• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka Vintage klockor skulle ni köpa och ha för under 2000kr

D

Deleted member 1154

Guest
Som rubriken lyder, det är olika saker med detta

dels
1. Klockan ska kosta under 1500-2000kr
2. det ska va en klocka som du faktiskt använder
3. Omega. Rolex osv. kostar ju ofta mer
4. Hur gör ni med risken att klockan är trasig om ni tex. handlar på nätet, servar ni den då eller blir den liggande

Jag märker att jag köpt nån klocka för typ 500kr men sen blir den bara liggande, vissa kanske behöver service så klart och då blir de inte använda av det skälet...

Eller hur gör ni?

Eftersom jag har en klocka som kostar typ 5000kr så blir det ju att man använder den istället...

Tycker det finns mycket kul tex. Seiko, Enicar, Tissot, Certina osv.
 

leicaphile

Panerai
Longines? Går att fixa under 2k med lite tur. Har en från '78 (Flagship) som är riktigt trevlig! 50/60 tals Omega bör du kunna fixa under 2k också om du har tålamod. Har ett par som är runt 37mm, från 50-talet.

Om jag köper en på nätet som är tveksam och den visar sig vara dålig så servar jag den om jag vill behålla den, annars säljs den vidare (med full disclosure naturligtvis). Har man fått ett bra deal så förlorar man sällan pengar på det.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Går väl att finna omega 30/300, seamaster eller Geneve för under 2000kr. Finfina klockor som med service håller hur länge som helst
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle satsa på 50-60 tals dressare, tex Lagonda, Leonidas eller Lemania (går att hitta riktigt fina för under tusingen)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med de kriterierna så blir det för min del lite vad som helst som jag tycker ser snyggt ut. Finns ju drösvis av fina vintageklockor av olika modell i spannet 500 - 2000 pix. Sen är det ju skönt om klockan inte behöver servas men som sagt, i detta prissegment är designen det viktigaste, åtminstone för mig. Möjligen att jag föredrar att köpa vintage Glycine, bara för att jag gillar märket. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En annan väg är att leta efter boettillverkare, typ EPSA och MRPSA. Mycket välgjorda och trevliga, man blir inte besviken. Om vi är inne dykarur, 20 atm och över innebär oftast att det är lite kvalitet på grejerna och ofta från redan nämnda boettillverkare..
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Omega geneve eller seamaster. Sen finns ju alla Tärnan,örnen,Atlantic,Svalan osv osv mysiga vintage till låga summor.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Som theargonaut sa, för det priset finns det bara en!

IMG_0835.jpg
IMG_0826.jpg
RlKjKyi.jpg
 

GurraG

Cartier
Instämmer med alla som sagt Seiko dykare. Betalade $140 för min 6309-7290 (i fint icke-renoverat bruksskick) och den får handledstid minst en dag per vecka.
 

Icaras

Rolex
Finns ju hur mycket kul som helst för den summan. Longines, Omega, Universal Geneve, Seikodykare, Lemania, Zenith osv :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sett sånna seiko på ebay, men de ser ju "för" fina ut, är de målade eller renoverade på nåt sätt?
Tyvärr finns det en stor risk att de har en del aftermarketdelar, då det länge varit en populär modell, med begränsad tillgång till originaldelar. En del aftermarketdelar är välgjorda och bra kvalité på, så är det inte viktigt med helt originalpatina mm., så kan man säkert plocka ihop ett riktigt trevligt "franken"/aftermarket exemplar.

mvh
theargonaut
 
Topp