• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Gummo

Joker
2-Faktor
Gummo
Det är helt okay att diskutera priset på en klockmodell. Det är däremot inte okay att peka på en viss annonsör och anklaga honom för att luras för att han har ett högre pris än vad som anses "okay" här.

Det är i mina ögon helt ok att påpeka att en annonsör "bör se över priset" på en klocka som några veckor tidigare sålts för 15000kr mindre. Har inte anklagat någon för att luras men tycker den typen av prissättning är helt galen på ett entusiastforum. Att du tar på dig uppgiften att försvara det och sen argumenterar mot att man öppet påpekar en sån prissättning i en tråd är i mina ögon riktigt konstigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har bara försvarat säljarens rätt till att sätta sitt eget annonspris utan att bli lynchad. Det är lika konstigt tycker jag att det anses så kontroversiellt.
Har för egen del ingen aning vad en Day-Date head-only ska gå för och jag tycker det inte är min uppgift heller. Blir inte klockan såld är priset för högt. Blir den såld har åtminstone 1 köpare ansett att priset är rimligt. Ska säljaren säga nej då?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har bara försvarat säljarens rätt till att sätta sitt eget annonspris utan att bli lynchad. Det är lika konstigt tycker jag att det anses så kontroversiellt.
Har för egen del ingen aning vad en Day-Date head-only ska gå för och jag tycker det inte är min uppgift heller. Blir inte klockan såld är priset för högt. Blir den såld har åtminstone 1 köpare ansett att priset är rimligt. Ska säljaren säga nej då?

Please! Läs om trådstarten! Tycker du den uppmuntrar till lynchning? Är det många inlägg i tråden som uttrycker att annonsörer ska lynchas ifall de avviker för mkt. Om och om igen, alla är fria att sätta vilka priser de vill men får åxå lov att tåla granskning. Granska, påpeka och upplysa är oerhört långt från lynchning och uthängning. Denna tråd verkar inte va nåt för dig så det är som sagt bara klicka vidare.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Oj, här händer det grejer! Tycker att detta är en riktigt vettig trådstart. Tror inte att någon är ute efter att hänga ut säljare. Snarare att skapa en blänkare när ett pris är tveksamt och för att nyare entusiaster lättare ska få grepp på prisbilder. Har man själv köpt en klocka för dyrt och lägger ut den för liknande pengar här på ks så är chansen liten att man får napp. Då har man valet att sänka priset eller lägga ut på andra forum. Känns ju tråkigt att en forumvän som inte har stenkoll gör en mindre bra affär för att denne litar på KS-andan och den relativt genomgående sunda prissättningen. Självklart har köparen ett ansvar för vad den betalar för. Min åsikt är dock att på KS kan vi lita på varandra och köpa, sälja och köpa tillbaka klockor hej vilt utan att oroa oss särskilt.

Den känslan uppskattar iaf jag, och denna tråd bidrar.

Brå tråd Gummo
 

Whedda

Rolex
Jag kan inte förstå hur man kan ha något emot en sån här tråd, givet att man inte har något att dölja och kan stå för sin prissättning?

Det är väl bara bra att det blir ännu svårare att sälja klockor till överpriser här på KS. Man kan enkelt pröjsa för en annons på Blocket istället, om det är det man vill göra (och som en bonus tvingas hantera den typen av köpare som det leder till).

Jag gillar att det är högt i tak och bra transparens här på KS. Lägger man ut en klocka här ska man tåla att bli granskad, annars har man uppenbarligen något mer eller mindre lurt på gång som man inte vågar stå för.

Jag har aldrig sålt en klocka på KS och har inga planer på det heller. Har däremot absolut problem med att subjektiva värderingar från eventuella självutnämnda experter som skulle riskera att svartmåla en annons där klockan kan variera markant beroende på detaljer.

Det riskerar att bli godtyckligt helt enkelt. Vad är ett överpris? Är det mer än lägsta på ch24 eller något genomsnitt? Är det internationellt marknadsvärde oberoende av tull/moms och valutor eller är det mer än vad en liknande modell sålt för på forumet?Risken finns tyvärr även för att potentiella köpare missbrukar tråden för att pressa ner pris på eventuella objekt.

Har sett det inofficiellt där klockor kallats "vansinnigt prissatta" i PM, köpts på rabatt och sedan lagts ut till högre pris än ordinarie annons. Ja tycker inte synd om säljaren som fick vad han uppenbarligen var nöjd med men beteendet finns åt bägge håll.

Att man som köpare lägger ut en tråd och frågar "tycker ni det här är ett rimligt pris" på ett visst exemplar eller gör sin research genom att ställa frågor till kunniga på forumet är något helt annat.
 

