• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka olika typer av JLC Reverso har vi på forumet?

Edblad

Breitling
Fancy Schmanzy version här, Reverso 8-days Grande GMT.

dsc_7247_65.jpg

Jädrar vilken najs klocka! Vad är det för ref-nr på den?
 

J&B

Omega
Ämnet gravyr (dock inte av Reverso) var uppe för ca en vecka sedan. Det var en länk i den tråden till en firma i Stockholm. Jag kollade in vad de gjort (vapensköldar etc) och de gjorde verkligen fina saker. Kommer inte ihåg namnet just nu men det är ju smidigt att kolla upp i tråden. Kanske också något att funderar på om man vill ha något annat än sina initialer?

De är säkert väldigt duktiga men vill bara flika in att JLC själva även gör sköldar eller vad helst annan man vill ha. Har skett länder, loggor osv.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack killar för denna tråd. Jag har inte varit något fan av Reverson, men efter att sett flera bilder samlade i denna tråd så kan jag definitivt se skönheten i denna klassiska modell. Jag blir också imponerad över antalet ägare då jag tidigare bara sett ett fåtal foton i de dag-till-dag trådarna som finns. Ni får gärna fortsätta lägga upp bilder.

Byter ni straps lika ofta på dessa som ni byter på era "vanliga" klockor?
 

DrDre

Patek
De är säkert väldigt duktiga men vill bara flika in att JLC själva även gör sköldar eller vad helst annan man vill ha. Har skett länder, loggor osv.
Jo, båda är nog skickliga. Det jag gillar med en lokal firma är väl att man kan prata med killen som ska utföra jobbet. Dvs man kan bolla ideer och han kan ge sin syn på olika förslag etc iom att han är erfaren. Han kan visa exempel etc från andra arbeten och det skulle ju också kännas bra. Fördelen med JLC är ju att om ngt blir fel så lär de ju kunna byta ut baksidan enkelt, vilket inte en oberoende firma kan göra. Men som sagt, båda kan nog bli bra.

För ett tag sedan googlade jag lite efter bilder för att få lite inspiration. Jag har visat dem tidigare men iom att det är reversofans här så kanske man ändå gillar att se dem igen eller kanske missade dem. Man blir ju lite sugen på någon form av bild, karta, porträtt odyl.



































 

Mattias79

Cartier
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?
Well det är väl beroende på urverk och komplikationer. Min lille rackare, som enligt uppgift har ett kronografverk av extrem rang, kostar 15' and then some medan den duo leben har kostade typ 6' eller så. Sen kanske det finns andra parametrar men banga inte reverso av den anledningen!!
 

DrDre

Patek
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?

Det beror nog mycket på vilken referens det är. Jag servade min, som har ett enkelt urverk, för ett tag sedan. Jag kommer inte ihåg exakt belopp men det var ungefär som "vanliga" klockor, dvs inget man behöver oroa sig för. Det var absolut inte uppåt AP Royal Oak nivåerna.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?

Jag kollade med AD i veckan och en basservice på en Classique kostar 5300. Rätt ok tycker jag.

/Henrik
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hmm..behärskar inte helt svarsfunktionen på KS ännu, därav mitt "FEL" ovan. Ursäkta, ursäkta!
Tänkte dela med mig av min Grande Calendar som prytt handleden i lite över två veckor...personligen känns det magiskt då jag anser att en sådan klassiker som Reverson är ett av de absolut vassaste valen för var mans samling! :angel:

Riktigt läcker Reverso! ;)
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?
Som flera noterat beror det snarare på antalet komplikationer. Har nyligen servat min GT och det gick på dryga 4', ganska normalt alltså.
 

