• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är bäst, Citizen Promaster NY0040 eller Seiko SKX007?

Ska jag köpa Citizen Promaster NY0040 eller Seiko SKX007?

  • Seiko

    Röster: 38 59.4%
  • Citizen

    Röster: 26 40.6%

  • Totala väljare
    64

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag vill ha ett komplement till vintage med immiga plexiglas och tänker köpa en beater. Bada, dyka, skida, diska och snickra. Hittat två som jag gillar. Citizen och Seiko. Vilken är bäst helt enkelt? Tål mest, behöver minst kärlek och enklast att få hjälp med när den går sönder.
citizen.jpg
skx007k2-b.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Citizen FTW!

Är inne på min 4e och framför allt gillar jag verket 8203 som håller tiden kanon och känns robust. Sen är klockan inte jäääättevanlig vilket är kul. Seikon är ju fin den med men slår inte citizen imho utsendemässigt.

Lycka till!
 

Icaras

Rolex
Finns många som påstår att Skx007:an tål "allt'". Något jag inte tvivlar på.
Däremot vet jag ingen som har Citizens motsvarighet, men är den av samma kaliber som Aqualand så tål den nog minst lika mycket som Seikon.

Tycker personligen att Seikon är snyggare och passar bra på oyster, jubilee, gummi, mesh, nato osv :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gillar båda men jag tycker seikon känns mer välbyggd, var iof längesen jag klämde på citizenvarianten.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har ingen erfarenhet av de två ovanstående, men vill du ha en stryktålig jävel till klocka som bara går och går så hade jag gått på en aqualand. Du får en ny för typ 300 dollares och den håller för allt. Då kan du dessutom posta bilder i den grymma aqualandtråden !:)
 

KMS

Rolex
Hade valt och kommer välja ett Monster av orange färg istället som badbeater. Lite spralligare , lite tooligare, lite coolare! Men jag börjar väl få snartnärmardetsig40års kris antagligen... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ska du ha den som en ren strykbeater, är det ju bara att köpa vilken som... Kanske modda en Seiko till något personligare för en billig peng... Men... Köp något roligare! De aktiviteter du nämner är ju typ halva vardagslivet :) Det finns mögel som inte är för dyrt, som går att få täta till de aktiviteter du nämner. Lite mer jobb att hitta, men betydligt roligare att använda IMHO.

EDIT: Avstod från att rösta :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Gillar att skx på jubilee men Citizen ser skön ut med oyster och kronan nere till vänster är också fint! Hade en Aqualand tidigt 90-tal innan dykdatorn som jag gillade skarpt. Orange?! så kul ska vi inte ha KMS jag har 40-årskrisen bakom mig och är inte så sprallig längre :) theargonaut ge mig en tät vintage jag kan findyka till 45m med för 1500sek så är jag på:) Kommer förmodligen inte ge mig in i modträsket, då vet man aldrig var det slutar...
 

snajgel

Panerai
Gillar att skx på jubilee men Citizen ser skön ut med oyster och kronan nere till vänster är också fint! Hade en Aqualand tidigt 90-tal innan dykdatorn som jag gillade skarpt. Orange?! så kul ska vi inte ha KMS jag har 40-årskrisen bakom mig och är inte så sprallig längre :) theargonaut ge mig en tät vintage jag kan findyka till 45m med för 1500sek så är jag på:) Kommer förmodligen inte ge mig in i modträsket, då vet man aldrig var det slutar...
Seiko 6309-7040?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ägt båda modeller och Citizen vinner på urverket, men Seikon vinner på vridringen och storleken. Vridringen är riktigt kass på ny0040.hade valt 007 om jag inte ägt den innan, men ny0040 om jag redan ägt en 007.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gillar att skx på jubilee men Citizen ser skön ut med oyster och kronan nere till vänster är också fint! Hade en Aqualand tidigt 90-tal innan dykdatorn som jag gillade skarpt. Orange?! så kul ska vi inte ha KMS jag har 40-årskrisen bakom mig och är inte så sprallig längre :) theargonaut ge mig en tät vintage jag kan findyka till 45m med för 1500sek så är jag på:) Kommer förmodligen inte ge mig in i modträsket, då vet man aldrig var det slutar...

Tyvärr har jag ingen jag vill göra mig av med just nu, men de går ju att hitta på bukten, om man orkar leta och chansa lite. Annars skulle jag köpa en ryssklocka med skruvad krona, finns ju vintageryssar också.
 

KMS

Rolex
Har haft i budgetbadbeater väg:
Citizen Ny2300
Orient Mako
Vostok Amphibian

Av dom tycker jag Makon känns bäst ur ett helhetsperspektiv.
Kanske inte hjälper dig så mycket... :)

Hade också en Citizen Nighthawk som inte är en dykardinka men har en WR på 200m. Å den tycker jag klassar alla 3 (hårt dessutom)!
 

Emil

Cartier
Jag hade 007:an tidigare men kan inte säga att jag var särskilt imponerad, Citizen vet jag dock inget om.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
60-40 till Seiko i röstning samt några nya tips samt en sträng uppmaning från theargonaut att köra vintage;) Var och klämde på en Caravelle som är till salu här på KS men den kändes lite för fin för att hoppa i plurret med. Lyssnar på er alla men just nu lutar det åt att jag följer Chuck å går på Citizen. Eller så tränar jag på att gå med strömmen och kör skx. Eller så köper jag en 60kr vintage från tratten varje gång jag sabbar ett ur. Lovar bjussa på ett wristshot när jag väl bestämt mig.
 

Bob

Omega
Äger båda och skulle nog säga att de är rätt lika. Svårt att säga vilken som är bäst.

Båda 200 meter WR.

Citizen 20mm lugs. Seiko 22mm lugs (så har man massa natoband redan kanske detta spelar in).

Citizens bezel är slappare och har 60 klick, Seikon 120 klick. Citizen går att vrida upp manuellt, vilket inte går med Seikon.

Tror det handlar mest om vilken man föredrar utseendemässigt. Jag gillar Seikons utseende mer så det är den jag bestämt mig för att behålla.
 

gurta_g

Cartier
Lägger min röst på 007, mycket trevlig klocka för den lilla pengen. Mitt ex är från 96 och tickar fortfarande på efter alla år! Det enda negativa jag kan komma på är höjden, men det är en vanesak! Bär den oftast på Nato men den gör sig även riktigt bra på gummi:)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har en 009 vilket ju i princip är samma sak, stabil sak till liten peng. Mycke dinka, som dom brukar säga. Kör på jubilee. Citizen - har en Aqualand, bra klocka det också, men av dom du nämner - Seiko.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för alla svar! Blev varken eller och inte vintage, nåt mitt emellan och som nämts i tråden hittades på Tradera. Klockan är just nu på ICA Maxi i Oskarshamn och hemma väntar batteribyte och nytt band/länk innan den får visas på ett så fint ställe som K.S.

paket.JPG
 
Topp