• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Gripen

Omega
Är riktigt sugen på en GMT. :watching:
Sjukt att en beg kostar lika mycket typ som en ny :mad:. Gillar inte att priserna sticker för varje månad man spanar :banghead:.
"It can run but it can't hide"!
Snart har jag den ;)!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jävligt bra fråga.. Vilket som är min nästa klocka, alltså...

Jag skriver här, istället för att starta upp ytterligare en tråd där råd och dåd efterfrågas.

I nuläget sitter jag på följande uppställning:

upload_2017-3-4_12-24-39.png

Longines Hydroconquest, 41 mm auto: Får mest handledstid i nuläget, ca. 70% kanske.. Växlar ganska frekvent mellan länken och Hirschlädret på den. Då jag köpte den för ett drygt år sedan tyckte jag det var en dyr klocka. Nu när det går utför med intresset, not so much längre.
Det jag framförallt gillar med den är att den är mångsidig. På länk är den nästan lite vulgosportig, på lädret får den nästan lite retro-känsla. Det end negativa jag har att säga är att lug to lug-måttet (52 mm) är på gränsen för min 17 cm tunna handled. Jag upplever det inte som ett problem då länken sitter på, men med lädret framträder bandhornen tydligare.

upload_2017-3-4_12-27-7.png

Omega Genève: Liten, men naggande god. Köpt här på forumet. Har fyra band jag växlar mellan, används företrädesvis som dressare men får ibland följa med även till jobbet.

upload_2017-3-4_12-26-36.png

Casio G-Shock G-7900A: Beachbeater. Förskräckligt ful, bla bla bla.. Men den syns, fyller sitt syfte, och det är en G-Shock.

upload_2017-3-4_12-25-47.png

Certina DS Pro: 17 år gammal studentpresent, fick den av mina föräldrar då deras ekonomiska situation var helt annorlunda från den de har idag. Används ändå ganska frekvent, och är en keeper.

upload_2017-3-4_12-28-10.png

Casio A158: Används knappast aldrig. Men modellen i sig är cool, och lite handledstid blir det, trots allt.


Så, till dilemmat och trådens ämne! Jag planerar att uppgradera för ca. 30 000. Frågan är bara med vad..?

Jag har hela tiden tänkt att det är någon clean sportmodell jag varit ute efter (tänk: TH Carrera Calibre 5, Aqua Terra etc.). Anledningen till det är att jag tycker mig kunna komplettera Longinesen (som ju används mest) på vettigast sätt. Problemet här är att med vit urtavla (som jag tycker är snyggast) riskerar det bara bli en större Genève..

Sen prövade jag en Black Bay förra veckan, och herrejävlar - då blev jag sugen på en sådan. Känslan och finishen spöar ju Hydroconquesten, tveklöst. Det är en mycket finare klocka, samtidigt kommer jag inte ifrån att jag trots allt gillar Hydroconquest även på länk - tycker faktiskt den är mer mångsidig än Black Bay, på så sätt att den lirar på både länk och läder. Black Bay lirar mest på läder, enligt mig. Lirar sjukt mycket på läder, däremot...

- Tag Heuer Monaco Calibre 6. Annorlunda, kommer stå ut, sportig, jävligt cool... Men, ganska begränsad, på sätt och vis. Jag skiter inte ut pengar..
- Oris Sixtyfive 40 mm, samt Carrera Calibre 5... Dubbelköp, och eventuellt dumpa Hydroconquesten eller Genèven...
- Speedmaster Racing alternativt FOIS. Trygga valet, fina klockor (och auto kronograf), men kan inte undgå att tycka att Omega (i min bok) känns lite... Tråkigt..?
- IWC Mark är jävligt fina, men är nog ute efter präglad, snarare än målad tavla..
- Breitling Aerospace EVO, hur stor är denna egentligen? Även tveksam till priset, med tanke på kvartsverket...