Rajding

Omega
Ni som tror att regleringar inte är kapitaliskiska är fel ute, den fria marknaden är ett liberalt tänk och inte kapitalistiskt.


Fast det förutsätter väl att man inte är för ego, låter inte som det samhälle vi lever i idag.

Det hade ju varit trevligt om K/S-andan (som jag har uppfattat den) lyftes fram mer, dvs. "jag behöver hjälp med att bedöma denna klockans värde, kan någon kunnig hjälpa mig?"
 

Whedda

Rolex
Oj, här händer det grejer! Tycker att detta är en riktigt vettig trådstart. Tror inte att någon är ute efter att hänga ut säljare. Snarare att skapa en blänkare när ett pris är tveksamt och för att nyare entusiaster lättare ska få grepp på prisbilder. Har man själv köpt en klocka för dyrt och lägger ut den för liknande pengar här på ks så är chansen liten att man får napp. Då har man valet att sänka priset eller lägga ut på andra forum. Känns ju tråkigt att en forumvän som inte har stenkoll gör en mindre bra affär för att denne litar på KS-andan och den relativt genomgående sunda prissättningen. Självklart har köparen ett ansvar för vad den betalar för. Min åsikt är dock att på KS kan vi lita på varandra och köpa, sälja och köpa tillbaka klockor hej vilt utan att oroa oss särskilt.

Den känslan uppskattar iaf jag, och denna tråd bidrar.

Brå tråd Gummo

Jag kan hålla med att ambitionen är god. Problemet är när vissa har en stundtals skev bild av vad som är rimligt. Jag tycker inte man som ny entusiast skall få uppfattningen att X modell skall kosta Y mycket.
Detta beror helt enkelt på så många faktorer som boett, tavla, urverk, originalitet, accessoarer m.m.

Vad som är viktigare i min mening för att inte folk skall bli blåsta är att man är tydlig med sina annonser. Bra och tydliga bilder samt korrekt beskrivning av klockan. Detta ger nya entusiaster bästa möjliga chans att avgöra om den är värd pengarna för dem.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har aldrig sålt en klocka på KS och har inga planer på det heller. Har däremot absolut problem med att subjektiva värderingar från eventuella självutnämnda experter som skulle riskera att svartmåla en annons där klockan kan variera markant beroende på detaljer.

Det riskerar att bli godtyckligt helt enkelt. Vad är ett överpris? Är det mer än lägsta på ch24 eller något genomsnitt? Är det internationellt marknadsvärde oberoende av tull/moms och valutor eller är det mer än vad en liknande modell sålt för på forumet?Risken finns tyvärr även för att potentiella köpare missbrukar tråden för att pressa ner pris på eventuella objekt.

Har sett det inofficiellt där klockor kallats "vansinnigt prissatta" i PM, köpts på rabatt och sedan lagts ut till högre pris än ordinarie annons. Ja tycker inte synd om säljaren som fick vad han uppenbarligen var nöjd med men beteendet finns åt bägge håll.

Att man som köpare lägger ut en tråd och frågar "tycker ni det här är ett rimligt pris" på ett visst exemplar eller gör sin research genom att ställa frågor till kunniga på forumet är något helt annat.

Vad tycker du om annonsen i början av tråden, skulle du säga att de är ett överpris?
Jag tycker klart det och att det var värt att dra igång en tråd eftersom det då och då kommer ut annonser som riktigt tokiga prismässigt i mångas ögon.
Diskutera pris och jämföra objekt, polering, slitage, tavlor, re-lume etc görs ju ständigt och är ju som du säger godtyckligt och subjektivt. Här handlar det om något annat tycker jag.
 
Vad tycker du om annonsen i början av tråden, skulle du säga att de är ett överpris?
Jag tycker klart det och att det var värt att dra igång en tråd eftersom det då och då kommer ut annonser som riktigt tokiga prismässigt i mångas ögon.
Diskutera pris och jämföra objekt, polering, slitage, tavlor, re-lume etc görs ju ständigt och är ju som du säger godtyckligt och subjektivt. Här handlar det om något annat tycker jag.

Jag tycker att den är i underpris, om tre till instämmer så är det en bra deal.
 

Whedda

Rolex
Fast det förutsätter väl att man inte är för ego, låter inte som det samhälle vi lever i idag.

Det hade ju varit trevligt om K/S-andan (som jag har uppfattat den) lyftes fram mer, dvs. "jag behöver hjälp med att bedöma denna klockans värde, kan någon kunnig hjälpa mig?"

Om den KS-anda du pratar om innebär att samma personer som inte vill betala en krona mer än "marknadspris" inte heller har en ambition att sälja sina klockor för mer än marknadspris är jag nöjd.

