gif
 

mackman

Cartier
Nu blev jag nyfiken. Är det hysterin hos folk som är problemet? Att många köper Rolex som en statussymbol och fullkomligt skiter i vad Rolex egentligen står för? I sådant fall är det ju mer en typ av folk man ogillar, inte produkten i sig.
Ja det är den typ av folk som gör att jag dels inte skulle vilja ha en, men det är inte folket jag inte gillar...?
 

MånsT

Rolex
Förmodligen nej. Hysterin finns på sätt och vis fortfarande kvar hos insatta!

edit: har också att göra med att märket i min mening är överskattat.
Men en hysterisk insatt, om vi nu ska kalla det så, är i mina ögon mer hysterisk över vad Rolex egentligen står för; kvalitet, superb tidhållning och genuint bra utvecklade klockor. Inte alls samma hysteri som någon som köper en Rolex för att vifta med den framför näsan på så många som möjligt.

Att Rolex är överskattat är din åsikt vilket jag kan respektera, låt mig bara säga att jag inte håller med överhuvudtaget.
 

Icebreaker

Breitling
Härlig diskussion, kan definitivt förstå Marcus Baumer resonemang. Har vänner som äcklar mig när de börjar pratar om sin Rolex. Det vet inte varför de köpt den mer är att det är en dyr statussymbol. Samma människor kör Mercedes. Så fort jag ser en snubbe med en ny Rolex gå ur en Mercedes tänker jag alltid, mycket pengar ingen koll.
Däremot träffade jag en snubbe för ett tag sedan, han hade en Rolex på natoarmband och körde en 40 år gammal Alfa Romeo, då tänkte jag direkt, det finns hopp!!
Själv gillar jag inte Rinkeby-Rolex (Breitling), Tag Huer, parfymklockor och Hublot
 

MånsT

Rolex
Härlig diskussion, kan definitivt förstå Marcus Baumer resonemang. Har vänner som äcklar mig när de börjar pratar om sin Rolex. Det vet inte varför de köpt den mer är att det är en dyr statussymbol. Samma människor kör Mercedes. Så fort jag ser en snubbe med en ny Rolex gå ur en Mercedes tänker jag alltid, mycket pengar ingen koll.
Däremot träffade jag en snubbe för ett tag sedan, han hade en Rolex på natoarmband och körde en 40 år gammal Alfa Romeo, då tänkte jag direkt, det finns hopp!!
Själv gillar jag inte Rinkeby-Rolex (Breitling), Tag Huer, parfymklockor och Hublot
Jag håller med dig, så länge man separerar på "hysteri och hysteri".
 

Skeeter

Panerai
Typ alla klädesmärken, bilmärken (Porsche) osv.
När det gäller just Porsche så tycker jag ände de skiljer ut sig från övriga exempel då de sitter på resurser och kunskaper utöver det vanliga parfymmärkena genom Porsche Design AG och Porsche Consulting AG (förutom biltillverkningen då) samt att de ofta anlitas av andra välkända märken för att leverera design eller lösa tekniska problem. Gissningsvis så stod de själva bakom den PVD teknik som användes 1972 i Ferdinand Alexander Porsches egendesignade P6150 kronograf med Valjoux 7750 verk, och generellt så är det riktiga klockor man gör, baserade på ett eget formspråk.

Självklart drar de växlar på firmanamnet (liksom många andra gör när stolt märker upp saker med "Porsche Design") men det finns en stor mängd varor som är designade av Porsche som rena konsulter där det inte nämns på produkten att man tagit hjälp av Porsche.

Personligen tycker jag däremot det är mer trist att de envisas med att sälja livstilskläder än klockor som genom material och teknik ändå har en del gemensamt med bilarna.
 

Apansson

Torpare
Oj, det är nog väldigt många klockor man inte skulle köpa. Har snarare problemet att hitta klockor jag skulle vilja köpa.
Skulle aldrig köpa en Rolex 116610 eller 114060 av den enkla anledningen att alla har dem och det är första valet när gemene svensson ska köpa "en schysst klocka" typ. Tråkiga, själlösa och gör ingenting för mig. Det är en fantastisk bra och fin klocka på det sättet, men jag skulle aldrig bära den.
Vidare skulle jag aldrig betala för en Hublot, Breitling, IWC eller TAG Heuer. Trista märken som inte har något spännande alls i sina sortiment, tyvärr.
Obs: ej vintage-nörd på något vis, jag gillar moderna ur mer.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag vill tycka om Omega, men de känns så osäkra. Urverken är tekniskt helt fantastiska, men de har en massa text på sig för att peka ut delarna till folk som inte förstår. Saker som skulle kunna stå i en broschyr eller en manual är inristat i bryggorna. Jag gillar det inte. Undantaget är speedmaster pro.
Lite samma med Rolex (all text på tavlorna), men där faller det för mig som är sagt ovan - de har satsat så mycket på att vara en livsstilsprodukt att jag väljer bort märket för att jag inte identifierar med livsstilen. Kanske blir det en Rolex längre fram, men det känns mest fel nu även om det finns modeller som lockar.
Breitling har samma problem, men en annan livsstil. Och jag kommer inte helt överens med designen.
Tag Heuer tycker jag är lite för dyra för att ha tex 2824 och glasbaksida. För mig är de i nivå med Oris, men på tok för dyra. Undantaget är heuer och dito reissues.
Ball har en del intressanta, men jag kan inte komma över loggan på sekundvisaren och official railroad standard på tavlan, och att tritiumtuberna gör visarna så tjocka att det blir larvigt mycket höjd mellan glas och tavla.
Meistersinger har en ful logga.
Fortis är nära, men de flesta modeller är för stora, och jag kan inte med pilarna vid dag och datum som visar hur kronan ska vridas för att ställa dem (se Omega ovan)
Zenith har nästan helt gått över till olika open heart tavlor, vilket verkligen förstör. Espada som var så himla nära Den Perfekta Klockan hade bedrövlig kerning på Espada, fult typsnitt, och ful färg. Även retrotimer var nära perfekt om det inte varit för storleken.
Davosa, Archimede, Steinhart, Squale, mfl förstör sitt egna namn för mig genom att ha "homager" i programmet. Synd, speciellt med Squale.
När jag tittar på en klocka så tittar jag på hela programmet. Det är kanske fånigt och onödigt, men jag vill ha en liten del av allt, snarare än russinet i komposten.
 

Skeeter

Panerai
Zenith har nästan helt gått över till olika open heart tavlor, vilket verkligen förstör. Espada som var så himla nära Den Perfekta Klockan hade bedrövlig kerning på Espada, fult typsnitt, och ful färg. Även retrotimer var nära perfekt om det inte varit för storleken.
När jag tittar på en klocka så tittar jag på hela programmet. Det är kanske fånigt och onödigt, men jag vill ha en liten del av allt, snarare än russinet i komposten.
Har du kikat in på Zenith Elite serien? En del trevligt och stilrent där, lite åt Espada hållet... iaf om man kisar med ögonen.
http://www.zenith-watches.com/en_en/collections/#elite
 
Topp