• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken 70-tals kronograf skall man välja?

XMJan

Cartier
Är på jakt efter en trevlig 60 eller 70-tals kronograf. Vet bara inte vilken...:(
Har snöat in på Omega, Heuer och Zodiac enligt nedan
heuer2446C-3.jpg

IMG_1808_zpsmamzxlt0.jpg

Zodiac-Sea-Chron_art_7556_bild_gr_1429362462.jpg

MEN vad finns det för ANDRA trevliga - och med ungefär samma utseende - kronografer där ute! Alla tips - gärna med bilder - emottages tacksamt!
/J
 

Gummo

Joker
2-Faktor

XMJan

Cartier
Jag tycker det ser ut som tre ganska typiska 60-talare. Utseendet spillde in på 70-talet och i Speedyns fall så ser den ju ut på samma sätt idag. Populära klockor och priserna spänner från fem papp för en inversed panda av lite mindre välkänt märke till det tjugodubbla för eftertraktade märken/modeller.

Här har du ett par inspirationstrådar:

https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-60-talet.756/

https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-70-talet.83/
TACK! :) Är nästa tårögd av glädje! :happyhappy: Precis en sådan länk jag sökte (men inte fann) då jag postade tråden!
/J
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Heuer tåget har väl typ passerat för Sverige iaf, hade jag jagat en keeper hade det varit en carrera 2447 men det är en 60 talare.. fast å andra sidan är 2446 också det. UG har passerat sedan länge och av de du postar så är nog speedy mest buck for the bang... och mer lättsåld..
Med det sagt, knip en speedy och random valjoux 773x Panda kronograf :)
 

XMJan

Cartier
Vilken budget har du tänkt ? :)
När jag kollat runt så är nog Heuern utanför min budget - tyvärr. 5 - 15kSEK ligger budgeten på - någon som har någon kronograf i det prisläget i byrån?! Jag får kanske spara lite längre och vänta på rätt objekt när jag väl bestämt mig. Heuer är VÄLDIGT snygga... Tror även att jag skulle trivas med Zodiacen som finns på bilden överst i tråden men jag tycker priset (~25kSEK) är lite väl mastigt för den klockan....
/J
 

McGyver

Rolex
Med tanke på ditt nyfunna intresse och hur friskt du letar klockor J, så hade jag satsat på en "billig" Valjoux773X-variant som @Karatekid tipsar om! ;)
Du kommer iaf att vilja byta den snart när nytt syns vis horisonten och dessa 773x-kronografer finns i en massa tilltalande varianter som dessutom brukar vara enkla att sälja när den dagen kommer!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på ditt nyfunna intresse och hur friskt du letar klockor J, så hade jag satsat på en "billig" Valjoux773X-variant som @Karatekid tipsar om! ;)
Du kommer iaf att vilja byta den snart när nytt syns vis horisonten och dessa 773x-kronografer finns i en massa tilltalande varianter som dessutom brukar vara enkla att sälja när den dagen kommer!
Gick en schysst 2reg hamilton panda för 1000USD, vilket är rimligt för modellen tycker jag, en sång hade jag kört på, himla trevliga!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
När jag kollat runt så är nog Heuern utanför min budget - tyvärr. 5 - 15kSEK ligger budgeten på - någon som har någon kronograf i det prisläget i byrån?! Jag får kanske spara lite längre och vänta på rätt objekt när jag väl bestämt mig. Heuer är VÄLDIGT snygga... Tror även att jag skulle trivas med Zodiacen som finns på bilden överst i tråden men jag tycker priset (~25kSEK) är lite väl mastigt för den klockan....
/J
Yema Daytona är en mycket trevlig klocka inom budget:

https://klocksnack.se/threads/yema-daytona.25109/
 

DrKlocka

Audemars
Seiko Bullhead är en favorit hos mig. Du får ett riktigt fint exemplar för 5000 ungefär. Väldigt prisvärd klocka.
 
Topp