• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din tunnaste klocka?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Innan quartzaren kom var det väl typ kapplöpning om att göra den minsta och tunnaste mekaniska klockan, eller? Varför det, förutom själva bedriften? Kanske för att det är väldigt bekvämt och praktiskt med en smidig dinka, som inte är i vägen, men ändå lättillgänglig för funktionell tidsavläsning. I och med att klockan blivit mer och mer en modeaccessoar, så har den tidigare strävan nästan helt avstannat. Men... Storleken har betydelse, som vi alla vet. En millimeter bredare eller längre boett kan ju kännas enorm. Mitt resonemang bygger då på att, rent procentuellt, så är några millimeter på höjden ännu mer märkbart. Så vilken är din tunnaste klocka?

Min är denna sköna ca 8,5 mm tjocka Seiko 8123-6009, inte direkt supertunn, men den känns som en platt-TV i jämförelse med mina övriga Tjockisar, som bygger FLERA millimeter mer på höjden ;)







 

POO

Panerai
Tunna klockor är the shit, oerhört bekvämt men i dagens klockvärd en tyvärr ofta ,verkar det som, bortglömd parameter, speciellt bortglömd bland moderna sportklockor. Många klockor som funkar på bredden men som blir alldeles för tjocka,
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilken av alla dina är det då?
DSC01479_zpsaf6d1c98.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Om det inte vore för det välvda glaset så är min gamle JLC bara runt 4-5mm tjockt, wannabe ultrathin..
18407_4461255767687_1527730694_n.jpg
 

FineTime

Cartier
Jeg er meget begejstret for tynde ure, især hvis de er mekaniske.

Her er vel nok de to tyndeste sportsure på markedet, Patek Philippe 5711 & Audemars Piguet 15202:





AP'eren er med sine kun 8,1mm en anelse tyndere end PP'eren. Værket er i versionen uden dato i øvrigt stadig det tyndeste automatik værk på markedet med fuld rotor, til trods for at det er fra 1967. Det er kun 3,05mm tykt og 2,45mm i variationen uden dato.

I kan læse mere om urene, som oprindeligt blev designet af Gerald Genta, her:

http://www.fratellowatches.com/patek-philippe-nautilus-versus-audemars-piguet-royal-oak/

P.S. Jeg håber at det er i orden at jeg skriver på dansk. Jeg forstår fint svensk, men at skrive på svensk går rigtig skidt :)

FineTime
www.finetime.dk
Salg, køb og bytte af brugte luksus-ure.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Mja, men jag minns fan inte. Och en halv millimeter hit eller dit är en evighet här, så jag säger inget. :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jeg er meget begejstret for tynde ure, især hvis de er mekaniske.

Her er vel nok de to tyndeste sportsure på markedet, Patek Philippe 5711 & Audemars Piguet 15202:





AP'eren er med sine kun 8,1mm en anelse tyndere end PP'eren. Værket er i versionen uden dato i øvrigt stadig det tyndeste automatik værk på markedet med fuld rotor, til trods for at det er fra 1967. Det er kun 3,05mm tykt og 2,45mm i variationen uden dato.

I kan læse mere om urene, som oprindeligt blev designet af Gerald Genta, her:

http://www.fratellowatches.com/patek-philippe-nautilus-versus-audemars-piguet-royal-oak/

P.S. Jeg håber at det er i orden at jeg skriver på dansk. Jeg forstår fint svensk, men at skrive på svensk går rigtig skidt :)
Snyggt par!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp