Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken är bäst, Citizen Promaster NY0040 eller Seiko SKX007?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gummo, 4 maj 2014.

?

Ska jag köpa Citizen Promaster NY0040 eller Seiko SKX007?

1. Seiko

34 röst(er)
    64,2%
  2. Citizen

19 röst(er)
    35,8%
  1. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag vill ha ett komplement till vintage med immiga plexiglas och tänker köpa en beater. Bada, dyka, skida, diska och snickra. Hittat två som jag gillar. Citizen och Seiko. Vilken är bäst helt enkelt? Tål mest, behöver minst kärlek och enklast att få hjälp med när den går sönder.
    citizen.jpg skx007k2-b.jpg

tim ur länk gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Citizen FTW!

Är inne på min 4e och framför allt gillar jag verket 8203 som håller tiden kanon och känns robust. Sen är klockan inte jäääättevanlig vilket är kul. Seikon är ju fin den med men slår inte citizen imho utsendemässigt.

Lycka till!

Gummo gillar detta.
  3. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Finns många som påstår att Skx007:an tål "allt'". Något jag inte tvivlar på.
    Däremot vet jag ingen som har Citizens motsvarighet, men är den av samma kaliber som Aqualand så tål den nog minst lika mycket som Seikon.

Tycker personligen att Seikon är snyggare och passar bra på oyster, jubilee, gummi, mesh, nato osv :)

Gummo gillar detta.
  4. Chuck

Chuck Friends of KS

[​IMG] bjuder på färskt skott :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Bramster, Icaras och Gummo gillar detta.
  5. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Gillar båda men jag tycker seikon känns mer välbyggd, var iof längesen jag klämde på citizenvarianten.

Gummo gillar detta.
  6. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Har ingen erfarenhet av de två ovanstående, men vill du ha en stryktålig jävel till klocka som bara går och går så hade jag gått på en aqualand. Du får en ny för typ 300 dollares och den håller för allt. Då kan du dessutom posta bilder i den grymma aqualandtråden !:)

joh.jonsson och Gummo gillar detta.
  7. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Hade valt och kommer välja ett Monster av orange färg istället som badbeater. Lite spralligare , lite tooligare, lite coolare! Men jag börjar väl få snartnärmardetsig40års kris antagligen... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Gummo gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ska du ha den som en ren strykbeater, är det ju bara att köpa vilken som... Kanske modda en Seiko till något personligare för en billig peng... Men... Köp något roligare! De aktiviteter du nämner är ju typ halva vardagslivet :) Det finns mögel som inte är för dyrt, som går att få täta till de aktiviteter du nämner. Lite mer jobb att hitta, men betydligt roligare att använda IMHO.

EDIT: Avstod från att rösta :)

Gummo gillar detta.
  9. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Tycker Seikon vinner tack vare alla mods man kan göra!

yonsson och Gummo gillar detta.
  10. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Gillar att skx på jubilee men Citizen ser skön ut med oyster och kronan nere till vänster är också fint! Hade en Aqualand tidigt 90-tal innan dykdatorn som jag gillade skarpt. Orange?! så kul ska vi inte ha KMS jag har 40-årskrisen bakom mig och är inte så sprallig längre :) theargonaut ge mig en tät vintage jag kan findyka till 45m med för 1500sek så är jag på:) Kommer förmodligen inte ge mig in i modträsket, då vet man aldrig var det slutar...

theargonaut och KMS gillar detta.
  11. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Jag kör med den mindre promastern. 38 mm.
    Inte så hög som 007 och boetten är tunnare.
    Katten Seiko gillar den!

Icaras och Gummo gillar detta.
  12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Skx007 på President är cool! Någon hade den på GTGn igår... Gissar på 80talisten?

Icaras, theargonaut, 80talisten och 1 annan gillar detta.
  13. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Kollar på 38mm Seiko också men har inte sett att Citizen gör en sån också. Ska kolla den med. 38mm är lite mer självsäker storlek.

14. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Seiko 6309-7040?

yonsson och theargonaut gillar detta.
  15. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Gummo gillar detta.
  16. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  17. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Cool men för stor för mig.

18. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hehe nej faktist inte ;) men jag klämde på den. Riktigt cool och löjligt prisvärd förövrigt! :)

Ernesto gillar detta.
  19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har ägt båda modeller och Citizen vinner på urverket, men Seikon vinner på vridringen och storleken. Vridringen är riktigt kass på ny0040.hade valt 007 om jag inte ägt den innan, men ny0040 om jag redan ägt en 007.

Sullstrom och Gummo gillar detta.
  20. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tyvärr har jag ingen jag vill göra mig av med just nu, men de går ju att hitta på bukten, om man orkar leta och chansa lite. Annars skulle jag köpa en ryssklocka med skruvad krona, finns ju vintageryssar också.

Gummo gillar detta.
  21. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Har haft i budgetbadbeater väg:
    Citizen Ny2300
    Orient Mako
    Vostok Amphibian

Av dom tycker jag Makon känns bäst ur ett helhetsperspektiv.
    Kanske inte hjälper dig så mycket... :)

Hade också en Citizen Nighthawk som inte är en dykardinka men har en WR på 200m. Å den tycker jag klassar alla 3 (hårt dessutom)!

22. Emil

Emil Borgare

Jag hade 007:an tidigare men kan inte säga att jag var särskilt imponerad, Citizen vet jag dock inget om.

23. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    60-40 till Seiko i röstning samt några nya tips samt en sträng uppmaning från theargonaut att köra vintage;) Var och klämde på en Caravelle som är till salu här på KS men den kändes lite för fin för att hoppa i plurret med. Lyssnar på er alla men just nu lutar det åt att jag följer Chuck å går på Citizen. Eller så tränar jag på att gå med strömmen och kör skx. Eller så köper jag en 60kr vintage från tratten varje gång jag sabbar ett ur. Lovar bjussa på ett wristshot när jag väl bestämt mig.

theargonaut gillar detta.
  24. Bob

Bob Bonde

Äger båda och skulle nog säga att de är rätt lika. Svårt att säga vilken som är bäst.

Båda 200 meter WR.

Citizen 20mm lugs. Seiko 22mm lugs (så har man massa natoband redan kanske detta spelar in).

Citizens bezel är slappare och har 60 klick, Seikon 120 klick. Citizen går att vrida upp manuellt, vilket inte går med Seikon.

Tror det handlar mest om vilken man föredrar utseendemässigt. Jag gillar Seikons utseende mer så det är den jag bestämt mig för att behålla.

Gummo gillar detta.
  25. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Jag har ju precis köpt till mig en andra SKX007 så självklart ska du välja Seiko!

Gummo gillar detta.
  26. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Röstade på Citizen men har ingen erfarenhet av någon av dem. Kör med Rolex som badklocka.

Gummo gillar detta.
  27. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping
    Lägger min röst på 007, mycket trevlig klocka för den lilla pengen. Mitt ex är från 96 och tickar fortfarande på efter alla år! Det enda negativa jag kan komma på är höjden, men det är en vanesak! Bär den oftast på Nato men den gör sig även riktigt bra på gummi:)

Gummo gillar detta.
  28. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Har en 009 vilket ju i princip är samma sak, stabil sak till liten peng. Mycke dinka, som dom brukar säga. Kör på jubilee. Citizen - har en Aqualand, bra klocka det också, men av dom du nämner - Seiko.

Gummo gillar detta.
  29. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack för alla svar! Blev varken eller och inte vintage, nåt mitt emellan och som nämts i tråden hittades på Tradera. Klockan är just nu på ICA Maxi i Oskarshamn och hemma väntar batteribyte och nytt band/länk innan den får visas på ett så fint ställe som K.S.

paket.JPG

Icaras, gurta_g och Mekmek gillar detta.
  30. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Sådär ja! Fett å klassiskt. När den här dök upp på tratten så lade sig ett stilla, självklart lugn i mitt sinne. Så klart att herrn ska ha en Aqualand:) image.jpg

gurta_g, theargonaut, yonsson och 4 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield