• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka logotyper på klockor gillar/ogillar ni och varför?

oggtrean

Omega
2-Faktor
bidrar med en bild
IMG_3931.JPG
Ren njutning för ögonen
 

Eratos

Breitling
Ville slå till på en Orient dressklocka men loggan fick mig att avstå. Den är verkligen hemsk.

Sen är det ju svårt att avgöra vad man egentligen skulle tycka om vissa loggor. Om tex ett billigt skitmärke hade haft Rolex krona så hade man säkert förknippat den med något helt annat än kvalité.

Jag har tex svårt för Breitlings logga. Men mest för att jag inte är speciellt förtjust i många av deras modeller. Loggan i sig är det egentligen inget fel på, även om jag föredrar de enklare.
 

Kessler

Rolex
Tänkte starta en liknande tråd men hittade denna.

Påverkar det er särskilt mycket när ni letar klockor? För mig påverkar det en hel del. Tänkte på det för köpte en Phoibos nyligen som jag haft strul med men en av anledningarna till att jag vill få den fixad är för jag gillar logon (samtidigt vet jag att många andra ogillar den) å andra sidan köpte jag en Dan Henry innan den och det är bara namnet i en tråkig font vilket drar ner helhetsintrycket trots att jag gillar klockan rätt mycket.

Jag föredrar enbart en logga framför tillverkarens namn. Eller åtminstone en snygg logga och namnet under. Tycker mikromärket Undone är rätt intressant då loggan är där nere där det brukar stå tillverkningsland och annat.

Logotyper jag gillar med text är exempelvis Omega, Breirling, Rolex och Tudor. Snygga logor med bra typsnitt på märket. Alla de är superstora märken, har det mycket eller lite med saken att göra?

Seiko och GS har snygga typsnitt. Tror Seiko klarar sig bra också pga. att det är ett "snyggt ord" Har svårt för typ Lange och några andra. Audemar Piguets logga ser förjävlig ut imo. Christopher Ward och IWC är andra jag ogillar. Sen finns det rentav tråkiga som den "nya" Tissot exempelvis.

Påverkar det er mycket alltså? För mig påverkar det väldigt mycket och kan vara ett nej till köp även om jag gillar klockan i övrigt.
 

Kessler

Rolex
Seiko 5 som jag haft drösvis av förstör en del. Nya sports loggan är väl något snyggare. Har inte så mycket emot prospex-loggan. Tycker den är rätt smart designad. Jag gillar faktiskt Orient :D håller med om att det ser ut som ett cigarettmärke men gillar det ändå.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Inte loggan i sig egentligen, men på urtavlan i alla all. Jag gillar faktiskt en del av Bravurs designer, men... "Swedish soul Swiss heart" på tavlan? Nej, bara nej. :meh: Det är en reklamslogan. De kan ha den på web-sidan och affischer eller var de vill, men inte på tavlan. Smaklöst.
bravur-half-dial.png
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Inte loggan i sig egentligen, men på urtavlan i alla all. Jag gillar faktiskt en del av Bravurs designer, men... "Swedish soul Swiss heart" på tavlan? Nej, bara nej. :meh: Det är en reklamslogan. De kan ha den på web-sidan och affischer eller var de vill, men inte på tavlan. Smaklöst.
bravur-half-dial.png
Håller med dig hela vägen. utan den texten hade urtavlan varit riktigt lyckad!
 
Topp