• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Bumpar denna tråden, har hittat en ny graal. Blir det coolare än såhär? EPSA Super compressor-boett med "analog" djupmätare som visar djupet genom att, som jag förstår det, ta in vatten i ett smalt cirkulärt rör som går runt urtavlan.
IMG_3722.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
På min dator finns en klockmapp, med 454 bilder på klockor jag är väldigt nyfiken på. Självklart är flera bilder av samma klocka, så det är inte 454 olika modeller. EN av dessa är min graal. Klockan som väcker extra habegär varje gång jag ser en bild på den. För er som är obekanta med begreppet, så är graalen DEN klockan som man av någon anledning suktat efter en lång tid utan att köpa. Anledningen kan vara att man inte har råd, eller att den är väldigt svår att hitta. Den klassiska graalen i olika WIS-forum är COMEX Rolexen. Svår att hitta OCH dyr.

Min graal är Seiko mm300. Jag har aldrig känt på den, men skulle gärna vilja. Jag har betraktat och suktat efter denna modell sedan tre år tillbaka. Anledningen till att jag inte köpt den är att jag inte tycker att det är motiverat att lägga så mycket på mitt klockintresse, eftersom andra intressen också kostar pengar, exempelvis min mc.

Här är en go bild på den.
IMG_5716_zps412b50e3.jpg


Men vilken är din graal? -Och framför allt, varför??? Äger du redan klockan, så är den i alla fall utifrån mitt perspektiv inte din graal.

Den här typen av trådar är mina favoriter :) Riktigt gamla trådar där man kan se hur perspektiven minst sagt har förskjutits en del allteftersom intresse och kunskap har fördjupats.

Jag hoppas i alla fall att du någon gång får äga din Marinemaster-graal @yonsson :D:hilarious:

Själv jobbar jag vidare mot kungens Chronolink. Har mailar Hovet men utan att få svar varken om den är till salu eller om de kan bekräfta att det finns en grön specialtryck tavla för kungahuset :)

Jag skulle gärna komma över kungens Chronolink :)

IMG_20170328_202924.png
IMG_20170328_203009.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den här typen av trådar är mina favoriter :) Riktigt gamla trådar där man kan se hur perspektiven minst sagt har förskjutits en del allteftersom intresse och kunskap har fördjupats.

Jag hoppas i alla fall att du någon gång får äga din Marinemaster-graal @yonsson :D:hilarious:

Själv jobbar jag vidare mot kungens Chronolink. Har mailar Hovet men utan att få svar varken om den är till salu eller om de kan bekräfta att det finns en grön specialtryck tavla för kungahuset :)
Stört, nu sitter man här med 3st GSar och en mm600 utan att fundera så mycket på det. :D
 

Dronten

Cartier
Den här typen av trådar är mina favoriter :) Riktigt gamla trådar där man kan se hur perspektiven minst sagt har förskjutits en del allteftersom intresse och kunskap har fördjupats.

Jag hoppas i alla fall att du någon gång får äga din Marinemaster-graal @yonsson :D:hilarious:

Själv jobbar jag vidare mot kungens Chronolink. Har mailar Hovet men utan att få svar varken om den är till salu eller om de kan bekräfta att det finns en grön specialtryck tavla för kungahuset :)
Skön graal, skulle vara skoj att sitta med den. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skön graal, skulle vara skoj att sitta med den. :)

Ja verkligen...vad bisarrt det skulle vara att få svar att han kan tänka sig att sälja. Vart gör man upp affären...på Drottningholm eller kanske Donken Brommaplan så att vi får lika långt att åka båda två :D

Och räknar han med i priset att den är BAKSTK, Buren Av Känd Stockholmare Tillika Konung? :)
 

Dronten

Cartier
Ja verkligen...vad bisarrt det skulle vara att få svar att han kan tänka sig att sälja. Vart gör man upp affären...på Drottningholm eller kanske Donken Brommaplan så att vi får lika långt att åka båda två :D

Och räknar han med i priset att den är BAKSTK, Buren Av Känd Stockholmare Tillika Konung? :)
Hoppas på Donken, den historien blir skönare, även om ett slottsbesök skulle sitta fint också.
 

Abrakadabra

Cartier
Att bestämma sig för enbart en graal skulle nog bli för svårt, däremot så finns det väl några stycken som iallafall har graalpotential men det är väl säkert bara fram tills man har så mycket pengar :pompus:

de är väl egentligen inte i någon rangordning!

först ut har vi en graverad Urwerk!

images


sedan har vi en Nord Zeithmachine dock så är det v3 som jag föredrar men det är ju samma design, det är väl framförallt hur tiden visas, finns säkert på video youtube :)

images


sist ut har vi en mb&f här är det väl egentligen inte att jag tycker designen är otrolig vacker men ingenjörskonsten bakom gör den ändå rätt ball!

images


Annars så är jag väldigt nöjd med min Explorer 1 som jag vill komplettera med en planet ocean 39.5 blå och sedan kanske tillslut en YM Rhodium! :cigar:

images
 
Senast ändrad:

URlakad

Cartier
2-Faktor
Önskelistan är lång... Skulle dock nöja mig med en eller kanske två Zeitwerk. En i güld och en minutrepetare.

-”När man då tänker på det där med graaldinkan, är det några speciella detaljer du tänker på?
Ska den ha subsekund? Gulgüld? Stora kronskydd? Man kan tänka sig att det är nya fräscha klockor? Låt oss säga att den ska ha många komplikationer gjorda för hand?”
C34348D5-DD86-4C99-8284-9BA1F52FFF0A.gif


CB6D3571-3E18-4FC6-B6AC-CE1244CC1290.jpeg
5BB3AE56-9CA1-4E73-BF47-1320B8CE1E19.jpeg
 
Topp