• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hej

Jag funderade lite igår, om man skulle räkna på att köpa ca 3 klockor eller liknande för totalt 100 000 i syfte att behålla en längre tid, säg 20 år och såklart använd under tiden, vilka klockor ska man satsa på för att som det ser ut just nu behålla värdet och öka det förhoppningsvis.

Är det vintage Rolex som gäller ?
Hur skulle ni isf fördela pengarna, min spontana tanke är Sea Dweller, GMT av något slag samt en SUB ?

Hur tänker ni ?

Mvh
Marcus
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog vintage Rolex som gäller, som du själv också kommit fram till. ;)

Alt. någon modell som ingen vill ha just nu. Jag tror att den där limited Panerai-dinkan med det fula verket kommer bli värd pengar.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En 1680 red med box/cert eller en 1655 utan (får inte box/cert för 100K). Se till att den är i riktigt bra skick såväl på boett som tavla. Se till att försäkra dem ordentligt så har du två riktigt fina klassiker att använda under de närmaste 20 åren för att sedan sälja med god vinst. Klockor hör inte hemma i bankfack.

Trevlig torsdag
JoberMan
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
JoberMan skrev:
En 1680 red med box/cert eller en 1655 utan (får inte box/cert för 100K). Se till att den är i riktigt bra skick såväl på boett som tavla. Se till att försäkra dem ordentligt så har du två riktigt fina klassiker att använda under de närmaste 20 åren för att sedan sälja med god vinst. Klockor hör inte hemma i bankfack.

Trevlig torsdag
JoberMan

Juste en Röding är ju såklart en bra idé, 1680 får man den för 100 med cert/box ?
Gillar inte 1655 så det funkar inte för mig även om det är en klocka som säkert kommer vara värd mycket så måste man ju använda den också :)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Juste en Röding är ju såklart en bra idé, 1680 får man den för 100 med cert/box ?
Jadå, leta runt ordentligt bara så att du hittar ett bra ex. En kraftigt polerad boett/tavla med skador/missmatching visare kommer alltid att vara ett minus. För att inte tala om för högt serienr/ej korrekt version på tavla etc.

En vikt länkt skulle vara kronan på verket (göteborgshumor?). Det är dock ganska ovanligt att du hittar en med originallänken. Jag letar efter en själv att komplettera min med.

JoberMan
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
JoberMan skrev:
CaptainOats skrev:
Juste en Röding är ju såklart en bra idé, 1680 får man den för 100 med cert/box ?
Jadå, leta runt ordentligt bara så att du hittar ett bra ex. En kraftigt polerad boett/tavla med skador/missmatching visare kommer alltid att vara ett minus. För att inte tala om för högt serienr/ej korrekt version på tavla etc.

En vikt länkt skulle vara kronan på verket (göteborgshumor?). Det är dock ganska ovanligt att du hittar en med originallänken. Jag letar efter en själv att komplettera min med.

JoberMan

Ok, jo om man nu ska investera i något man tänker ha en lång tid så vill man ju köpa det perfekta exemplaret.
Är inte aktuellt just nu men inom sin tid.

Trevlig Torsdag på dig med

Mvh
Marcus
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

Är inte den bästa klockrelaterade investeringen att investera i en klockbutik? ;)
 

Pleximannen

Cartier
Re: Vilka klockor skulle ni

Denke skrev:
Är inte den bästa klockrelaterade investeringen att investera i en klockbutik? ;)

Möjligtvis på nätet men f** inte en fysisk butik ;)

För att återgå till frågan... tror att det är extremt svårt att förutsäga vad som kan tänkas vara en investering. Jag tror att man är snett ute om man ens överväger klockor som investering; tror man gör bättre i att köpa nåt man vill ha och sen får man väl se det som en bonus OM den går upp i värde.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Vilka klockor skulle ni

Pleximannen skrev:
Denke skrev:
Är inte den bästa klockrelaterade investeringen att investera i en klockbutik? ;)

Möjligtvis på nätet men f** inte en fysisk butik ;)

För att återgå till frågan... tror att det är extremt svårt att förutsäga vad som kan tänkas vara en investering. Jag tror att man är snett ute om man ens överväger klockor som investering; tror man gör bättre i att köpa nåt man vill ha och sen får man väl se det som en bonus OM den går upp i värde.

Jag tror nog ändå att det ger bättre avkastning än att ha pengarna på banken samt att man får njutning.
Jag menar de modellerna som finns idag som vintage har ju slutat tillverkas för länge sedan och det lär ju knappast finnas fler om 20 år, men visst är det inget som säger att det lever vidare, men jag tror knappast dom kommer gå ner i värde, snarare uppåt lite hela tiden.

Nu kanske jag inte menar som en renodlad investering men som lite mitt emellan om du förstår.
 

Rivalen

Rolex
"Lite mittemellan" låter som ett bra tänk. Köpa i kärlek, men överväga möjlig värdeutveckling.

Jag kan bara beskriva vad jag skulle vilja ha. För att kunna köpa "rätt" bland dessa modeller så skulle jag behöva råd från kunniga klockentusiaster.

- GMT Master 1675
- Blancpain Fifthy Fathoms Bund
- Finns det något över så satsar jag på en äldre Zenith El Primero som jag gillar utseendet på, för jag vill ha en klocka med det verket.

Så känns det idag - nu är det bara 100k som fattas... :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror jag nämnt detta tidigare men jag gillar att tjata. Klockor som investering är korkat. Finns otroligt mycket bättre saker att göra för pengar om man har som mål att få dem att växa. Har man 100k över så är klockor extremt kul då man har stort nöje av dem samtidigt som värdet håller sig ganska bra om man väljer rätt. Nytt är inte att tänka på då det måste till jäkligt limiterade saker för att man ska kunna ha en förhoppning att göra sig någon peng i slutändan. Vintage är vägen och då är Rolex ett enkelt val då det är förhållandevis billigt jämfört med andra märken när det gäller att "samla".

Rödsub är redan nämnd men jag tror det finns intressantare saker som kommer att växa bra mycket mer då rödsubbar egentligen inte är så "rare". Gillar man sånna så skulle jag öka insatsen lite och köpa en tropical eller iaf en meters first för att ha något som med tiden kommer att efterfrågas rejält och där utbudet är relativt begränsat. Personligen så skulle jag hellre leta en 5513 från mitten av 60-talet som har perfekt case och spegelblank gilt-tavla. Dessa är svåra att hitta och kostar kring hundralappen om man har tur. En sån i riktigt fint skick tror jag kan betinga minst 150k inom ett par, tre år. Tänker man längre än så så är givetvis den potentiella vinsten än större men samtidigt så vet man inte heller hur vintage-marknaden kommer att utvecklas. Som JoberMan redan sagt så är skick A och O. Betydligt viktigare än papper som förmodligen kommer att minska i premium så länge som inte kvitto och historia finns för att stärka papperen. Detta då det cirkulerar massvis med tomma papper bland handlare som i vissa fall inte drar sig för att fejka papper till sina papperslösa klockor. Därför är skick det absolut viktigaste.

Annat som är underprissatt idag är GMTs. Historiskt så ligger de dock långt efter subbar då efterfrågan främst är Submariners, Sea-Dwellers, Daytonas och Explorers. Jag tror dessvärre inte att GMTs kommer att öka i pris på samma sätt som subbar så därav mitt tips. Det sagt så är GMTs billiga. Speciellt gilt-tavlade ex om man jämför med subbar.

Att hoppas på någon ny hype för en specifik modell tror jag är ganska tufft. De som idag är dyra lär säkert framöver fortsätta vara dyra. Nischade saker som Stella-tavlor och annat kanske kan flyga men här börjar det också redan vara sent för att ta del av prisökningen.

