• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Go'morron @axell @Skeeter @Chuck @klockmarren @DrSbaitso @Apansson @Oscar Ostlin @MånsT @Icebreaker @Marcus Baumer @RBJSWE @Cliff @marlun27 @Mr Chance @johannes11 @sjökvist @Rasmus Andersson @Torsten @alfgren @Calfen @MJ24 @Tripeiro. @Jamie J @Jerico @hovis @Choppe @Knypplarn @Mforce @Guskleto @Alligatorn @Nicbex @Chrisse @Sizar @Equilibrium @Såkkett !
Tack för era åsikter och synpunkter. Smaken är som bekant delad, men alla har vi våra anledningar/tankar kring klockor. Det råder för övrigt väldigt god ton på forumet, vilket är mycket trevligt. Har tack vare Er mfl här på Klocksnack blivit riktigt intresserad av armbandsur, inte bara de kända märkena, utan också av idén att läsa på och förstå klockornas historia och urverk. Klassisk nybörjartabbe, att gilla klockan för dess yttre och möjligtvis dess status. Som en del har berättat har tycket för en viss modell/klockmärke utvecklats genom åren, ett intressant fenomen. Vad är det som ändras egentligen? Förståelsen för klockan/märket, eller ens smaklökar?
Påminner klockor om vin? Smakar det bättre om man vet var det kommer ifrån och/eller hur det produceras? /Tony
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Go'morron @axell @Skeeter @Chuck @klockmarren @DrSbaitso @Apansson @Oscar Ostlin @MånsT @Icebreaker @Marcus Baumer @RBJSWE @Cliff @marlun27 @Mr Chance @johannes11 @sjökvist @Rasmus Andersson @Torsten @alfgren @Calfen @MJ24 @Tripeiro. @Jamie J @Jerico @hovis @Choppe @Knypplarn @Mforce @Guskleto @Alligatorn @Nicbex @Chrisse @Sizar @Equilibrium @Såkkett !
Tack för era åsikter och synpunkter. Smaken är som bekant delad, men alla har vi våra anledningar/tankar kring klockor. Det råder för övrigt väldigt god ton på forumet, vilket är mycket trevligt. Har tack vare Er mfl här på Klocksnack blivit riktigt intresserad av armbandsur, inte bara de kända märkena, utan också av idén att läsa på och förstå klockornas historia och urverk. Klassisk nybörjartabbe, att gilla klockan för dess yttre och möjligtvis dess status. Som en del har berättat har tycket för en viss modell/klockmärke utvecklats genom åren, ett intressant fenomen. Vad är det som ändras egentligen? Förståelsen för klockan/märket, eller ens smaklökar?
Påminner klockor om vin? Smakar det bättre om man vet var det kommer ifrån och/eller hur det produceras? /Tony

Tack själv och trevligt med återkoppling. Klockor är en djungel men en trevlig djungel, forumet är en stor del av mitt klockintresse. God ton har de flesta, man ska inte ta forumet personligt bara, det är en digital vuxen-lekplats alla vill bara ha kul.

Vill inte kalla det en tabbe utan en för många en naturlig väg in i något som får dig att uppskatta detaljer som ingen annan ser och framför allt kvalité. En gnutta prestige finns hos oss alla, inget märkvärdigt. Ditt klock intresse kommer växa och bli en del av ditt liv tro mig.

Angående klockornas utveckling speglar den många gånger samhället, livsstilar och mode. En ständig process som förändras och förädlas men även förstörs. Jag som arbetar med försäljning/marknadsföring vet något som är ganska självklart: Det enda klockhusen vill är att tjäna massiva pengar oavsett historia och tradition. Helt naturligt och framför allt rätt.

Klocklivet är skitkul!
 

pederr

Cartier
Implicit verkar det vara inte köpa för att använda själv. Jag tänker att de flesta skulle köpa det mesta för och flippa om de kände lukten av en bra deal. För och använda själv skulle jag inte köpa klockor från parfym/modemärken (räkar inte in t ex Cartier i detta p g a dess historia), allmänt blingiga modeller. Har också problem med nyare märken som försöker skapa en historia kring märket med hänvisning till någon kökkenmödding e d.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Implicit verkar det vara inte köpa för att använda själv. Jag tänker att de flesta skulle köpa det mesta för och flippa om de kände lukten av en bra deal. För och använda själv skulle jag inte köpa klockor från parfym/modemärken (räkar inte in t ex Cartier i detta p g a dess historia), allmänt blingiga modeller. Har också problem med nyare märken som försöker skapa en historia kring märket med hänvisning till någon kökkenmödding e d.
Implicit för vem? Jag tror att de flesta flippare på forumet inte flippar för att tjäna pengar utan för att man är intresserad av klockor och vill prova eller tröttnar eller liknande.
 

idris

Breitling
Okej mitt första inlägg som förmodligen kan bli min sista :) Risken för att bli tjärad, fjädrad och uppeldad efter detta är inte orimligt.
Jag personligen är ny inom denna nördiga värld och har blivit tokig i dressade klassiska vackra klockor med fina urverk, Har själv en Pequignet royal calibre, och det sparas flitigt till en JLC master calender.
Klockor som jag absolut inte kan förstå att så många är tokiga i är dykarur (alla ser likadana ut) och Rolex, i mitt tycke en av dom tråkigaste klockor man kan köpa. Säkert jättebra klockor, men dom är ungefär lika spännande som Bosse Ringholm.
 