Tror dock inte alltid det stämmer...jag vill gärna ha mer betalt än jag köpte för? Vill inte alla det?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag tycker att den är i underpris, om tre till instämmer så är det en bra deal.

Försöker hålla stilen men det är svårt med knasinlägg. Förlåt för att jag gjorde mig lustig över att du försökte sälja ditt gamla H&Mskärp förut. 50kr var inte ens ett uppenbart överpris.

Om jag kommer på några frågor av juridisk art så kommer jag säkert konsultera dig.
 

Rajding

Omega
Om den KS-anda du pratar om innebär att samma personer som inte vill betala en krona mer än "marknadspris" inte heller har en ambition att sälja sina klockor för mer än marknadspris är jag nöjd.

Tror dock inte alltid det stämmer...jag vill gärna ha mer betalt än jag köpte för? Vill inte alla det?

Om det bara är ekonomisk vinning man är ute efter så kanske klockor (och i synnerhet bilar) inte är det man skulle syssla med för att tjäna pengar på. Då är det nog bättre att inverestera i skog eller fastigheter? Det som skänkte mig största nöjet (när det gäller att sälja grejer) var när köparen betalade mig mer än jag begärde med kommentaren "du är för billig" :D
 

Whedda

Rolex
Vad tycker du om annonsen i början av tråden, skulle du säga att de är ett överpris?
Jag tycker klart det och att det var värt att dra igång en tråd eftersom det då och då kommer ut annonser som riktigt tokiga prismässigt i mångas ögon.
Diskutera pris och jämföra objekt, polering, slitage, tavlor, re-lume etc görs ju ständigt och är ju som du säger godtyckligt och subjektivt. Här handlar det om något annat tycker jag.

Som jag skrev tidigare tycker jag klockan i annonsen var för högt prissatt vilket med största sannolikhet var anledningen till att den inte sålde. Hade säljaren inte skrivit att länken var Aftermarket och pläterad hade jag tyckt det var riktigt illa då det skulle kunna vara svårt att avgöra från bilderna.

Nu stod det ju tydligt att den var det och eftersom säljaren sänkte priset förstod uppenbarligen han det också. Även om jag kan gilla din ambition med tråden så är det potentialen jag är orolig för. Där det börjar handla om anklagelser och försvarstal över saker där det inte finns några definitiva rätt och fel och vem som helst kan säga precis vad dem tycker. Det blir som att ett genomsnitt av random personer på KS skulle sätta värdet på ett värderingsintyg.

Återigen var min kritik inte mot dig personligen eller annonsen du syftade till.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Försöker hålla stilen men det är svårt med knasinlägg. Förlåt för att jag gjorde mig lustig över att du försökte sälja ditt gamla H&Mskärp förut. 50kr var inte ens ett uppenbart överpris.

Om jag kommer på några frågor av juridisk art så kommer jag säkert konsultera dig.

Nja, avtal hit och dit vet jag inte om de hålls..
 

Whedda

Rolex
Om det bara är ekonomisk vinning man är ute efter så kanske klockor (och i synnerhet bilar) inte är det man skulle syssla med för att tjäna pengar på. Då är det nog bättre att inverestera i skog eller fastigheter? Det som skänkte mig största nöjet (när det gäller att sälja grejer) var när köparen betalade mig mer än jag begärde med kommentaren "du är för billig" :D

Hur mycket skog får man för en DD med aftermarketlänk i Stål?

Jag pratar inte om att bara vara ute efter ekonomisk vinning. Jag pratar om att värdeökningen som konkret skapas av att någon säljer något för mer än de köpte det för är en bidragande orsak att många klockentusiaster kan ha detta intresse relativt billigt då klockorna håller värde över tid. Det möjliggör även för möjligheten att kliva upp i kvalitet på sikt utan att ha andra ekonomiska förutsättningar. T ex kan någon som köpte "rätt" klocka för 10 år sedan sälja idag och ha råd med något han aldrig skulle haft annars. Han har samtidigt haft större njutning av klockan än den talldungen eller badrumsskåpet som pengarna skulle givit honom i skog och fastigheter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tanken är väl att man skall kunna lyfta frågan. Att man gör det innebär ju faktiskt inte att man har rätt.. Jag köpte en 1675 gilt för 2.5 år sedan, sedan dess har marknadsvärdet mer än fördubblats. Skall jag då sälja för vad jag köpte? Absolut inte men jag skall fortfarande inte ta ut priser som är högre än marknaden för jag räknar med att det finns noobs som räknar med att allt är korrekt på KS.. PS klockan har gått upp 150 procent och den kommer bli dyr. :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp