• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken app använder ni för att mäta gångavvikelse?

Phileas Fogg

Cartier
Hade tänkt mäta gångavvikelsen på mina ur och läser att de flesta (alla?) verkar använda diverse appar. Vilken app är egentligen att föredra?

Tack på förhand!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vet inte om du vill mäta över lång tid eller momentant men här är en app för varje typ:
WildSpectra Mobile
Watch Accuracy
(android)
 

mouqvist

Rolex
Twixt time
Man fotar klockan då och då och appen räknar hur lång tid det har gått mellan bilderna (intern klocka i smartphone?) och utifrån det hur mycket sekundvisare fortar sig eller minskar i hastighet
Man får ett resultat mellan två mätningar och ett snitt på alla mätningar. Inga grafer dock
Denna app kostar lite (20:- ?) och är lite rolig de första dagarna, sen kommer den inte så mycket till användning då avvikelsen är så gott som konstant... Text tv och en post-it att skriva tiden på funkar lika bra!

UZP2xoG.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Den synkar mot ett atomur sedan trycker du in vilken tid som visas på klockan. Efter att du gjort detta några gånger får du en fin graf som i våra poster ovan där du ser hur mycket felet jämfört med atomuret har ökat/minskat sedan sista inmatningen.
Felet du kan få på grund av inmatningen är väl runt 0,1 s på grund av slö knapptryckning.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Den synkar mot ett atomur sedan trycker du in vilken tid som visas på klockan. Efter att du gjort detta några gånger får du en fin graf som i våra poster ovan där du ser hur mycket felet jämfört med atomuret har ökat/minskat sedan sista inmatningen.
Felet du kan få på grund av inmatningen är väl runt 0,1 s på grund av slö knapptryckning.
Under hur lång tid gör man detta?
 

sohe68

Breitling
2-Faktor
Det går att registrera "data points" hur ofta som helst under hur lång eller kort tidsperiod man vill.

IMG_0227.PNG


Det går att titta på varje enskild data point och se hur mycket som diffade mot atomklockan just då "Offset". I listan tidigare ser man hur länge sedan dessa registrerades och hur många sekunder din klocka gick tappade eller vann under den tiden och den motsvarande sekunder/dag raten.

IMG_0228.PNG
 

GurraG

Cartier
Jag kör WatchAccuracy (om jag nå'n gång mäter). Den "lyssnar" på klockan och hittar bph för att sedan sampla under typ 30sek. Känns enkelt och bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det så? Tycker det matchat väl med Twixt som känns pilligt. Jag vill mest få en känsla av att klockorna har konsekvent gångavvikelse även om det är lite för fort eller långsamt.
Twixt suger. Har testat det på flera klockor och det ger inte rätt resultat.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
yonsson har ju redan klassat mig som dåre så det är väl lika bra att jag lever upp till det ... :D

Vem fan behöver en app? Jag byter klocka en gång i veckan, lagom till fredagstråden. I samband med bytet ställer jag klockan efter lämpligt atomur, t ex http://rl.se/ratt-tid-i-datorn . Vid nästa byte kollar jag avvikelsen mot samma atomur och delar med 7. Ger ett utmärkt medelvärde för gångavvikelsen. Hur svårt kan det vara ...? ;)
 

tissoter

Audemars
yonsson har ju redan klassat mig som dåre så det är väl lika bra att jag lever upp till det ... :D

Vem fan behöver en app? Jag byter klocka en gång i veckan, lagom till fredagstråden. I samband med bytet ställer jag klockan efter lämpligt atomur, t ex http://rl.se/ratt-tid-i-datorn . Vid nästa byte kollar jag avvikelsen mot samma atomur och delar med 7. Ger ett utmärkt medelvärde för gångavvikelsen. Hur svårt kan det vara ...? ;)

Man ska ju inte krångla till det liksom :)
 

GurraG

Cartier
Twixt suger. Har testat det på flera klockor och det ger inte rätt resultat.


Håller med om Twixt, mest för att det är så svårt att sätta visarna på bilden. Men på vilket sätt är Watch Accuracy inte tillförlitlig? Att lyssna på "pulsen" tycker jag borde vara ett rimligt sätt att mäta en klockas beteende.
 
Topp