Bla bla bla... Ni hör ju vart det barkar! Vad fan ska jag göra? Inget fel på Rolex, men det är inget för mig - skulle inte känna mig bekväm med det. Vidare får inte klockan bäras för stort med tanke på mina fjuttiga handleder, absolut max 43 mm, och 50 mm lug to lug. Hjälp mig, snälla! Jag är för fan desperat!
 
Senast ändrad:
"-Breitling Aerospace EVO, hur stor är denna egentligen? Även tveksam till priset, med tanke på kvartsverket...

"Har precis haft en, tycker den sitter riktigt bra med gummi. Rådet är väl att köpa en begagnad, man får en "nästan ny" för runt 20".
Enda anledningen till att jag sålde min var att jag bestämt mig för att bli SD'are. :-D
 

Gabriel90

Panerai
Satt i liknande tankar och slutade upp med 3239 med rosé-index. 3239 är enligt mig bäst med vit urtavla då den svarta är fin, men lite död. Sen tar det en stund att vänja sig vid vit urtavla på en sportstål tycker jag. Men fantastiskt mångsidig mellan dressat och ledigt/sportigt.
I solnedgång är den helt fantastiskt!

1488468952814-140342476.jpg
Vacker !
Detta blir även min nästa klocka
 

Psykel

Patek
En vintage Grand Seiko eller King Seiko står på önskelistan. Dock är det väl mer mitt nästa specifika klockköp.
Klickar hem minst en vintageklocka i veckan annars, men sällan nåt som kostar mer än ett par hundringar. :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har på allvar börjat inse att det jag bär till vardags är klockor som håller tiden. Vintage och nyare mekaniska åker oftast på när det blir helg. Hade halvt lovat att jag bara skulle köpa vintage framöver och vara nöjd med dom övriga jag har :rolleyes:. Nu har suget efter en kommande sommar/semesterklocka börjat sätta in :bag:.
Kriterier: 1. Hålla tiden (radio synk, gps, vhp, haq)
2. Låg vikt (titan, Carbon, plast)
3. Sportig allround, ingen integrerad länk så man kan byta, får gärna bli en keeper som hänger med vid resor.
Nu måste man ju vänta tills Basel dragit igång så man vet om man kan hitta något nytt eller om det kommer något som gör att man kan pruta på redan befintliga modeller...
Men just nu ligger Seiko Astron SSE085 eller SSE093 riktigt bra till
astron_svart.png
SSE093.jpg
 

Anand

Omega
Min nästa klocka kommer nog att bli en BLNR, har spanat in den länge och varit hos några ad:s men stör mig väldigt på den nuvarande väntetiden som uppgår emot 6-12 månader och som gripen säger så borde man nog lägga på några kol innan den blir ännu dyrare.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Är sugen på en 16610. Tror det blir den. Fast å andra sidan kanske en 1680 eller varför inte en Exp1 eller 16600 eller...........???? Suck:);)
Jag velade fram och tillbaka i dryga året mellan explorer 14270 and en 16610. Slutgiltiga beslutat blev 14270 och jag ångrar mig inte. Man kan ju alltid ha bägge två ;)
 

Fadeway

Omega
Ska försöka lägga beslag på den nuvarande Aqua Terran innan den utgår helt, så det blir väl en kamp mot klockan (hehe)
 
D

Deleted member 8389

Guest
IMG_0155.PNG
IMG_0311.PNG
Velar fram och tillbaka väldigt mycket just nu, efter att nyligen införskaffat mig en Breitling Transocean chrono så tittar jag nu på både en Panerai Pam 590 och en Rolex SD 16600. Kan dock inte bestämma mig för vilken jag ska välja.
 

Zcooter

Omega
Jag har redan köpt mig en omega constellation pie pan GS Nu hägrar en Rolex Day Date, men det lär tyvärr dröja
 
Kvällslektyr om två kandidater.

Edit: får varken till att ta bort post eller bifoga bilden som tänkt. Känner mig inte alls sämst...
Hur som haver, Tudor Bronze eller Seiko SBGE039 utforskas.
 
Senast ändrad:
Topp