• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

David

Bödeln
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

Röd 1680 köper jag, men inte 1655. Den kommer att tanka när alla till slut inser hur sjukt ful den är.
 

DrDre

Patek
Per skrev:
Går man igång på 16610's så ska man självklart satsa på sånt. Gör man det inte så skulle jag inte rekommendera det som en investering då jag är rätt så säker på att det finns mycket andra alternativ som med liknande risk ger högre avkastning.


Rolex är inte en lyxprodukt på samma sätt som AP, PP eller liknande som i princip kan kosta vad som helst då kundgruppen alltid har råd med den. Rolex säljer volymen av klockor till folk som har en del pengar utan att för den delen bada i dem.


Vilken modell tänker du då på, som kan ge högra avkastning och som har så pass låg risk? Jag kan själv inte komma på någon klockinvestering (alltså investering, inte passion etc) som jag uppskattar som mindre riskfylld eller som haft en jämnare värdeutveckling de senaste 20 åren. Möjligtvis en beg Speedmaster eller DJ i så fall.

Visst är Rolex en lyxprodukt. Och en extrem sådan. För oss här på forumet så ser vi den som en "ganska fin och bra klocka" men om man återigen tänker utanför boxen så är en klocka för 60 000 kr en lyxprodukt. Jag skulle nog snarare kunna vända på det och att om man frågar världens befolking "nämn en lyxprodukt" så skulle nog en rätt stor del säga Rolex (tillsammans med kanske Porsche och Ferrari och Cartier och Armani). Och jag tror att rätt många köper en Rolex för att man vill ha den med allt vad det står för, och inte för man inte har råd med en AP. Jag tycker nog att jag rätt ofta stöter på folk med en Rolex på handen som utan någon större uppoffring skulle kunna skjuta in 50-100 tkr ytterligare för en AP, men som ändå valt en Rolex.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

Skulle handla med hjärtat.
; )
Ganska tråkigt att sitta på ett par klockor som man bara tittar på och hoppas ska stiga i värde. Då är det nog bättre och köpa en guldtacka.
Även om vissa klockor ökar i värdet så är marginalerna små.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
DrDre skrev:
Vilken modell tänker du då på, som kan ge högra avkastning och som har så pass låg risk? Jag kan själv inte komma på någon klockinvestering (alltså investering, inte passion etc) som jag uppskattar som mindre riskfylld eller som haft en jämnare värdeutveckling de senaste 20 åren. Möjligtvis en beg Speedmaster eller DJ i så fall.

Visst är Rolex en lyxprodukt. Och en extrem sådan. För oss här på forumet så ser vi den som en "ganska fin och bra klocka" men om man återigen tänker utanför boxen så är en klocka för 60 000 kr en lyxprodukt. Jag skulle nog snarare kunna vända på det och att om man frågar världens befolking "nämn en lyxprodukt" så skulle nog en rätt stor del säga Rolex (tillsammans med kanske Porsche och Ferrari och Cartier och Armani). Och jag tror att rätt många köper en Rolex för att man vill ha den med allt vad det står för, och inte för man inte har råd med en AP. Jag tycker nog att jag rätt ofta stöter på folk med en Rolex på handen som utan någon större uppoffring skulle kunna skjuta in 50-100 tkr ytterligare för en AP, men som ändå valt en Rolex.
Jag känner fler som har Rolex bara för de valt att prioritera för en. De skulle sällan eller aldrig betala 100k för en klocka. Jag inbillar mig att det är mer vanligt folk som har det gott ställt som har Rolex snarare än stenrikt fint folk även om de säkert också kan ha Rolex. Den genomsnittlige köparen har det bra utan att för den skull vara tät. Det är iaf min erfarenhet. Nu känner jag för all del mer Svenssons än adel vilket kanske kan förblinda mig i denna marknadssyn. ;)

Går inte riktigt att se på det historiskt iom utvecklingen skenat rätt sent. Som jag skrev innan så tror jag att fina sena gilt-modeller är underprisade. Det baserar jag på priserna som tidigare, liknande modeller har. Här är utbudet ungefär detsamma och jag tror det kommer vara en ökad efterfrågan på dessa framöver. Sånna i fint skick lär inte tappa i värde. Jämför man med tex rödsubbar så är utbudet här enormt i jämförelse. För att ha samma hävstång så måste mao efterfrågan vara det mycket större. Det tror jag inte den är i framtiden. Det sagt så är säkert en rödsub pengar på banken det med.

Enda egentliga bubblan jag inbillar mig att jag ser idag är på manuella Daytonas. Här kan överpolerade exemplar med tappat lum fortfarande kosta 175k när fina exemplar bara kostar något mer. Här tror jag "dåliga" klockor kan tappa i värde medan fina säkert fortsätter uppåt. Samma sak kan nog också gälla 1655 där efterfrågan trots allt är ganska klen och priserna är väldigt höga.

Jag håller med dig att tråkrollar förmodligen har ett stabilt säkert värde. Vi talar dock om näst intill obefintlig värdeökning realt. Jag spekulerar kring "klipp" om man får kalla det så. Som den evigt populäre JE så försvarar han sina 30 tråkrollar med att det är ett nöje som är gratis då han alltid får tillbaka pengen. Det är väl ungefär sanningen. Om man "investerar" 100k så är man väl inte nöjd med en avkastning på ett par tusenlappar, inflation borträknat. Right?
 

carlanton

Audemars
Skulle ha köpt två Day Dates i guld. Även om urverket skulle krascha eller Rolex bli helt ute kommer de att ha ett extremt högt värde, förutsatt att guldvärdet inte sjunker över en 20-årsperiod.
 

Snårtas

Rolex
Re: Vilka klockor skulle ni

jakob.dala skrev:
Skulle handla med hjärtat.
; )
Ganska tråkigt att sitta på ett par klockor som man bara tittar på och hoppas ska stiga i värde. Då är det nog bättre och köpa en guldtacka.
Även om vissa klockor ökar i värdet så är marginalerna små.
Jag håller med Jakob. Varför vill du ha en eller flera fina klockor? Vill du ha känslan av ett kvalitetsur på armen eller "spargrisen på armen"? Det är väl lite som med aktier: köp inte aktier för pengar som du inte har råd att förlora. Gå på känslan! Vill du investera så rekommenderar jag fonder, ädelmetaller, aktier, bostad eller fastäntekonto beroende på horisont och riskvillighet.
 
berg35 skrev:
AP RO 15300st för 85-90 tusen och resterande på en valfri orisdykare som beater, för vem kan motstå den här? Håller man efter den ordentligt borde den väl inte sjunka för mycket i värde...
Audemars-Piguet-Royal-Oak-15300ST1-e1336741681388.jpg



+1

Mycket möjligt min nästa klocka.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
C

Crowolf

Guest
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

Som pensionsförsäkring hade jag köpt feta klockor som inte kostar skjortan (jävla dumt uttryck) som t.ex ett par gamla Seiko klassiker typ 6105 ett par fina GS etc, Heuer Bund och Autavia (mycket klocka för pengarna) och nån lite sketen 5512 el 5513.

Köpa för att ANVÄNDA....hmmmm........t.ex ett par gamla Seiko klassiker typ 6105 ett par fina GS etc, Heuer Bund och Autavia (mycket klocka för pengarna) och nån lite sketen 5512 el 5513.

: )

/Poppe
 

Preklin

Omega
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hade jag haft 100 000 över hade jag köpt 80st SKX007 och sålt om 20-30 år för samma styckpris :lol:

Hade jag haft 100 000 men inget övers hade jag spenderat det på resor :cool:


Lycka till i din jakt!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

Tror inte heller på Seiko om det inte är Grand samt äldre samlarmodeller.
Jag tror nog inte det är så många lyxprodukter du kan köpa idag och sälja för samma värde ett år senare ?
Tex en Vintage Sub, så i längden tror jag ändå det kan vara gott.

Dock är det inget jag skulle satsa mina sista pengar på, mest kul o se vad folk skulle lägga slantarna på:)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Tolka inte mitt inlägg fel, vill verkligen inte låta otrevlig.
 
C

Crowolf

Guest
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

80talisten skrev:
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Japp! Vågar nästan slå vad om att om man handlat 20 st Seiko 6105 i bra skick för 100 papp så hade de tillsammans ökat mer i värde än en och en halv 5513 (eller vad man nu får i den vägen för hundra tusen) på tjugo år........ känn på den!
 

par

Patek
2-Faktor
80talisten skrev:
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Tolka inte mitt inlägg fel, vill verkligen inte låta otrevlig.

