• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka märken kommer försvinna inom 10 år?

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Fram med spåkulan, vilka märken tror ni kommer ha försvunnit inom 10 år?
Självklart med reservation för att man kan ha helt fel.


Jag tror Linde Werdelin försvunnit nästan helt, galet överprisade klockor med vulgär design.

Linde-Werdelin-Oktopus-ii-Blue-1.jpg
 

carlanton

Audemars
Vad får dig att tro att Linde Werdelin kommer försvinna? Att du inte gillar deras design? Kan väldigt lite om ekonomi, men det ser väl inte direkt ut att gå dåligt?

Skärmavbild 2014-02-18 kl. 21.42.49.png
 

Sputniq

Panerai
Vad får dig att tro att Linde Werdelin kommer försvinna? Att du inte gillar deras design? Kan väldigt lite om ekonomi, men det ser väl inte direkt ut att gå dåligt?

Skärmavbild 2014-02-18 kl. 21.42.49.png

Jag kan nog än mindre, men "cash at the bank" är i runda slängar 80.000:- och totala värdet är väl kring 13 miljoner vilket i sammanhanget inte är så mycket på en rätt så osäker marknad som klockor?!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Linde Werdelin går som smör och ville nyligen etablera sig hos agent i Sverige som tackade nej. Glöm inte att de producerar relativt små volymer av dinkor.
 

Daruvar

Cartier
Jag kan nog än mindre, men "cash at the bank" är i runda slängar 80.000:- och totala värdet är väl kring 13 miljoner vilket i sammanhanget inte är så mycket på en rätt så osäker marknad som klockor?!
"Cash at the bank" är inget ett satsande företag har allt för mycket av. De har troligtvis investerat sina pengar i företaget.
 

Sputniq

Panerai
Linde Werdelin går som smör och ville nyligen etablera sig hos agent i Sverige som tackade nej. Glöm inte att de producerar relativt små volymer av dinkor.

Visserligen, men kan inte det bli deras fall inom en period på tio år? Tänker om trenden vänder och folk vissnar på LW borde de vara väldigt känsliga?
 

Sputniq

Panerai
"Cash at the bank" är inget ett satsande företag har allt för mycket av. De har troligtvis investerat sina pengar i företaget.

Som sagt, kan verkligen inget om ekonomi.. Misstänkte att det inte riktigt var så enkelt som jag ville få det till :D

Men upplys mig gärna, värden på företaget står ju vara kring 13 miljoner. Stämmer detta eller finns det dolda värden som inte redovisas här?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Visserligen, men kan inte det bli deras fall inom en period på tio år? Tänker om trenden vänder och folk vissnar på LW borde de vara väldigt känsliga?


Jag tror att det är lätt att sitta i Sverige och underskatta hur sinnessjukt stor marknaden är om ett företag som LW expanderar i en bra takt och hittar sin rätta målgrupp, något som jag i det här fallet vill mena är mycket köpstark.
 
Intressant frågeställning, har ingen aning, men chansar på GOS (Gustafsson & Sjögren).
Eldsjälar med liten produktion och väldigt nischat. Gillar inte deras design personligen men tycker det är kul med småskaligt hantverk, så jag hoppas att jag har fel i min gissning...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Svårt att tro att DW finns kvar om 10.


Grejen är att DW inte kommer överleva i 10 år då det just nu är i ett växande stadie och i en hype där modet säger att klockorna skall se ut som, DW, Gant och Axcents knock off på DW. För tusen spänn får kunderna en klocka som är inne... just nu.
När kurvan når maturity så måste produkten utvecklas eller återintroduceras med en tvist, om detta ens fungerar på ett modemärke som enbart lever på hype. Jag tror som sagt inte att DW i sin nuvarande form överlever i 10 år. Men de kan mycket väl göra det om de följer med i trenderna och utvecklar nya produkter som passar in i trenderna och för kundgruppen.

Sedan finns det självklart utrymme för att jag underskattar hur starkt varumärket är.


product-life-cycle-stages-plc.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Hubolt hade jag gärna personlige tagit en luftvärnskanon mot.

Men ärligt talat tror jag inte att varken Hubolt eller LW kommer vara kvar om tio år. Wellimgton och Theorema kommer bara ersättas av samma skräp i nya kostymer.

Däremot hoppas jag på att Halda och S/S blir kvar. Tänker dock inte köpa något av dem.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hubolt hade jag gärna personlige tagit en luftvärnskanon mot.

Men ärligt talat tror jag inte att varken Hubolt eller LW kommer vara kvar om tio år. Wellimgton och Theorema kommer bara ersättas av samma skräp i nya kostymer.

Däremot hoppas jag på att Halda och S/S blir kvar. Tänker dock inte köpa något av dem.


Vill mena att Hublot är mycket mer etablerat än LW och delvis har samma målgrupp. Tror båda ligger rätt i tiden och att i synnerhet Hublot kommer finnas kvar, innovativt och starkt varumärke och deras CRM är grym vad jag har förstått.
 
  • Like
Reactions: Wii

StrawberryFields

Sir Notalot
De ligger onekligen rätt i tiden, problemet är väl att de gör parfymklockor med en fantasi prislapp på. Förhoppningsvis kommer alla inse det svart.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
De ligger onekligen rätt i tiden, problemet är väl att de gör parfymklockor med en fantasi prislapp på. Förhoppningsvis kommer alla inse det svart.


Du vet inte vad du talar om. Många av Hublots klockor är baserade på ETA 7750 bla, tex de flesta modeller som benämns ha HUB-verk. Men Hublot har in-house tillverkning. Däribland UNICO som är helt utvecklat av Hublot själva. Men det slutar inte där. Här är ett antal riktigt komplicerade verk som Hublot har tillverkat in-house:

Minute Repeater Tourbillon
Tourbillon Chrono
Tourbillon Power Reserve
Tourbillon Manufacture

Att kalla ett företag som producerat en klocka med 50 dagars power reserve för några som tillverkar parfymklockor är en klar överdrift. Hublot utvecklar riktigt intressenta produkter och experimenterar med material, mycket innovativa och ett intressant märke inom horologi som inte skall underskattas.

 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du vet inte vad du talar om. Många av Hublots klockor är baserade på ETA 7750 bla, tex de flesta modeller som benämns ha HUB-verk. Men Hublot har in-house tillverkning. Däribland UNICO som är helt utvecklat av Hublot själva. Men det slutar inte där. Här är ett antal riktigt komplicerade verk som Hublot har tillverkat in-house:

Minute Repeater Tourbillon
Tourbillon Chrono
Tourbillon Power Reserve
Tourbillon Manufacture

Att kalla ett företag som producerat en klocka med 50 dagars power reserve för några som tillverkar parfymklockor är en klar överdrift.



Han har tränat dig väl Tony på Luxury Watches..
 
Topp