J&B

Omega
Jo, båda är nog skickliga. Det jag gillar med en lokal firma är väl att man kan prata med killen som ska utföra jobbet. Dvs man kan bolla ideer och han kan ge sin syn på olika förslag etc iom att han är erfaren. Han kan visa exempel etc från andra arbeten och det skulle ju också kännas bra. Fördelen med JLC är ju att om ngt blir fel så lär de ju kunna byta ut baksidan enkelt, vilket inte en oberoende firma kan göra. Men som sagt, båda kan nog bli bra.

För ett tag sedan googlade jag lite efter bilder för att få lite inspiration. Jag har visat dem tidigare men iom att det är reversofans här så kanske man ändå gillar att se dem igen eller kanske missade dem. Man blir ju lite sugen på någon form av bild, karta, porträtt odyl.


Det har du iofs en poäng i som absolut är värd att beakta om man ska ha något mer avancerat. Riktigt trevliga bilder för övrigt!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Service på Nymans med lite byte av delar kostade ca 5500kr för min duo
 

Mattias79

Cartier
Där ser man, jag har ju gått och trott att service på JLC är på AP-nivå. Jag antar att detta gäller även för Master Compressor? Jäklar vad sugen man blir på Reverson dock när man ser era bilder.
 

J&B

Omega
Tack killar för denna tråd. Jag har inte varit något fan av Reverson, men efter att sett flera bilder samlade i denna tråd så kan jag definitivt se skönheten i denna klassiska modell. Jag blir också imponerad över antalet ägare då jag tidigare bara sett ett fåtal foton i de dag-till-dag trådarna som finns. Ni får gärna fortsätta lägga upp bilder.

Byter ni straps lika ofta på dessa som ni byter på era "vanliga" klockor?

Byter inte så ofta på mina andra klockor heller iofs men visst är det lite pilligare än på en Panna med skruvar. Inget som avskräcker dock. In med en liten boettkniv och tryck ihop stiftet bara. Originalbandstiften är riktigt tighta så mejsel tycker iaf jag är svårt att komma åt med.
 

J&B

Omega
Där ser man, jag har ju gått och trott att service på JLC är på AP-nivå. Jag antar att detta gäller även för Master Compressor? Jäklar vad sugen man blir på Reverson dock när man ser era bilder.

Bara att köra! En klocka som alltid har en plats i en samling och som flyger under radarn varje dag. Pratade med en engelsman och nämnde att jag gillade klockor, han hade en ny Daytona, och han kollade helt oigenkännande på min reverso. Sådant tilltalar mig...
 

Jonatan

Breitling
Fantastiska klockor. Jag minns hur positivt överaskad jag blev av tyngd och kvalitetskänsla när jag höll i en Reverso för första (och enda) gången. Det sägs dock att servicekostnaden är något att ta i beaktande inför ett eventuellt köp. 15´+, stämmer det?

Just tyngdkänslan så måste jag säga att guldversionerna av Reverson spöar det mesta. Stålet har en finfin kvalitetskänsla men guldet var det som gjorde att jag blev helt såld. Stänga ögonen och hålla båda versionerna i händerna gör inte stålet helt rätta.
Supernöjd och spelemannaglädje över min i stål...men guldversionen med sitt bruna croco-band och totala tyngd är svårslaget.

...kan man äga för många Reversos är frågan man bör ställa sig ;)
 

Archie

Cartier
är det inte lite konstigt med en reverso som har glasbaksida? själva syftet med den är väl att man ska kunna vända på den för att skydda den, så med glasbaksida blir det lite som en dykarklocka som inte är vattentät =)
 

J&B

Omega
är det inte lite konstigt med en reverso som har glasbaksida? själva syftet med den är väl att man ska kunna vända på den för att skydda den, så med glasbaksida blir det lite som en dykarklocka som inte är vattentät =)

Vilken ref har glasbaksida? Jag kände inte till att det fanns, trodde bara det gällde Squadran...
 

Galaxy

Rolex
Vad får man ge på ett ungefär, för en relativt nyservad JLC Reverso GT? Hittar väldigt spridda priser på Chrono24.
 
Topp