• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är mesta "under-radarnklockan"?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mina bidrag:

Laurent-Ferrier-Galet-Classic-thumb-1163x763-19196.png


Roger W Smith:

series_p1_1.jpg


Voutilainen också såklart, men hans skapelser är ändå något mer uppseendeväckande.

FP Journe:

fp-journe-t30-tourbillon-wristshot-3.jpg


Vi nämner Grand Seiko, men inte Credor - denna flyger ännu mer under radarn:

Seiko-Credor-Eichi-II-6.jpg
Under radern? Really? De skriker ju exklusivitet.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Att börja prata om Citizen känns bara fel i detta sammanhang...
Hela grejen med "under radarn" är ju att det är en väldigt dyr klocka som inte sticker ut. Den bör ju även vara i vitguld eller platinum.
@daviden förslag där kan vi börja snacka under radarn :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Under radern? Really? De skriker ju exklusivitet.
Rätt säker på att du flyger under radarn med 99% av folket du möter ändå. Gemene man kan typ Rolex sub (och utgår från att du köpt den i thailand). Tror de flesta på KS inte ens vet vilka märkena är (Med undantag för Journe då kanske).
 

F-L-P

Panerai
Att börja prata om Citizen känns bara fel i detta sammanhang...
Hela grejen med "under radarn" är ju att det är en väldigt dyr klocka som inte sticker ut. Den bör ju även vara i vitguld eller platinum.
@daviden förslag där kan vi börja snacka under radarn :)

En klocka för 20k som till och med många som har bra koll på klockor skulle gissa går på en 500:- är ju definitivt under radarn...
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jag är förvånad att ingen nämnt Invicta än.
Den här klockan har ett ordinarie pris på 36k enligt Uret.se men det hade man aldrig kunnat gissa med tanke på hur ful den är.

Med en diameter på 50mm och en höjd på bara 20mm smiter den lätt in under manchetten. Skulle klockan ändå råka synas har Invicta löst problemet med hjälp av dekorationen runt urtavlan. För vem skulle kunna misstänka att en klocka som har ett godishalsband limmat runt urtavlan är speciellt dyr? :D

invicta-17624_LRG.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag är förvånad att ingen nämnt Invicta än.
Den här klockan har ett ordinarie pris på 36k enligt Uret.se men det hade man aldrig kunnat gissa med tanke på hur ful den är.

Med en diameter på 50mm och en höjd på bara 20mm smiter den lätt in under manchetten. Skulle klockan ändå råka synas har Invicta löst problemet med hjälp av dekorationen runt urtavlan. För vem skulle kunna misstänka att en klocka som har ett godishalsband limmat runt urtavlan är speciellt dyr? :D

invicta-17624_LRG.jpg
Godisklocka :)
 

Ale

Cartier
Jag är förvånad att ingen nämnt Invicta än.
Den här klockan har ett ordinarie pris på 36k enligt Uret.se men det hade man aldrig kunnat gissa med tanke på hur ful den är.

Med en diameter på 50mm och en höjd på bara 20mm smiter den lätt in under manchetten. Skulle klockan ändå råka synas har Invicta löst problemet med hjälp av dekorationen runt urtavlan. För vem skulle kunna misstänka att en klocka som har ett godishalsband limmat runt urtavlan är speciellt dyr? :D

invicta-17624_LRG.jpg
Jag kan ändå känna att man borde haft guldbakgrund på datumhjulet, då hade den varit både clean och stealth wealth. Mer Calatrava. Lite plottrigt som det är nu imho.

:D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Att börja prata om Citizen känns bara fel i detta sammanhang...
Hela grejen med "under radarn" är ju att det är en väldigt dyr klocka som inte sticker ut. Den bör ju även vara i vitguld eller platinum.
@daviden förslag där kan vi börja snacka under radarn :)
För ungefär 99% av befolkningen är det "en väldigt dyr klocka".
Gäller att inte tappa perspektiv här.:)
 
C

China

Guest
Jag är förvånad att ingen nämnt Invicta än.
Den här klockan har ett ordinarie pris på 36k enligt Uret.se men det hade man aldrig kunnat gissa med tanke på hur ful den är.

Med en diameter på 50mm och en höjd på bara 20mm smiter den lätt in under manchetten. Skulle klockan ändå råka synas har Invicta löst problemet med hjälp av dekorationen runt urtavlan. För vem skulle kunna misstänka att en klocka som har ett godishalsband limmat runt urtavlan är speciellt dyr? :D

invicta-17624_LRG.jpg

Läcker!:)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Zenith känns som en riktig under radarn klocka. Tror att Longines sticker ut mer hos Svensson.
 

fc2

Rolex
Ingen Patek eller Rolex kan räknas som mest under radar-klocka. De flesta dressare från alla märken förutom Rolex, Patek, Omega och Breitling lär ju flyga under radarn.

Håller med. Är det några märken folk känner till och höjer på ögonbrynen för är det dessa. Sämst märket om man vill flyga under radarn måste vara Rolex då det är Svenssons ide av lyx.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Den här tråden kan ju bli hur lång som helst :) Finns massa märken/modeller där ute som folk inte känner till. Jag har en Blancpain FF som jag upplever är helt under radarn. Nästan ingen vet vad det är men den är galet snygg.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vid första anblicken tar många denna för en "vanlig" stål OQ ...men icke! där gömmer sig en svulstig WG OQ DD under kavaj & skjortärmen :)

IMG_20150620_115103.jpg
Knappast en flyga under radarn klocka (om inte målgruppen är oss klocknördar). För gemene man är en Rolex höjden av lyx och bling oavsett stål, guld eller platina.
Jag tror som förslagen ovan att en klocka i vit metall av mer okända mindre märken som FP Journe, Roger Dubois eller tom LOS. Grand Seiko är väl dock praktexemplet på flyga under radarn med liknande (Citizen Chtonomaster, Credo).
Nej Omen, tom din IWC är betydligt mer flyga under radarn än valfri Rolex (om inte riktigt mögel). Fast nu tror jag ju dock inte att du är en flyga under radarn kille i vilket fall... ;)
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet säger mig att så länge du har ett safirglas av högsta kvalité och en välgjord tavla så flyger du aldrig under radarn.
Har fått frågan/komplimang på samtliga klockor jag ägt med ovan kriterier från alla möjliga människor.

Från 1000kr Citizen med aftermarket safir till 50k+ rollar.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Nej Omen, tom din IWC är betydligt mer flyga under radarn än valfri Rolex (om inte riktigt mögel). Fast nu tror
jag ju dock inte att du är en flyga under radarn kille i vilket fall... ;)[/QUOTE]





IWC:n är såld...och vi två känner inte varandra...
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har nog en annorlunda definition av att "flyga under radarn". Jag menar inte att klockan ska se ut att vara ingenting men vara snordyr. Jag menar att den ska vara topp, topp, topp-kvalitét men helt okänd för massan och rätt okänd även för de initierade. Vilket gör att du flyger under radarn. Designen måste dock vara någorlunda diskret så att det inte skriker "1MUSD" om den.

Vi kör några till, som dock kanske är mer tveksamma:

H Moser & Cie

maxresdefault.jpg


De bethune:
Tveksam, oftast är klockorna rätt stora och har väldigt speciell design (Den under är snarare ett "diskret" undantag och en enorm attention to detail för att låna ett uttryck från engelskan:

DeBethune_DB1_4.jpg


Grönefeld kanske?

gronefeld-parallax.jpg


Tror ni folk fattar att den här finska skapelsen ligger runt miljonen? (Kari Voutilainen)

kv0111.jpg
 
Topp