• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor/märken skulle Ni aldrig köpa och varför?

Alligatorn

Cartier
För att ta ett exempel så diskuterades ett nytt klockmärke, tror det hette Kabúr, i en tråd. Det hänvisade till något mytologiskt djur på Österlen. Detta är ju inget specifikt för klockor, utan varumärkesbyggande kring en historia är ju rätt vanligt. Det kan bara bli rätt krystat ibland.
Aha, då är jag med.
Läste lite i den tråden för ett par dagar sen men trodde det var lite större märken som du hade nån story om :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
När jag började klockknarkandet så hade jag väldigt många märken som jag absolut inte kunde tänka mig.
Seiko Sumo var en favorit som jag redan hade på armen. Strax efter så landade en MM300 som jag älskade(och gör fortfarande).
På den tiden, för lite mer än ett år sedan, kunde jag t.ex inte tänka mig Omega, Cartier, Rolex och absolut inte Breitling. Hublot ska vi inte ens tala om!
Nu har jag insett att det inte håller längre.
Omega har en fin Seamaster som skulle passa frun perfekt.
  • Cartier har ju störtsköna klockor som dessutom har en fin historia.
  • Rolex har jag köpt och den släpper jag aldrig.
  • Breitling har även skitfina dammodeller jag skulle kunna tänka mig att handla till frun.
  • Hublot har ju en lite ball historia med sin hyttventils-look. Det är långt borta just nu men jag tror nog att jag kommer snöa in där också.
Med detta sagt så kan jag inte längre säga att jag har klockmärken jag inte skulle kunna tänka mig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag är nog öppen för det mesta egentligen, visst har jag trillat dit på Rolex så är det. Men så länge det är automat så finns chansen att det kan bli ett köp, att klanka ner på perfymklockorna gör jag inte, är väl inget större fel på själva klockorna, för designen är oftast riktigt trevlig på många däremot så sitter det ju ett pissverk i dom allra flesta som inte motsvarar priset på dom. Men om jag måste skriva något märke så får det bli Wyler Vetta.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag vill ha mycket klocka för pengen, därför går Rolex bort. Ca 75 papp för en ny 116610LN är ju bara helt absurt. Ca 90 för SD är också galet.
Nä, Omega växer mer och mer i min bok. Där går det fortfarande att fynda. @laketwig har med sina fina bilder gjort mig sugen en svart SMP ceramic :)
P1020323.jpg

Den känns som ett fynd i jämförelse med 116610. Även en äldre Aqua Terra vore ett trevligt komplement till min Speedy Pro.
5485001157_bffe05e4db_b.jpg

Avslutar med en Speedy Pro-bild för att fullända i mitt tycke en bra och prisvärd Omegatrio.
Omega-Speedmaster-Malec1.jpg

Alla bilder är snodda på nätet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag vill ha mycket klocka för pengen, därför går Rolex bort. Ca 75 papp för en ny 116610LN är ju bara helt absurt. Ca 90 för SD är också galet.
Nä, Omega växer mer och mer i min bok. Där går det fortfarande att fynda. @laketwig har med sina fina bilder gjort mig sugen en svart SMP ceramic :)
P1020323.jpg

Den känns som ett fynd i jämförelse med 116610. Även en äldre Aqua Terra vore ett trevligt komplement till min Speedy Pro.
5485001157_bffe05e4db_b.jpg

Avslutar med en Speedy Pro-bild för att fullända i mitt tycke en bra och prisvärd Omegatrio.
Omega-Speedmaster-Malec1.jpg

Alla bilder är snodda på nätet.
SMP-C är en grym klocka (dock utan mikrojustering, trots halvlänkar fick jag den aldrig att sitta bra på min handled). Även Aqua Terra och Speedy. Men det är väl tråkigt att ha alla klockor från samma märke ;)
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag bryr mig om marknadsföring, vilka signaler som ett märke själv väljer att sända till mig som potentiell och nuvarande kund. Bland annat därför har Longines helt fallit bort (Charles Lindbergh må ha spakat plan ok, men han var en rätt hemsk antisemit och rasist i en tid när sådant var en fråga på liv/död). Nu äger en jag Breitling SOH, men min problem med deras raff-sett-reklam gör nog att jag skulle tänka efter både en och två gånger inför ett framtida köp. Jag är kapitalist, jag tycker om att rösta med plånboken.

I övrigt tycker jag inte om analoga kvartsverk. Sekundvisarna hackar i min mening fram själlöst och det ligger (åter igen i min mening) något förljuget över att designa något så gammaldags som en analog klocka med ett batteridrivet urverk. Enligt mig ska en kvartsklocka se ut och hålla lika bra som en G-shock (har tre!), annars får det vara. Genom denna enkla tanke slipper jag ens tänka på parfymklockor (går bort!).

