• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka verktyg bör man ha?

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hello folks!

I och med ett ökande klockintresse ser jag framför mig att jag ska börja variera armband på klockan ( förhoppningsvis klockorna inom kort) men vet inte riktigt vad jag behöver för verktyg.

Vad skulle ni säga behövs för att kunna byta länkar/armband på ett enkelt sätt?
Finns det något annat som är "bra att ha" - för att hålla klockan så fräsch som möjligt?

Länkar till produkter skulle uppskattas !
 

MånsT

Rolex
Ovannämnda från Bergeon är bra för att sära på länken och boetten. Vill du justera längden på länken är en detaljmejsel bra att ha, förutsatt att länken har skruvade bitar. 1-2mm bred bör täcka majoriteten av länkar.
 

Peppo

Omega
Sånt där verktyg som Torsten länkade till köpte jag hos Singular straps för en hunka. Ser då likadant ut så jag tror åtminstone det är samma. Använder det när jag byter band, funkar smidigt. Fanns ju även någon tångliknande pryl som verkar ännu smidigare. Vet dock inte vad de heter och vad du bör söka efter, någon med bättre koll kan nog hjälpa dig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sånt där verktyg som Torsten länkade till köpte jag hos Singular straps för en hunka. Ser då likadant ut så jag tror åtminstone det är samma. Använder det när jag byter band, funkar smidigt. Fanns ju även någon tångliknande pryl som verkar ännu smidigare. Vet dock inte vad de heter och vad du bör söka efter, någon med bättre koll kan nog hjälpa dig.
Rätt säker på att det där är billiga Kina-kopior men de fungerar säkert också bra.

Var det ett sånt här du tänkte på?

Bergeon6825__20610.1410308354.500.500.jpg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Kör med Bergeon springbartool som ovan har några Bergeon skruvmejslar i olika storlekar när man behöver korta länkar.
 
Topp