• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka nyhetssidor läser ni på nätet?

RBJSWE

Cartier
I huvudsak Aftonbladet (ja, där får man sålla bort en del skräp) och svts text-tv. Är förövrigt grymt trött på diskussionen om "vinklade nyheter". Gillar dom pressetiska regler som finns.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
I huvudsak Aftonbladet (ja, där får man sålla bort en del skräp) och svts text-tv. Är förövrigt grymt trött på diskussionen om "vinklade nyheter". Gillar dom pressetiska regler som finns.

Du kan vara hur grymt trött du vill, fakta är att media och journalistik är vinklad. Först och främst så görs alltid en kommersiell bedömning av innehållet vilket i sig innebär en vinkling av dess innehåll. För det andra så konkurrerar mediahusen idag med facebook, netflix, HBO och andra medier vilket gör att man behöver vara betydligt mer vinklad idag än för 20 år sen för att överhuvudtaget nå ut med sitt material (Bara kolla på all den mängd click-bait journalistik som dominerat de senaste åren). Och för det tredje så spelar individens och "gruppsamvetets" åsikter in. (Om du inte tror mig har journalisten ett utmärkt 8-sidigt reportage på ämnet i det senaste numret). Dessutom går allt i avsevärt mycket högre tempo idag, tiden för research är kortare och den enskilde journalisten har betydligt mindre utrymme att gå igenom sitt material vilket gör sitt för resultatet.

Den här typen av kritik är för övrigt inget nytt. Noam Chomsky skrev om det i slutet av 80-talet i Manufacturing consent och de senaste åren (tex. i samband med Snowden-avslöjandena) åkte det upp på tapeten igen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article17750104.ab

Det är betydligt bättre att vara medveten om att journalistik, precis som allt annat - ofta har en subjektivitet inblandad (antingen av rent egenintresse monetärt eller av andra skäl) och att (om du vill ha en fullständig bild av något) behöver fler källor än bara media. Det gäller oberoende av om du läser DI, Aftonbladet eller för den delen Fox eller CNN.
 

sweedee

Cartier
Reddit.com (alla stora internationella aktuella händelser flyger upp till startsidan nästan direkt)
Vk.se
Aftonbladet, vilket jag alltid, alltid ångrar.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Självklart är jag medveten om att det hela tiden görs bedömningar (och därmed blir nyhetsrapporteringen vinklad). Däremot är jag trött på debatten. Folk förväntar sig att tidningar ska skriva allt hela tiden. Som att det är deras skyldighet. Så är inte fallet.

"Upprörd text"? Gulligt försök till härskarteknik. Jag är inte det minsta upprörd?

Men angående ditt sista påstående: upplys mig gärna om hur nyhetselektering och bedömning av nyhetsvärde går till på en redaktion. Vad anser du att medier ska skriva om och prioritera bort och av vilka skäl?
 

RBJSWE

Cartier
"Upprörd text"? Gulligt försök till härskarteknik. Jag är inte det minsta upprörd?

Men angående ditt sista påstående: upplys mig gärna om hur nyhetselektering och bedömning av nyhetsvärde går till på en redaktion. Vad anser du att medier ska skriva om och prioritera bort och av vilka skäl?

Det var inte alls något försök till härskarteknik, men hade det varit det, tycker jag det var ett bra försök nu när jag tänker efter. :D
Ville bara spara forumutrymme.
Som sagt är jag väldigt trött på ämnet så du får hitta någon annan att lufta frågan med. Min trötthet ligger mycket i att jag inte tycker det är en varken ny eller särskilt viktig fråga faktiskt. Ha en bra kväll!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det var inte alls något försök till härskarteknik, men hade det varit det, tycker jag det var ett bra försök nu när jag tänker efter. :D
Ville bara spara forumutrymme.
Som sagt är jag väldigt trött på ämnet så du får hitta någon annan att lufta frågan med. Min trötthet ligger mycket i att jag inte tycker det är en varken ny eller särskilt viktig fråga faktiskt. Ha en bra kväll!

Ja, det var ett rätt subtilt försök (även om det var oavsiktligt). Det är ju stilistiskt mycket snyggare än att vara uppenbar - helt klart!

Oavsett, ha en trevlig kväll du med.
 
Topp