• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den optimala Rolex beatern?

Igge

Panerai
Och då menar jag en som man har med sig på alla äventyr, jungelsafari, skidåkning, en blöt fest på byn, you name it... Spontant så kom jag att tänka på nya Explorer 2 med sitt nya verk med "stötdämpare" och eventuellt den vita tavlan då man troligtvis ser tiden bäst, monterat på ett Zulu NATO?
Enda eventuella nackdelen är väll att den kan vara i största laget, och att stålringen runt glaset kommer ta mycket stryk. Men å anda sidan kanske det kan räkas som snygg patina :)

Vad säger ni? Shoot...

God fortsättning
/i
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Explorer känns som det givna valet.

769282d1342817091-what-defines-explorer-watch-sir2.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Explorer 214270. Jag kör min som beater. Inte så mycket dyk och klättring iofs, men det är en klocka jag inte tar av mig även om jag ska röja med något.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den du har råd att laga när (inte "om") den går sönder. Och den du har råd att ersätta om (helst inte "när") du tappar den.

Min Explorer 14270 börjar få såpass mycket affektionsvärde, att jag kommer på mig själv att faktiskt börja bli försiktig med den.

Har också en DJ från mitt tjugofemte år, som jag är lite mer försiktig med. Den är i nyskick.

I stort sett alla mina klockor följer annars med på det jag gör. Denna vinters "beater" är min Explorer 1016. Den är ganska nyligen genomgången och fullservad. Den är fri från den typiska rosten och trycktestad i höstas. Senaste veckan har den åkt utför och på längden med mig, suttit i bastu på kvällen och badat i pool häromdagen. Den brände 1000 kcal tillsammans med mig tidigare idag (En timmes tempopass) och den satt på handleden när jag skiftade däck på bilarna i november (japp, jag gör sånt själv).

I somras var det min 14270 som var "beater". Förra vintern min svarta Ex2. Förra sommaren min vita... I stort så är mina Explorers mina "beaters" och har varit så sedan mitten av 1990-talet.

Men varför en vintage 1016 som "beater"? Jo, för som ungarna säger: YOLO :D ... plus att att den inte är supervintage, utan så mycket up to date som de kan vara.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ett kortare svar: explorer 2 16570. Svart tavla. Otroligt bra avläsbarhet i svagt ljus. Datum. Två tidszoner. Vattentät. Mitt förstaval vid resor utanför Sverige.
A
Edit: och ingen vridring som riskerar att poppa av.
 
Topp