Tipset är att du köper något du verkligen vill ha och kommer att använda. Köp det i fint skick och korrekt, dvs att allt matchar serienumret. Försäkra sedan eländet och njut av det tills den dag du är less på den. Har den då ökat i värde så är det bara att gratulera.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Per skrev:

Tack för ett utförligt svar, som jag skrev så är det såklart inte menat som en ren investering, jag vet att det finns bättre saker att investera i, men nu pratar jag lite i spekulativt syfte vad man får för pengarna och vad som kan tänkas behålla värdet bra, jag tror fortfarande inte att värdet kommer sjunka på vintage modeller med tanke på att dom är just vintage.

GMT växer mer och mer på mig, dom är riktigt fina i flera skepnader !

Någon som vet hur utvecklingen sett ut senaste 10 åren på priserna ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Per skrev:

Tack för ett utförligt svar, som jag skrev så är det såklart inte menat som en ren investering, jag vet att det finns bättre saker att investera i, men nu pratar jag lite i spekulativt syfte vad man får för pengarna och vad som kan tänkas behålla värdet bra, jag tror fortfarande inte att värdet kommer sjunka på vintage modeller med tanke på att dom är just vintage.

GMT växer mer och mer på mig, dom är riktigt fina i flera skepnader !

Någon som vet hur utvecklingen sett ut senaste 10 åren på priserna ?
Priserna på Rolex vintage har ökat enormt senaste tio åren med en peak kring 2008. Priserna är mer stadiga idag även om det fortfarande ökar. Jag tror att priserna fortsätter uppåt om än i lite annan kostym. Under hypen så kunde nästan vad som helst säljas för tokiga priser och idag så säljs fint fortfarande dyrt men felaktigt eller i sämre skick kostar betydligt mindre. Därav att du bör köpa fint om du inte vill ha ett renodlat h-vete att sälja din muggiga klocka senare. Utbudet på vintage blir ju som sagt inte större men samtidigt så kommer förmodligen efterfrågan att än mer rikta sig mot korrekt och fint snarare än bara gammalt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Per skrev:
CaptainOats skrev:
Per skrev:

Tack för ett utförligt svar, som jag skrev så är det såklart inte menat som en ren investering, jag vet att det finns bättre saker att investera i, men nu pratar jag lite i spekulativt syfte vad man får för pengarna och vad som kan tänkas behålla värdet bra, jag tror fortfarande inte att värdet kommer sjunka på vintage modeller med tanke på att dom är just vintage.

GMT växer mer och mer på mig, dom är riktigt fina i flera skepnader !

Någon som vet hur utvecklingen sett ut senaste 10 åren på priserna ?
Priserna på Rolex vintage har ökat enormt senaste tio åren med en peak kring 2008. Priserna är mer stadiga idag även om det fortfarande ökar. Jag tror att priserna fortsätter uppåt om än i lite annan kostym. Under hypen så kunde nästan vad som helst säljas för tokiga priser och idag så säljs fint fortfarande dyrt men felaktigt eller i sämre skick kostar betydligt mindre. Därav att du bör köpa fint om du inte vill ha ett renodlat h-vete att sälja din muggiga klocka senare. Utbudet på vintage blir ju som sagt inte större men samtidigt så kommer förmodligen efterfrågan att än mer rikta sig mot korrekt och fint snarare än bara gammalt.

