• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din graal?

Blue Note

Omega
IMG_4051.JPG
Finns så många , som man aldrig kommer att ha råd med . Så finns det några med en liten chans .En av dom är den här .
Instämmer till fullo!

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har funnit en klocka som jag med största sannolikhet aldrig kommer kunna unna mig om inte något absurt sker. En korrekt graal med andra ord.
image.png

image.jpeg
Låt mig presentera platinamonstret -26347PT.OO.D315CR.01. En openworked AP, platina case med roseguldsdetaljer i verket. HERREGUD VA BRA. Otroligt vackert. Storleken är kraftig, 44mm. Men i tid med att jag har tömt alla spargrisar som existerar, hinner jag kanske feta upp handledsmåttet också.. Minns inte exakta listpriset, men den går få tag på för strax under 3 miljoner kronor. Blygt!!

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
FYI

En graal är något man inte ens är säker på existerar, som man förmodligen aldrig kommer få se, eller ännu mindre lägga händerna på. Alltså inte att förknippa med en önske/drömklocka.
Det postas massa svennebananklockor i denna tråd, dussinklockor.

Ett annat begrep "the white whale", är ju en klocka man jagar och vet man kan få, men något gör att man ändå aldrig får tag i den, hur mkt man är försöker. Det blir en besatthet.
LÄS!

(Gammal post, sorry för bump @Chrisse ) men väldigt bra skrivet angående ämnet.

Leafvalley

Cartier
IMG_0090.PNG

Cartier Astro Tourbillon Carbon Crystal, endast 50 ex tillverkades och baseras på Cartier ID-ONE (no service required, ever...)

Lyfali

Cartier
A.lange & Söhne Lange 1 i guld som är den stora Graalen.

Men mina mer rimliga graalar är två tudor BB´s en med röd bezel och en i brons och sen en Tudor Prince Date.

Leafvalley

Cartier
Typ samma koncept som Swatch Sistema 51 alltså ? o_O
Nja inte riktigt samma. Så som jag förstått Sisterna bygger på "less is more" med mindre komponenter och robotiserad massproduktion. Urverket byggs in och kan inte servas, alls. Den är dessutom 4 år efter Cartier...

Jag citerar en text om Cartier ID-ONE från hodinkee.com

"In 2009, Cartier introduced a watch called ID One. It was the very first watch in the world to be completely adjustment and lubricant free – meaning it could, in theory, work in perpetuity. Why would a lubricant free movement create a “timeless” watch? Well, as Abraham-Louis Breguet once famously said “Give me a perfect oil, and I will give you a perfect watch.” It is the oil that keeps a watch running, and over time, the oil will lose its characteristics and cease to ease the friction inherently found in the gears of a mechanical watch. Cartier removed the oil from the equation completely via a manufacturing technique called “DRIE” (deep reactive ion etching) which allows precision cutting to the nearest micron, geometrically reorganizing the escapement and using a variety of purposefully engineered materials (carbon crystal, niobium titanium, ADLC and the like) [...] Why does this really matter though? It matters because it created a watch so precisely constructed that zero adjustment was required during assembly. You might think that “adjustment” is just some tinkering done by the watchmaker before dropping the watch in the box to go out to the store, but in actuality, adjustment takes up 30% of the time required to sufficiently assemble a watch. The ID One was completely insensitive to shock, change in temperature, and magnetic fields. The lubricant-free ID One was a big deal".

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nja inte riktigt samma. Så som jag förstått Sisterna bygger på "less is more" med mindre komponenter och robotiserad massproduktion. Urverket byggs in och kan inte servas, alls. Den är dessutom 4 år efter Cartier...

"In 2009, Cartier introduced a watch called ID One. It was the very first watch in the world to be completely adjustment and lubricant free – meaning it could, in theory, work in perpetuity. Why would a lubricant free movement create a “timeless” watch? Well, as Abraham-Louis Breguet once famously said “Give me a perfect oil, and I will give you a perfect watch.” It is the oil that keeps a watch running, and over time, the oil will lose its characteristics and cease to ease the friction inherently found in the gears of a mechanical watch. Cartier removed the oil from the equation completely via a manufacturing technique called “DRIE” (deep reactive ion etching) which allows precision cutting to the nearest micron, geometrically reorganizing the escapement and using a variety of purposefully engineered materials (carbon crystal, niobium titanium, ADLC and the like) [...] Why does this really matter though? It matters because it created a watch so precisely constructed that zero adjustment was required during assembly. You might think that “adjustment” is just some tinkering done by the watchmaker before dropping the watch in the box to go out to the store, but in actuality, adjustment takes up 30% of the time required to sufficiently assemble a watch. The ID One was completely insensitive to shock, change in temperature, and magnetic fields. The lubricant-free ID One was a big deal".

Intressant läsning ! Tack :)
Min kommentar var också menad att vara humoristisk, naturligtvis går det ej att jämföra Swatch och Cartier.

Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor

Jag håller mig sunt skeptisk tills vidare. Om det är för bra för att vara sant.. osv. Men visst vore det häftigt om deras teori fungerar i praktiken.

Topp