• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är mest klocka för pengarna? Alternativ?

Nyborjaren

Breitling
Väldigt olika klockor på alla sätt och vis. Kan egentligen inte uttala mig om någon av klockorna du länkat till, då jag inte testat någon av dem ordentligt. Men sett till specarna och det jag hört/läst mm. Så är det Longinesen som är det självklara svaret på din fråga. Annars finns det en uppsjö av andra märken och modeller i prissegmentet, men du kanske kan specificera lite mer vilket stuk på klocka du helst vill ha. Funktioner, utseende mm. Finns någon bra tråd om generella råd vid inköp av klocka, JayJay skrivit, som skulle kunna vara en bra början att kolla lite på. Lycka till!

Det är väl först och främst dykarklocka med metallänk som jag är ute efter. Sen såg jag någon som kommenterade om olika typer av band och jag är lite smått intresserad av gummiband också, tyvärr inte hittat någon snygg klocka med gummiband! Men om man kan byta band vore det fett!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Longines av de två.
Seiko skx eller Orient Mako är mest dykare för pengen totalt sett.
Med det sagt. Klart du ska ha en Longines.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl först och främst dykarklocka med metallänk som jag är ute efter. Sen såg jag någon som kommenterade om olika typer av band och jag är lite smått intresserad av gummiband också, tyvärr inte hittat någon snygg klocka med gummiband! Men om man kan byta band vore det fett!
På de flesta klockorna kan man byta band själv, om man vågar vill och kan, och med ett fungerande verktyg. Det går nog bra att köra gummi på Longinen också. Vad jag läst så är det dock 21 mm bredd på infästningen på den du länkade till, och det brukar dock inte finnas lika mycket band att välja på när det kommer till ojämna mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Märker ju att SEIKO nämns några gånger och då kan jag inte hålla tyst ( :) ). SEIKO är ett typexempel på ett märke där man får vad man betalar för både när det gäller klockor som är i produktion och vintage.

Vare sig modellen kostar 1000kr, 5000kr, 15000kr eller 40000kr är kvaliteten riktigt bra i förhållande till priset. Ju dyrare det blir ju bättre finish och ju bättre urverk får man.

När det gäller vissa andra märken stämmer detta inte och tricket är (enligt mig) att hitta de märken där man får en klocka i förhållande till vad man betalar. Det är ju inte direkt en hemlighet att vissa märken är dyrare än de rent logiskt "borde vara". Det där gäller ju alla varor, inte bara klockor.

Edit: Och nej, man behöver inte betala 15000kr för att en klocka ska ha ett OK automatiskt urverk.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vart kan man hitta andra typer av band för sin eventuella klocka? :)

Det finns massa alternativ cheepo här på forumet skräddarsyr band efter dina önskemål (https://klocksnack.se/threads/stora-cheepolädertråden.12429/), det är att rekommendera. Annars har du några svenska exempel:

www.natoband.nu
www.singularstraps.se
www.natoband.se

Sen finns det en drös med utländska rackare. Sedan fungerar det OK med 20 mm mellan 19 mm luggar på min, detsamma gäller 41 mm med 21 mm luggar. Men det finns inga garantier.

Här är en bild på cheepoläder.

hej.JPG
 
Topp