Precis, om man ska köpa för att behålla förstår jag vikten av att köpa korrekt med fint skick och full set för att slippa allt strul som kan uppstå senare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Precis, om man ska köpa för att behålla förstår jag vikten av att köpa korrekt med fint skick och full set för att slippa allt strul som kan uppstå senare.
Full set är en waste of money om du inte har provenence. Iaf om du frågar mig. 100k är mycket pengar på ett sätt men samtidigt ganska lite på ett annat. Jag tror du har bättre hävstång och roligare för pengen om du köper en finare klocka för pengarna du måste kasta bort på cert och skräp då detta fuskas friskt med från flera handlare. Även om du inte köper klockan från de dokumenterade fuskarna så vet du inte om klockan 2 år tidigare varit utan papper och sen sålts tre gånger och passaret tex Mark Lerman för att sen helt plötsligt ha punched papers. Köper du utan papper så baseras priset på klockan och då får du 25-30% mer klocka för samma peng. :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Oj vad svårt...Egentligen borde en rejäl omsättning ger bästa vinsten dvs köp många klockor till rätt pris , sälj snabbt innan de blir omoderna /går sönder och plocka hem nån 1000-lapp per klocka dvs en stor men ganska säker vinst på 100 klockor på 10-15 år men är man samlare vill man ju ha kvar klockorna och då blir det knepigare ....


. Det finns visserligen många klockor där begagnatpriserna verkar följa nyprisutvecklingen i någon %-form , Rolex sportmodeller och i synnerhet Sub som så många skriver är väl ett säkert kort , men ingen vet väl vad som händer framöver ....
Säkert också vanliga datejust om man väljer ett ex i mycket bra skick med alla papper och låda liksom Speedmaster från 60 talet Och som många skriver verkar begagnade Patek ständigt öka i pris och då i synnerhet Nautilus .

Sedan kan det ju finnas märken/modeller som är stora i andra länder men inte lika vanliga eller ens representerade här och där man kanske kan fynda och sedan sälja i tex London, Peking, Kuala Lumpur ,New York osv
Och slutligen brukar ju pendeln svänga totalt åt andra hållet efter ett tag när det gäller mode inom klockor/kläder /bilar osv så en överdimisionerad stålklocka som fortfarande är populär kanske dyker medans
mindre 36-39mm klockor i guld & stål eller helguld kommer att öka ? ( har precis bytt in en Bretling Super Avenger så gör väl bort mig på lång sikt isåfall)
Nej men tror mest på modeller som funnits länge och "alltid varit populära " som Speedmaster, Datejust, Sub, ev Reverso, Nautilus, Royal Oak mfl i toppskick med alla tillbehör ...... dvs se långt bakåt för att sia om framtiden så borde det funka någorlunda ...
 

max

Dancing Queen
Som de tidigare nämnt, förvänta dig inte att tjäna pengar på saken, glöm inte servicekostnaden och risk för slitage/slut på genuina delar/att de målade tavlorna försvinner/tritiumet börjar flaga eller blir tokbrunt osv... vs ränta på ränta.
Glöm inte att vi kommer ur en tid med quartz-kris och faktiskt har ett ganska utspritt och stort klockintresse idag. Att blicka bakåt för att spå framtidens utveckling tror jag är väldigt osäkert. Det kan lika gärna vara en gruvborr som en raket med priserna.

Vore jag du skulle jag istället satsa på klockor jag gillade med pengar jag har råd att förlora. En 1680 är troligen ett väldigt bra förslag i hänseende att chansen för stor återbäring av insatta pengar ser god ut, frågan är hur praktiskt det är att bara ha en klocka och hur den kommer se ut efter 20 års dagligt användande. Och hur mycket du egentligen njuter och vågar använda den om du redan nu är så orolig över dess värde om 20 år.

Investera 100kkr i din hobby för att må bra i själen, men om oron att förlora dem gnager i bakhuvudet så föreslår jag att du börjar i mindre skala tills själen hungrar efter mer och övertalar skallen att det är värt priset.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Värdeökningen skiter jag i. Klockor ska köpas för att användas. Jag skulle köpa en Grand Seiko Hi-Beat SBGH005 en MM300 och en helsvart g-shock, sedan skulle jag vara nöjd och även ha pengar över.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vid närmare eftertanke; ingen har en aning vad som kommer att funka om tjugo år så glöm allt som är populärt nu men inte var det för några år sedan (mao kanske en "tropical" gammal sportrolex inte är det perfekta valet) vid idén om att du ska göra eller behålla pengar, köp istället något du gillar att bära så får du ut lite värde av dina slantar.

Om jag skulle chansa på någonting alls som behåller värde över tid skulle Rolex Day-Date ligga bra till, nu är ju hypen på gång igen men modellen ligger fortfarande "lågt" i pris (och den kan ju inte sjunka lägre än guldet, så det är en rätt bra försäkring).
 

berg35

Omega
AP RO 15300st för 85-90 tusen och resterande på en valfri orisdykare som beater, för vem kan motstå den här? Håller man efter den ordentligt borde den väl inte sjunka för mycket i värde...
Audemars-Piguet-Royal-Oak-15300ST1-e1336741681388.jpg
 

DrDre

Patek
Jag får väl gå emot strömmen som förespråkar vintage rolexsport. Om jag skulle investera med enda syftet att tjäna pengar skulle jag istället köpt ett gäng blandade av förra generationens safirrolex. En Explorer 1:a kanske och två sportrolex till och om det går också en DJ. De kommer nog att ticka på ungefär i samma takt som rolex höjer sina nypriser. Jämt och fint med ett par procent per år. Dessutom löjligt enkla att sälja av då det handlar om relativt rimliga summor och man kan också sälja en och behålla de andra om man skulle behöva pengar. Vintage ser jag betydligt större risk i. Prisökningen har varit mkt mer drastisk och driven av andra faktorer än vanliga safirglasare vars värde snarare bygger på på "X % av en ny". Vintage drivs ju av trender smak etc och det ser jag som mkt mer svårtförutsägbart och dessutom är de och kommer nog att bli ännu mer riskabla pga fakes. En beg Nautilus (eller Calatrava) skulle nog också funka och säker kunna uppvisa samma värdeökning, men då handlar om det om en (1) klocka och det är nog betydligt enklare att sälja ett gäng Rolex för 20-30tkr än en klocka för 100 tkr.

Jag får väl också passa på att säga emot de som hävdar att att klockor inte är ngn bra investering. Tex en fin beg 16610 köpt för 15 år sedan uppvisar betydligt stabilare värdeökning (standardavvikelse etc eller hur man nu väljer att mäta risker, det finns ju massor av metoder ) än nästan alla andra tillgångar. Investeringen är lätt att konvertera till pengar och det finns många köpare och den drivs nog också mindre av ränteläget än många andra tillgångar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samtidigt så lär inte Rolex kunna höja sina priser som de gjort senaste 15 åren. Vad kostade en 16610 ny 1998? Misstänker att nypriset ökat med minst 100%. Känns det troligt att nypriserna på instegsmodeller fortsätter öka så pass? Jag tvivlar. :)

Sen så lär safirare följa nypriser och inflation. Jag tror inte att de kommer att ge dig mer pengar reellt sett. Det sagt så håller de säkert värdet bra och är lätta att omsätta till pengar. Investering. Nja...

Guld som Singular säger är också safe. Jag tror däremot inte att Day-Dates kommer att öka i värde mer än guldpriset.

Frågan nu är om man vill ha stabila pengar på handleden eller om man vill få ut mer pengar i framtiden. En investering bör ge avkastning iom man tar en risk. Inte bara pengarna tillbaka.

Dock är det som de flesta säger; köp något du gillar. :)
 

DrDre

Patek
Per skrev:
Samtidigt så lär inte Rolex kunna höja sina priser som de gjort senaste 15 åren. Vad kostade en 16610 ny 1998? Misstänker att nypriset ökat med minst 100%. Känns det troligt att nypriserna på instegsmodeller fortsätter öka så pass? Jag tvivlar. :)

Sen så lär safirare följa nypriser och inflation. Jag tror inte att de kommer att ge dig mer pengar reellt sett. Det sagt så håller de säkert värdet bra och är lätta att omsätta till pengar. Investering. Nja...

Jag tror att de kommer att utvecklas bättre än inflationen. Förmodligen kommer Rolex att höja priserna mer än inflationen, och minst i takt med tillväxten i världen. Det öppnas upp enorma marknader för lyxprodukter iom de stora tillväxtländerna. Och där finns det folk som gärna spenderar rejäla pengar på lyx. Massor av folk med massor av pengar. Och Rolex har ju en helt unik ställning bland lyxklockor som tilltalar dessa.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Samtidigt öppnar det också upp för att fin vintage ska fortsätta upp i pris. Jag tror uppsidan här är större än på begade 90-talsdinkor. Jag tror däremot inte att du har fel i att det säkert är en safe placering och att dessa är lättare att omsätta till pengar.

Vintage vinner då de är roligare att äga och genererar större peng tillbaka. ;)
 

DrDre

Patek
Visst jag håller med dig att vintage är roligare. Men...... för att något ska öka basera på "rolighet" så måste det bli ytterligare roligare,dvs vi snackar derivatan, inte nivån på det roliga. För femton år sedan var det ju främst studenter och andra som ville komma undan lite billigt som köpte vintage istället för nytt och vi har ju ingen aning om preferenser för sådant om 10 år. När det handlar om investeringar så tror jag att det är farligt att bara titta i backspegeln de senaste åren, då tenderar man att köpa det som är "hetast igår och idag". Som jag läste för ett tag sedan "det finns inget som är så ute som det som var hetast igår". Dvs jag tror att man måste försöka tänka lite utanför boxen. Återigen, jag gillar mina vintage, men jag kan också ta en titta längst in i garderoben och rysa vid åsynen av några gamla kläder som brutalt påminner mig om att tycke och smak förändras ganska dramatiskt.

Sedan måste man beakta att vi pratar om en produkt som inte alls behövs. Rolex har ju positionerat om sig från klocktillverkare till en producent av lyxprodukter. Prissättningen av sådana sker ju på helt andra grunder än inflation eller cost plus pricing. Och i synnerhet idag när rikedomar skapas i helt andra länder och i helt annan omfattning och hastighet än vad vi tidigare har sett i historien. Det finns ju enorma mängder dollarmiljonärer i helt nya länder idag jämfört med för 15 år sedan. Det är helt enkelt en helt annan dynamik och logik i sådana marknader än om man köper tex en (vanlig) bil eller ett par skor eller en kostym.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nja, vet inte om jag håller med om det. Klart risken är högre men så är också den möjliga avkastningen.

Går man igång på 16610's så ska man självklart satsa på sånt. Gör man det inte så skulle jag inte rekommendera det som en investering då jag är rätt så säker på att det finns mycket andra alternativ som med liknande risk ger högre avkastning.

Att det öppnas nya marknader och att det finns massvis med pengar är inget nytt fenomen. Jag tvivlar på att Rolex kommer att öka priser på instegsmodeller bara för att man ev kan kränga skiten i Ryssland och Kina till "nyrika". Dessa modeller lär fortsätta att kosta ungefär vad de gör idag reellt. Ökar de mycket mer så har inte medelklassen råd med dem och det tror jag Rolex vill akta sig från. De vill vara exklusiva om än möjliga. För att tjäna pengar på de som har slantar i överflöd så skapar man specifika modeller för dem så som Sky-Dweller och annat överpyntat bling. Att en vanlig Submariner kostar 100k world-wide bara för att de kan kränga den i Kina tror jag inte på.

Nu kan du bra mcyket mer nationalekonomi än mig men jag tror inte man ska titta för teoretiskt på en nischprodukt som vi pratar om. Rolex är inte en lyxprodukt på samma sätt som AP, PP eller liknande som i princip kan kosta vad som helst då kundgruppen alltid har råd med den. Rolex säljer volymen av klockor till folk som har en del pengar utan att för den delen bada i dem.
 
Topp