• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockormodeller håller värdet bäst? (Andrahandsvärdet)

Sunrise

Omega
Nå. Vilka klockmodeller har bra andrahandsvärde och vilka har inte det?

Tillåt mig att börja nämna några som håller sitt värde mycket bra:

*Patek Philippe Nautilus
*Rolex Submariner, GMT-Master II (stål eller helguld), Daytona
*Omega Speedmaster Professional Hesalite

Och så några som ej håller värdet så bra:
*Cartier

Fyll på gott folk.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Då ska vi inte snacka om 28an
Sant, men de flesta dam-ur har ju avsevärt sämre andrahandsvärde än motsvarande för män. Jag tror att marknaden för män är större, vilket leder till bättre 2:ahandsvärde.

Ontopic: förutom de uppenbara märkena så håller ju många Seiko värdet rätt bra.
 
Rätt konstigt egentligen men Vacheron Constantin sjunker ju rejält. Eller, det kanske inte är konstigt för er som har koll men det är ju minst sagt fina klockor... Vilka mekanismer är det som styr det här fenomenet egentligen?
 

ChumpTime

Panerai
Jag skulle primärt peka på modeller som görs i mycket begränsad upplaga och där tilldelningen bara tillfaller trogna kunder. "Andrahandsvärdet" kan i de fallen direkt överstiga listpriset och mellanskillnaden kan liknas vid en freebie som de plånböcker/pennor/whatev inte fullt lika penningstinna kunder får.

Typ Patek Nautilus 5711 i platina.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Rätt konstigt egentligen men Vacheron Constantin sjunker ju rejält. Eller, det kanske inte är konstigt för er som har koll men det är ju minst sagt fina klockor... Vilka mekanismer är det som styr det här fenomenet egentligen?

Jag gissar på att de inte uppfattas som lika sexiga som "de andra" två.?
De har inte riktigt samma följare av samlare eller för den delen "rätta" människor som använder dem.
 

Xerxes

Breitling
Jag bär gärna en 34mm utan problem. Den mindre storleken gör klockan mycket mer elegant speciellt om man bär den med kostym/kavaj. Visst någon kan ju kritisera storleken men de har ju 40mm DW och 42 mm Gant som referens så det är ju inte så konstigt.
 
Egentligen ganska underligt att Rolex basmodeller som Sub och GMT kan hålla värdet så bra som de gör. Att äldre referenser av dessa gör det kan jag förstå men att 5-10 år gamla nästan kostar lika mycket som nästan helt nya är för mig helt obegripligt.
 

jerik

Omega
Jag bär gärna en 34mm utan problem. Den mindre storleken gör klockan mycket mer elegant speciellt om man bär den med kostym/kavaj. Visst någon kan ju kritisera storleken men de har ju 40mm DW och 42 mm Gant som referens så det är ju inte så konstigt.
Det ligger nog mycket i det du säger. Anledningen till att min bekant vill bli av med den är, enligt hans egna ord, att han skäms för litenheten. Enligt honom signalerar den vilja men inte kunna. Att vilja ha en Rolex, men inte ha råd med en riktig. Därför tycker han att det är bättre att vara utan än att ha en snikmodell. Men den verkar vara svårsåld, enligt honom.

Hans åsikt alltså, inte min. Även om det är fel att tänka så, påverkar det ju andrahandsvärdet om väldigt många tänker så. Personligen har jag känslan att det inte bara är köpare av modeklockor som vill ha stora boetter, utan i lika hög grad köpare av premiummärken. Sökningar av sådana diskussioner på detta forum tyder på det. De flesta verkar sky klockor under 40 mm.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för värde vi utgår ifrån? Nyköp till listpris? Bättre begagnatköp? Ny från gråhandlare?

Det går ju att göra bra och dåliga affärer på vad som helst oavsett märke....
 

Sunrise

Omega
Vad är det för värde vi utgår ifrån? Nyköp till listpris? Bättre begagnatköp? Ny från gråhandlare?

Det går ju att göra bra och dåliga affärer på vad som helst oavsett märke....

Jamen nypris vs. begagnat-pris. Sedan vad nypris är kan ju variera. Gråhandlare och prutmåner gör ju att listpriset inte alltid är en klockas nypris. Men gråhandlares priser brukar ju stämma rätt så bra överens med ett prutat pris hos en AD. Så nypris får väl anses vara nedprutat/gråhandlar-pris vilket för vissa modeller (exv. Submariner i stål) är detsamma som listpris.
 

ScubaKing

Audemars
Det hela beror nog på var i världen man befinner sig. Om vi tar ett märke som Corum så finns det väl få märken som gör ett sådan värdetapp från ny till begagnad i Sverige. Men åker du till mellanöstern eller gulfstaterna så är Corum rätt så lätta att sälja och värderas högt.
Bästa andrahandsvärde i Sverige har nog Rolex sportmodeller i stål. Sämst så kanske märken som Fortis och Corum med flera.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är konstigt att diskutera vilka klockor som har bäst och sämst andrahandsvärde? Är du seriös?
Förstår inte vad som ska diskuteras, eller vad det ska tillföra?

Sen har du nämnt klockmodeller i din trådstart som har ett direkt dåligt andrahandsvärde.

Vad sägs om att specificera dig lite, och kanske inte gå ut i trådstarten och ha tokfel? :)
 
Topp