På hur lång tid räknar du då?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
par401 skrev:
80talisten skrev:
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Tolka inte mitt inlägg fel, vill verkligen inte låta otrevlig.

På hur lång tid räknar du då?

Förstår nog inte frågan riktigt.
 

par

Patek
2-Faktor
80talisten skrev:
par401 skrev:
80talisten skrev:
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Tolka inte mitt inlägg fel, vill verkligen inte låta otrevlig.

På hur lång tid räknar du då?

Förstår nog inte frågan riktigt.

Om du köpte en Seiko för 10-20 tusen för 10 år sen vad kostar den/är den värd idag då?
Jag kommer ihåg när jag 2004-2005 köpte en beggad speedy pro som var ett år gammal för 11 000 i nyskick. Vad hade den kostat idag? Hur enkelt är det att sälja en dyrare seiko i dessa prisklasserna i sverige?(ingen påstående utan en fråga)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
par401 skrev:
80talisten skrev:
par401 skrev:
80talisten skrev:
Preklin skrev:
Men hallå..... att överhuvudtaget se ett klockköp som en investering är så jävla dumt men ok om vi nu ska gå på den linjen så är väl för fan Seiko inte rätt väg att gå.... Med någon som helst tanke på avkastning tänk Rolex...... I mina ögon är Seiko ett ekonomiskt bojsänke. Pardon My french.

"host host" nu ska vi inte vara sånna, rent allmänt har exempelvis inte Omega bättre återförsäljningsvärde än exempelvis GS, beror mycket på modell o.s.v. Marinemaster exempelvis säljs ofta av på forum utan några större förluster procentmässigt.

Tolka inte mitt inlägg fel, vill verkligen inte låta otrevlig.

På hur lång tid räknar du då?

Förstår nog inte frågan riktigt.

Om du köpte en Seiko för 10-20 tusen för 10 år sen vad kostade den då?
Jag kommer ihåg när jag 2004-2005 köpte en beggad speedy pro som var ett år gammal för 11 000 i nyskick. Vad hade den kostat idag? Hur enkelt är det att sälja en dyrare seiko i dessa prisklasserna i sverige?(ingen påstående utan en fråga)
På klockor är väl största värdeminskningen första gången den säljs, sen stabiliseras väl det beroende på modell o.s.v.(mera kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, jag har aldrig sålt någon klocka :p )

Exempelvis Marinemaster (SBDX001) var betydligt billigare än den är nu (om jag inte minns fel) år 2000 när den kom ut, men sen kan jag nog inte svara 100% hur mycket en sådan av den årgången skulle kosta begagnat nu, men förmodligen skulle den säljaren inte förlora på att sälja den. Än så länge har nog inte Seiko det fotfästet i folkmassan, men det finns ju många Seikoälskare på forumen.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

100000:- i dag är värt mycket mer än 100000:- om 20 år. Bränn dem medan du har chansen!
 
C

Crowolf

Guest
Re: Vilka klockor skulle ni "investerat" i för 100 000 ?

Rber skrev:
100000:- i dag är värt mycket mer än 100000:- om 20 år. Bränn dem medan du har chansen!

DET är en tes jag fullständigt håller med om!!!

/Pope
 

Rivalen

Rolex
Att se en klocka som en investering eller om man vill - ta hänsyn till förväntad låg värdeminskning alternativt en värdeökning vid val av modell? Jag ser inte det resonemanget som konstigt eller uppåt väggarna - samma bedömning har jag försökt att göra med blandad framgång vad gäller bilar, båtar, hus, sommarstuga, aktier etc. Känslorna filtreras genom en kyligare bedömning för att nå en bra kombination, inte minst om vi pratar om att lägga 100.000:-.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Rivalen skrev:
Att se en klocka som en investering eller om man vill - ta hänsyn till förväntad låg värdeminskning alternativt en värdeökning vid val av modell? Jag ser inte det resonemanget som konstigt eller uppåt väggarna - samma bedömning har jag försökt att göra med blandad framgång vad gäller bilar, båtar, hus, sommarstuga, aktier etc. Känslorna filtreras genom en kyligare bedömning för att nå en bra kombination, inte minst om vi pratar om att lägga 100.000:-.

Precis, det är en bra beskrivning, man får mixa hjärna och hjärta och hitta en bra mellanväg.
 
Topp