• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den ultimata Rolex Toolwatch klockan?!

Vilken modell är den ultimata och schysstaste Toolwatch som Rolex har tillverkat?!

  • Explorer I.

    Röster: 57 20.4%
  • Explorer II.

    Röster: 54 19.4%
  • SUBMARINER.

    Röster: 72 25.8%
  • GMT.

    Röster: 21 7.5%
  • Sea-Dweller.

    Röster: 57 20.4%
  • Milgauss?!

    Röster: 8 2.9%
  • Yacht-Master?!

    Röster: 1 0.4%
  • Annan, om jag missat modellen.

    Röster: 9 3.2%

  • Totala väljare
    279
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som rubriken lyder, vilken är den schysstaste toolwachen från en av forumets största favorit märken! Finns massor av andra märken som är förmodligen mycket tooligare, men då jag gillar Rolex så blir det en poll på denna! Nu är jag inte 100% insatt om man räknar in klockor i guld guld/stål eller andra ädelmetaller under kategorin toolwatch?! Kanske någon kan reda ut det i tråden här, M´key!

Nu tar jag inte med referenserna i pollen, bara modellerna, eftersom det finns så många olika referenser bland alla modeller i sig!

Här är iaf mina Toolwatch! Saknar en Explorer 1 ser det ut som, har smygtittat på en Blackout, men dom kostar ju skjortan. Bubblare får bli, Yacht-Master och MILGAUSS, då jag inte är säker på om det räknas som toolwatch.

DSC_1218.JPG
DSC_1224.JPG


Sea-Dweller 16600.
DSC_1227.JPG


SUBMARINER 16610.
DSC_1234.JPG


SUBMARINER 14060.
DSC_1235.JPG


Explorer II 16570.
DSC_1269.JPG


GMT 16710.
DSC_1285.JPG


GMT 16750.
DSC_1280.JPG


GMT 16760.
DSC_1275.JPG


BUBBLARE!

Yacht-Master 16622.
dsc_0210-jpg.494391


MILGAUSS 116400 GV.
dsc_0325-jpg.484703
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är bra att man har 10 år på sig att ändra sin röst :D
Men jag tror inte att jag kommer att ändra mig, avskyr förändringar och valmöjligheter.
Just det är ett av skälen till varför jag lägger min röst på Explorer ettan, man kan inte ändra någonting på den.
 

MånsT

Rolex
Alla är grymma inom respektive fält. Kanske får man dömma efter vilket fält som är "ultimatast". Dykning och bergstigning är ju fränt men personligen gillar jag flygplan så jag säger GMT. :)
 

E.Z.

Panerai
Som rubriken lyder, vilken är den schysstaste toolwachen från en av forumets största favorit märken! Finns massor av andra märken som är förmodligen mycket tooligare, men då jag gillar Rolex så blir det en poll på denna! Nu är jag inte 100% insatt om man räknar in klockor i guld guld/stål eller andra ädelmetaller under kategorin toolwatch?! Kanske någon kan reda ut det i tråden här, M´key!

Nu tar jag inte med referenserna i pollen, bara modellerna, eftersom det finns så många olika referenser bland alla modeller i sig!

Här är iaf mina Toolwatch! Saknar en Explorer 1 ser det ut som, har smygtittat på en Blackout, men dom kostar ju skjortan. Bubblare får bli, Yacht-Master och MILGAUSS, då jag inte är säker på om det räknas som toolwatch.

DSC_1218.JPG
DSC_1224.JPG


Sea-Dweller 16600.
DSC_1227.JPG


SUBMARINER 16610.
DSC_1234.JPG


SUBMARINER 14060.
DSC_1235.JPG


Explorer II 16570.
DSC_1269.JPG


GMT 16710.
DSC_1285.JPG


GMT 16750.
DSC_1280.JPG


GMT 16760.
DSC_1275.JPG


BUBBLARE!

Yacht-Master 16622.
dsc_0210-jpg.494391


MILGAUSS 116400 GV.
dsc_0325-jpg.484703

I min bok är en tool-watch en klocka med mest specifik applikation så i Rolex fall DSSD eller Milgauss. Klockor byggda för en tydlig och extrem miljö.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Väljer utifrån min egen sits för det blir roligare så, som ingenjör så är risken för magnetfält iofs möjligt, vatten inte så troligt. Utan möjligheten att behöva hålla koll på flera tidszoner mer rimligt därav GMT med milgauss som stark två ;)
Kanske blir en uppdatering om ett tag då det verkligen väger mellan dem. Milgaussen är ju mer direkt i sin applikation än GMT
 

Uret24

Cartier
Sub no date skulle jag säga. stilrent och praktiskt med nodate, vattentät till 300m, tål en hel del och även en ikon inom klockor :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Utgår man ifrån definitionen att verktyg är något som är skapat för underlätta ett arbete så skulle jag definitivt säga att det är GMTn då den i praktiken fyller samma funktioner som övriga, visar tiden, datum, oftast rimligt vattentät. Men den fyller ju även funktionen att du slipper "räkna ut" en annan tidszon. Ingen annan klocka ovan fyller en sådan funktion som då definierar ett verktyg.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Du är helt underbar @Affe. Alltid lika kul att se din samling.

Är inte en stål-rolle en tool-watch. Min dj funkar till allt. Även om det saknas klockor i samlingen.

Annars är det smidigt med en fet fru/kvinna som verktyg. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Exp2som etta och Gmt som tvåa. Båda wr100m, datum och gmt, i stål och med godkända länkar.
Snygga som fan också, men det är väl utom tävlan :D
 

JohnDoe

Rolex
Absolut Sandviken för specialstål och Atlas copco för mining och Kockums ubåtar etc men framförallt en välkänd vapentillverkare med "svenskt stål som biter". Går ju knappt att räkna upp alla stora svenska företag som byggts med det svenska stålet. Sedan alla andra numera fd svenska storföretag.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Som rubriken lyder, vilken är den schysstaste toolwachen från en av forumets största favorit märken! Finns massor av andra märken som är förmodligen mycket tooligare, men då jag gillar Rolex så blir det en poll på denna! Nu är jag inte 100% insatt om man räknar in klockor i guld guld/stål eller andra ädelmetaller under kategorin toolwatch?! Kanske någon kan reda ut det i tråden här, M´key!

Nu tar jag inte med referenserna i pollen, bara modellerna, eftersom det finns så många olika referenser bland alla modeller i sig!

Här är iaf mina Toolwatch! Saknar en Explorer 1 ser det ut som, har smygtittat på en Blackout, men dom kostar ju skjortan. Bubblare får bli, Yacht-Master och MILGAUSS, då jag inte är säker på om det räknas som toolwatch.

DSC_1218.JPG
DSC_1224.JPG


Sea-Dweller 16600.
DSC_1227.JPG


SUBMARINER 16610.
DSC_1234.JPG


SUBMARINER 14060.
DSC_1235.JPG


Explorer II 16570.
DSC_1269.JPG


GMT 16710.
DSC_1285.JPG


GMT 16750.
DSC_1280.JPG


GMT 16760.
DSC_1275.JPG


BUBBLARE!

Yacht-Master 16622.
dsc_0210-jpg.494391


MILGAUSS 116400 GV.
dsc_0325-jpg.484703
Grym samling @Affe och kul ämne!

Min röst går till Explorer I
IMG_5893.JPG
 

Leafvalley

Cartier
Explorer II, främst då explorer har "shock absorbers" och WR till 100 m samt GMT funktion (du kan i princip göra allt med den om du inte är en proffsdykare som behöver dykfunktionerna i Sub/SD)
 
Topp