• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken app använder ni för att mäta gångavvikelse?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om Twixt, mest för att det är så svårt att sätta visarna på bilden. Men på vilket sätt är Watch Accuracy inte tillförlitlig? Att lyssna på "pulsen" tycker jag borde vara ett rimligt sätt att mäta en klockas beteende.
Har inte ens testat den appen utan ville mest vara lite obstinat och ville att du skulle motivera att den fungerar. :D Jag tror dock inge på någon "lyssna-app". Varför sitter alla urmakare i så fall med timegraphers? :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har inte ens testat den appen utan ville mest vara lite obstinat och ville att du skulle motivera att den fungerar. :D Jag tror dock inge på någon "lyssna-app". Varför sitter alla urmakare i så fall med timegraphers? :)
Ny kan jag inget om timegraphers, men en gång i tiden då jag höll på med DJande och innan automatiska BPM-räknare blev vardagsmat så höll jag på med att (försöka) göra automatiskera processen själv. Det känns som att det är i samma härad funktionsmässigt.

En bra timegrapher har väl en mycket bra tidsmätning (massa decimaler) och kan därför med stor precision mäta tiden mellan två "tick". Det skulle betyda att den bara behöver ett litet antal tick för att räkna ut en precis gångavikelse.

En lyssnar-app på mobilen kan (troligen) inte mäta tiden med lika stor precision (färre decimaler) och behöver då lyssna på fler tick innan den presenterar en hyfsat bra gångavvikelse. Med andra ord, om lyssnar-appen bara lyssnar tillräckligt länge och korrekt räknar antalet tick så borde precisionen vara lika bra eller nära en timegrapher vad det gäller gångavvikelse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ny kan jag inget om timegraphers, men en gång i tiden då jag höll på med DJande och innan automatiska BPM-räknare blev vardagsmat så höll jag på med att (försöka) göra automatiskera processen själv. Det känns som att det är i samma härad funktionsmässigt.

En bra timegrapher har väl en mycket bra tidsmätning (massa decimaler) och kan därför med stor precision mäta tiden mellan två "tick". Det skulle betyda att den bara behöver ett litet antal tick för att räkna ut en precis gångavikelse.

En lyssnar-app på mobilen kan (troligen) inte mäta tiden med lika stor precision (färre decimaler) och behöver då lyssna på fler tick innan den presenterar en hyfsat bra gångavvikelse. Med andra ord, om lyssnar-appen bara lyssnar tillräckligt länge och korrekt räknar antalet tick så borde precisionen vara lika bra eller nära en timegrapher vad det gäller gångavvikelse.
Teoretiskt ja. Twixt är också bra, i teorin.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Momentanmätning är meningslöst, långtidsmätning vid användning är det enda som är intressant. (Även om en momentanmätning är en god indikation på vad som kan förväntas vid långtidsanvändning). :p
 

CarlV

Cartier
yonsson har ju redan klassat mig som dåre så det är väl lika bra att jag lever upp till det ... :D

Vem fan behöver en app? Jag byter klocka en gång i veckan, lagom till fredagstråden. I samband med bytet ställer jag klockan efter lämpligt atomur, t ex http://rl.se/ratt-tid-i-datorn . Vid nästa byte kollar jag avvikelsen mot samma atomur och delar med 7. Ger ett utmärkt medelvärde för gångavvikelsen. Hur svårt kan det vara ...? ;)

Varför göra det svårt! När man kan göra det enkelt! Du har helt rätt!
 

GurraG

Cartier
Har inte ens testat den appen utan ville mest vara lite obstinat och ville att du skulle motivera att den fungerar. :D Jag tror dock inge på någon "lyssna-app". Varför sitter alla urmakare i så fall med timegraphers? :)


Håller helt med om att en smartphone-app aldrig kommer ens komma i närheten av att matcha en timegrapher, däremot känns det väl inte helt otroligt att den kan lyssna på klockans beat i 30 sekunder och med hjälp av åtminstone ett par hundra mätpunkter göra en rätt kvalificerad gissning.

Jag tänker att enkelhet och indikation är det viktiga. Jag är inte det minsta störd av om min klocka drar sig lite åt ena eller andra hållet utan ser konsekvent gångavvikelse som en god indikation på att allt står rätt till med urverket och får jag ungefär samma resultat i WatchAccuracy med veckor eller månader mellan mätningen inbillar jag mig att verket tickar på bra.

T.ex. går min Tudor från 2013 några få sekunder (-2-4) för långsamt varje gång jag mäter medan min Hamilton från 1969 konsekvent ligger på -50-55 sekunder men jag själva avvikelsen känns irrelevant, ser det mer som nå'n slags indikation på om det är dags för service.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller helt med om att en smartphone-app aldrig kommer ens komma i närheten av att matcha en timegrapher, däremot känns det väl inte helt otroligt att den kan lyssna på klockans beat i 30 sekunder och med hjälp av åtminstone ett par hundra mätpunkter göra en rätt kvalificerad gissning.

Jag tänker att enkelhet och indikation är det viktiga. Jag är inte det minsta störd av om min klocka drar sig lite åt ena eller andra hållet utan ser konsekvent gångavvikelse som en god indikation på att allt står rätt till med urverket och får jag ungefär samma resultat i WatchAccuracy med veckor eller månader mellan mätningen inbillar jag mig att verket tickar på bra.

T.ex. går min Tudor från 2013 några få sekunder (-2-4) för långsamt varje gång jag mäter medan min Hamilton från 1969 konsekvent ligger på -50-55 sekunder men jag själva avvikelsen känns irrelevant, ser det mer som nå'n slags indikation på om det är dags för service.
Men du mäter ju inte hur klockan presterar under användning utan endast hur den presterar i en position. Du kan ju inte dra slutsatser om gångavvikelse utifrån det, precis lika lite som du kan dra korrekta slutsatser om gångavvikelse utifrån mätresultaten i en timegrapher. Tyngdkraften påverkar ju hur mekaniska klockor håller tiden och din aktivitet och bärande påverkar därmed gången.
 

GurraG

Cartier
Men du mäter ju inte hur klockan presterar under användning utan endast hur den presterar i en position. Du kan ju inte dra slutsatser om gångavvikelse utifrån det, precis lika lite som du kan dra korrekta slutsatser om gångavvikelse utifrån mätresultaten i en timegrapher. Tyngdkraften påverkar ju hur mekaniska klockor håller tiden och din aktivitet och bärande påverkar därmed gången.


Absolut, det var lite min poäng att det inte handlar om att mäta faktisk tidsavvikelse utan att se om urverket beter sig likadant vid varje mätpunkt.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_0912.PNG
Jag använder Twixt (iOS) och det fungerar bra, tycker jag. Säkert inte 100% exakt med under en längre mätperiod så borde man få en känsla för hur klockan går :)

Bifogar en 17 dagars mätperiod på min SKX
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har jag snöat in på att kolla tidshållningen(igen). Provar WatchCheck för android just nu. Nån annat tips?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör Timegrapher , innbillar mig att den är bäst.
Kanske för att den är mest lik den riktiga timegraphern ;) , men har å andra sidan testat alla dom andra och gillar denna bäst osvsett.
IMG_1066.JPG


Har ruckat många klockor med denna appen och ibland när jag är hos urmakaren har jag testat en klocka jag ruckat med just appen i den riktiga timegraphen. Avvikelsen är inte jätte stor, dock krångligt att testa klockan i olika lägen med en app :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Drar liv i denna tråd igen, finns det någon tillförlitligt app i dagsläget? Eller hur mäter ni tidsavvikelsen manuellt på bästa sätt?:)
 
Jag använder Toolwatch, lättanvänd och gratis. Ger förmodligen inte sämre resultat än fröken ur och post-it vilket duger för mig.
 

Gulapa

Breitling
Jag använder Twixt....
Tycker den funkar good enough. Enda tråkiga men som förmodligen gör appen mer robust är att du behöver vänta 24h mellan de 2 första mätningarna för att få gångavvikelsen.
200:- känns överkomligt i sammanhanget...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ganska nöjd första gången jag mätte mitt senaste köp, OP:n längst ner alltså. +0,0 SPD mätt över ett par veckor.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
EF9C91F5-3040-4C67-9EFA-2BB825B66005.png

Toolwatch här också. Enkelt, överskådligt och bra.
Haha ! har kört med Toolwatch i lite drygt 2 veckor och jag har inte fattat varför jag inte ser gång avvikelsen på mina registrerade klockor. Dock ser jag nu på skärmdumpen att min android app inte funkat på 2 veckor :p Jag har mätt varje dag på flera klockor men aldrig fått sett resultatet.... suck
 

hejsam

Patek
2-Faktor
IMG_2232.PNG
Har använt Toolwatch och mätt både min AT och PO under ett par dagar, tycker dock att tidsavvikelsen är alldeles för store för dessa urverk (8500 på ATn och 8800 på POn).
Kan det bli stor felmarginal om man använder klockorna kontinuerligt under mätningarna? Dvs ska man låta klockan ligga helt still i en fast position mellan mätningarna för att få "rätt" restvärde?
Eller vad tror ni annars om dessa resultat? Känns osannolikt att jag lyckats fått 2 klockor som är certifierad för så hårda krav som inte alls håller sig inom dem? :banghead:
 
IMG_2232.PNG
Har använt Toolwatch och mätt både min AT och PO under ett par dagar, tycker dock att tidsavvikelsen är alldeles för store för dessa urverk (8500 på ATn och 8800 på POn).
Kan det bli stor felmarginal om man använder klockorna kontinuerligt under mätningarna? Dvs ska man låta klockan ligga helt still i en fast position mellan mätningarna för att få "rätt" restvärde?
Eller vad tror ni annars om dessa resultat? Känns osannolikt att jag lyckats fått 2 klockor som är certifierad för så hårda krav som inte alls håller sig inom dem? :banghead:
Klart man ska använda klockorna. Gångavvikelse i en position är ju inte så intressant. Håller med om att AT:n avviker i mesta laget. Hur gammal är den? Garanti? Servad? Personligen föredrar jag dock +10 framför -1 spd.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Klart man ska använda klockorna. Gångavvikelse i en position är ju inte så intressant. Håller med om att AT:n avviker i mesta laget. Hur gammal är den? Garanti? Servad? Personligen föredrar jag dock +10 framför -1 spd.

ATn är från 2016, så den har 2,5 års garanti kvar. Kanske något man ska be dom kolla på och eventuellt rucka (eller vad gör man annars för att rätta gångavvikelsen?) :)
 
Topp