MånsT

Rolex
Okej mitt första inlägg som förmodligen kan bli min sista :) Risken för att bli tjärad, fjädrad och uppeldad efter detta är inte orimligt.
Jag personligen är ny inom denna nördiga värld och har blivit tokig i dressade klassiska vackra klockor med fina urverk, Har själv en Pequignet royal calibre, och det sparas flitigt till en JLC master calender.
Klockor som jag absolut inte kan förstå att så många är tokiga i är dykarur (alla ser likadana ut) och Rolex, i mitt tycke en av dom tråkigaste klockor man kan köpa. Säkert jättebra klockor, men dom är ungefär lika spännande som Bosse Ringholm.
Haha, åhja du står ut från mängden här men att erkänna vad man tycker om Rolex är ingen dödssynd. Genom att du dessutom sparar till en JLC skaffar du tillbaka lite pluspoäng igen :D
Förresten, välkommen!
 
Okej mitt första inlägg som förmodligen kan bli min sista :) Risken för att bli tjärad, fjädrad och uppeldad efter detta är inte orimligt.
Jag personligen är ny inom denna nördiga värld och har blivit tokig i dressade klassiska vackra klockor med fina urverk, Har själv en Pequignet royal calibre, och det sparas flitigt till en JLC master calender.
Klockor som jag absolut inte kan förstå att så många är tokiga i är dykarur (alla ser likadana ut) och Rolex, i mitt tycke en av dom tråkigaste klockor man kan köpa. Säkert jättebra klockor, men dom är ungefär lika spännande som Bosse Ringholm.
Du är våghalsig, men jag gillar din uppriktighet! Peace bro
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Okej mitt första inlägg som förmodligen kan bli min sista :) Risken för att bli tjärad, fjädrad och uppeldad efter detta är inte orimligt.
Jag personligen är ny inom denna nördiga värld och har blivit tokig i dressade klassiska vackra klockor med fina urverk, Har själv en Pequignet royal calibre, och det sparas flitigt till en JLC master calender.
Klockor som jag absolut inte kan förstå att så många är tokiga i är dykarur (alla ser likadana ut) och Rolex, i mitt tycke en av dom tråkigaste klockor man kan köpa. Säkert jättebra klockor, men dom är ungefär lika spännande som Bosse Ringholm.
Vad definierar en "rolig" klocka i motsats till Rolex då? Jag gillar JLC men tycker personligen inte alls att Master calendar är en av deras bättre modeller.
 

idris

Breitling
Vad definierar en "rolig" klocka i motsats till Rolex då? Jag gillar JLC men tycker personligen inte alls att Master calendar är en av deras bättre modeller.
Som sagt, jag är grön på området och och mina åsikter är just bara åsikter. Mycket möjligt att master calendar inte är en av dom bästa, men jösses vad den är vacker!
Klocka med stil, elegans blandad med teknisk utseende, och som inte sitter på alla hipphoppares armar.
Rolex är mer en klocka som utseendemässigt fastnat i 80-talets "titta jag har pengar" Tycker bara dom är överskattade, men det min högst personliga åsikt.
 

Bilagor

  • ss2.jpg
    ss2.jpg
    38.7 KB · Visningar: 73
Jag har generellt svårt för överstora eller "klossiga" klockor.
Dressare eller dykare m max 43 mm funkar, resten går bort. Gillar dessutom vettiga komplikationer mer än ädla metaller och stenar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Som sagt, jag är grön på området och och mina åsikter är just bara åsikter. Mycket möjligt att master calendar inte är en av dom bästa, men jösses vad den är vacker!
Klocka med stil, elegans blandad med teknisk utseende, och som inte sitter på alla hipphoppares armar.
Rolex är mer en klocka som utseendemässigt fastnat i 80-talets "titta jag har pengar" Tycker bara dom är överskattade, men det min högst personliga åsikt.
Så om JLC fanns på "alla hipphoppares armar" så skulle du dissa JLC? :)
 

MånsT

Rolex
Som sagt, jag är grön på området och och mina åsikter är just bara åsikter. Mycket möjligt att master calendar inte är en av dom bästa, men jösses vad den är vacker!
Klocka med stil, elegans blandad med teknisk utseende, och som inte sitter på alla hipphoppares armar.
Rolex är mer en klocka som utseendemässigt fastnat i 80-talets "titta jag har pengar" Tycker bara dom är överskattade, men det min högst personliga åsikt.
JLC du bifogade är riktigt läcker! Det utseendet är väl den förra generationen? Har för mig att den har uppdaterats, eller så har jag drömt det. :)
 

pederr

Cartier
Implicit för vem? Jag tror att de flesta flippare på forumet inte flippar för att tjäna pengar utan för att man är intresserad av klockor och vill prova eller tröttnar eller liknande.
Som står i TS första inlägg så handlar frågan om märken man känner avsky eller likgiltighet inför och detta är vad svaren handlar om. Det enda jag menar är att det ej uttalade antagandet är att det handlar om att avstå köp för att man inte vill ha en själv. Ett exempel - jag kan inte se mig köpa en Breitling från de senaste decennierna, men skulle jag snubbla över en möjlighet att köpa en till bra pris för att kunna sälja den vidare och göra en slant, då vore nog läget ett annat.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
För att ta ett exempel så diskuterades ett nytt klockmärke, tror det hette Kabúr, i en tråd. Det hänvisade till något mytologiskt djur på Österlen. Detta är ju inget specifikt för klockor, utan varumärkesbyggande kring en historia är ju rätt vanligt. Det kan bara bli rätt krystat ibland.
Apropå det där djuret.. Har inte hittat ngt på nätet om den där ugglan, det måste vara påhittat från början till slut.
 
Topp