Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilka märken kommer försvinna inom 10 år?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jakobb, 18 februari 2014.

1. Jakobb
    Trådstartare

Jakobb Friends of KS

Fram med spåkulan, vilka märken tror ni kommer ha försvunnit inom 10 år?
    Självklart med reservation för att man kan ha helt fel.

Jag tror Linde Werdelin försvunnit nästan helt, galet överprisade klockor med vulgär design.

Sandkvist gillar detta.
  2. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Tror faktiskt "Sjöö Sandström"ckommer att försvinna, har väl helt OK design och hyfsade priser men magkänslan säger något annat, jag hoppas jag har fel givetvis...

eriksson850, MaxEngstrom, mrgd och 3 andra gillar detta.
  3. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    De hade väl ett rejält tapp både i vinst och omsättning förra året har jag för mig... riktigt tråkigt. Ska nog fan stödköpa en Sjöö i år.

K-S, Mekmek och joh.jonsson gillar detta.
  4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Rolex ligger nog i farozonen.

keroro, Whedda, Vevaren och 13 andra gillar detta.
  5. Jonas.76

Jonas.76 Friends of KS

Ja eller seiko! :)

Vevaren och 80talisten gillar detta.
  6. carlanton

carlanton Biskop

Vad får dig att tro att Linde Werdelin kommer försvinna? Att du inte gillar deras design? Kan väldigt lite om ekonomi, men det ser väl inte direkt ut att gå dåligt?

Skärmavbild 2014-02-18 kl. 21.42.49.png

7. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag kan nog än mindre, men "cash at the bank" är i runda slängar 80.000:- och totala värdet är väl kring 13 miljoner vilket i sammanhanget inte är så mycket på en rätt så osäker marknad som klockor?!

Boris Balkan och Spencer gillar detta.
  8. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Linde Werdelin går som smör och ville nyligen etablera sig hos agent i Sverige som tackade nej. Glöm inte att de producerar relativt små volymer av dinkor.

Jens gillar detta.
  9. Daruvar

Daruvar Stadsbo

"Cash at the bank" är inget ett satsande företag har allt för mycket av. De har troligtvis investerat sina pengar i företaget.

10. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Säger ingenting om hur verksamheten går. Du behöver titta på resultatutvecklingen eller - ännu hellre - kassaflödet från verksamheten.

11. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Visserligen, men kan inte det bli deras fall inom en period på tio år? Tänker om trenden vänder och folk vissnar på LW borde de vara väldigt känsliga?

12. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Som sagt, kan verkligen inget om ekonomi.. Misstänkte att det inte riktigt var så enkelt som jag ville få det till :D

Men upplys mig gärna, värden på företaget står ju vara kring 13 miljoner. Stämmer detta eller finns det dolda värden som inte redovisas här?

Daruvar gillar detta.
  13. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Jag tror att det är lätt att sitta i Sverige och underskatta hur sinnessjukt stor marknaden är om ett företag som LW expanderar i en bra takt och hittar sin rätta målgrupp, något som jag i det här fallet vill mena är mycket köpstark.

14. carlanton

carlanton Biskop

Ärligt talat hann jag copypasta det där innan jag insåg att resultatet saknades. Det där är väl bara summa tillgångar och skulder?

Daruvar gillar detta.
  15. don segundo

don segundo Biskop

Intressant frågeställning, har ingen aning, men chansar på GOS (Gustafsson & Sjögren).
    Eldsjälar med liten produktion och väldigt nischat. Gillar inte deras design personligen men tycker det är kul med småskaligt hantverk, så jag hoppas att jag har fel i min gissning...

Jens gillar detta.
  16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Oklart... de går ju med förlust vad jag har förstått. Däremot så har det nu etablerat sig i bland annat Kina.

17. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tyvärr kanske Halda försvinner.

18. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    theorema och Daniel Wellington!

vikgul, eriksson850, Mforce och 4 andra gillar detta.
  19. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Tror inte att något av de mer kända märkena kommer försvinna. Möjligtvis ändra form.

20. Daruvar

Daruvar Stadsbo

100%

21. Owaysis

Owaysis Friends of KS

Förhoppningsvis steinhart..

Myndigheten, ZQT, Boris Balkan och 6 andra gillar detta.
  22. Bodén

Bodén Borgare

Svårt att tro att DW finns kvar om 10.

23. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Grejen är att DW inte kommer överleva i 10 år då det just nu är i ett växande stadie och i en hype där modet säger att klockorna skall se ut som, DW, Gant och Axcents knock off på DW. För tusen spänn får kunderna en klocka som är inne... just nu.
    När kurvan når maturity så måste produkten utvecklas eller återintroduceras med en tvist, om detta ens fungerar på ett modemärke som enbart lever på hype. Jag tror som sagt inte att DW i sin nuvarande form överlever i 10 år. Men de kan mycket väl göra det om de följer med i trenderna och utvecklar nya produkter som passar in i trenderna och för kundgruppen.

Sedan finns det självklart utrymme för att jag underskattar hur starkt varumärket är.

eriksson850 och Owaysis gillar detta.
  24. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Tror att det kommer gå på röven för triva också. Plastklockor är inte framtiden.

25. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Hubolt hade jag gärna personlige tagit en luftvärnskanon mot.

Men ärligt talat tror jag inte att varken Hubolt eller LW kommer vara kvar om tio år. Wellimgton och Theorema kommer bara ersättas av samma skräp i nya kostymer.

Däremot hoppas jag på att Halda och S/S blir kvar. Tänker dock inte köpa något av dem.

Boris Balkan och eriksson850 gillar detta.
  26. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Vill mena att Hublot är mycket mer etablerat än LW och delvis har samma målgrupp. Tror båda ligger rätt i tiden och att i synnerhet Hublot kommer finnas kvar, innovativt och starkt varumärke och deras CRM är grym vad jag har förstått.

Wii gillar detta.
  27. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    De ligger onekligen rätt i tiden, problemet är väl att de gör parfymklockor med en fantasi prislapp på. Förhoppningsvis kommer alla inse det svart.

28. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Du vet inte vad du talar om. Många av Hublots klockor är baserade på ETA 7750 bla, tex de flesta modeller som benämns ha HUB-verk. Men Hublot har in-house tillverkning. Däribland UNICO som är helt utvecklat av Hublot själva. Men det slutar inte där. Här är ett antal riktigt komplicerade verk som Hublot har tillverkat in-house:

Minute Repeater Tourbillon
    Tourbillon Chrono
    Tourbillon Power Reserve
    Tourbillon Manufacture

Att kalla ett företag som producerat en klocka med 50 dagars power reserve för några som tillverkar parfymklockor är en klar överdrift. Hublot utvecklar riktigt intressenta produkter och experimenterar med material, mycket innovativa och ett intressant märke inom horologi som inte skall underskattas.

Wii, Max N S, vekktah och 3 andra gillar detta.
  29. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Han har tränat dig väl Tony på Luxury Watches..

B1884, Asplund, vikgul och 6 andra gillar detta.
  30. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

You cant argue against facts ;)

Mårtenssons ur Brookfield