På designsidan har jag väldigt svårt för siffror på urtavlan (detta då jag vet vad klockan är när den stora visaren står rakt upp). Undantag finns (i samlingen bor en Laco B-Uhr med A-tavlan och farsans JS Watch 101 med romerska siffror funkar) men det är något som fått mig att avstå t.ex Omegas Planet Ocean. Den som fattade designbeslutet att sätta siffror vid 12, 6 och 9 borde steglas för brott mot skönheten.

Sist men inte minst så ska jag säga att mina preferenser har ändrats över tid och säkerligen kommer ändras igen. Klockbranchen är volatil och min smak likaså. För några år sedan hade jag inte brytt mig om något som inte var gjort i Schweiz, men det var ju såhär i efterhand dumheter. Vi får se var jag landar, det är det som är det fina med samlandet och passionen!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Oj, det är nog väldigt många klockor man inte skulle köpa. Har snarare problemet att hitta klockor jag skulle vilja köpa.
Skulle aldrig köpa en Rolex 116610 eller 114060 av den enkla anledningen att alla har dem och det är första valet när gemene svensson ska köpa "en schysst klocka" typ. Tråkiga, själlösa och gör ingenting för mig. Det är en fantastisk bra och fin klocka på det sättet, men jag skulle aldrig bära den.
Vidare skulle jag aldrig betala för en Hublot, Breitling, IWC eller TAG Heuer. Trista märken som inte har något spännande alls i sina sortiment, tyvärr.
Obs: ej vintage-nörd på något vis, jag gillar moderna ur mer.
Jag köper sub argumentet till viss del att den är tråkig, men vem är alla!? Ser aldrig sub på jobbet eller stan. Har dock en polare med en sub men han träffar jag allt för sällan dessvärre...
 

Apansson

Torpare
Jag köper sub argumentet till viss del att den är tråkig, men vem är alla!? Ser aldrig sub på jobbet eller stan. Har dock en polare med en sub men han träffar jag allt för sällan dessvärre...
Jag ser ändå många kunder med Rolex submariner, det är nog i alla fall en i veckan. Tycker man ser rätt många ute med det också! Nördar och kollar folks klockor för ofta kanske ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag ser ändå många kunder med Rolex submariner, det är nog i alla fall en i veckan. Tycker man ser rätt många ute med det också! Nördar och kollar folks klockor för ofta kanske ;)
Jag argumenterar inte emot och tänker snarlikt har en sub aka Svennebanan klocka. Men som sagt ser inte ofta en sub utanför KS!
 

d.sain

Omega
Breitling är ett varumärke jag har svårt att förlika mig med. Beror nog mycket på modellerna som gjordes under -90 talet. På -60 talet gjorde de endel godbitar men gillar inte den stil de har idag tyvärr.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har svårt med Omega. Känns på något vis som en "sämre Rolex". Har också svårt med Tag Heuer och Longines (Den sistnämnda har jag ägt en klocka av). Jag äger en Breitling men ogillar 60% (eller mer) av det man släppt sen 80-talet. Samtliga nämnda märken har svinsnygga modeller däremot - men varumärkena tilltalar mig inte sådär jättemycket bara. Ironiskt nog gillar jag det mesta samtliga märken släppt som vintage. Kanske är jag som är en gammal gubbjävel smakmässigt?

Bland de riktigt dyra märkena begriper jag mig inte på RM. Ofattbara för mig. Lika ofattbart som att någon som kallar sig klockintresserad tycker en ROO är sexig 2016.

Men allt detta är ju charmen med klockor. Smaken är som baken och min smak är ju aldrig bättre än någon annans. Tvärt om kommer jag på mig själv sitta i cirkelargument när jag ska motivera varför jag inte gillar märket "x".
 

Oniel

Panerai
Tycker de flesta märkena har sin charm! Richard Mill som har nämnt gör inga snygga klockor enligt mig men är otroligt imponerande med sin inovation :)
 

mae

Omega
Förutom bakväntdw, parfymklockor och andra självklarheter
skulle jag aldrig köpa invicta, trots att jag gillar stora klockor.
Orient går också bort för mig, vet inte varför men namnet ger mig lite avsmak.
 

mglaum

Panerai
Nutida Brietling, Tag Heuer och Zenith för jag inte gillar deras formspråk och delvis inte tycker att dem har förvaltats så väl.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Hublot och AP klickar jag inte med alls annars öppet sinne för det mesta. Är ej märkesbunden för det finns ju fantastiskt mycket trevligt som man kan gå miste om i så fall.
 

Sebaden

Omega
2-Faktor
Jag förstår varken Graham eller Richard Mille.
Alltså inte alls, känns lite för invecklat och plottrigt. Typ.
 
Topp