• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken av dessa som första klocka.

stighelmer

Breitling
Hejsan,

Det har börjat bli dags för mig att lämna Gant och andra billiga quartzklockor bakom mig och köpa en "riktig" klocka. Jag är intresserad av en "dressare", automatiskt urverk men som inte är för ömtålig. Jag är främst intresserad av klockor med läderband men även stållänk, så länge den funkar till kostym. Jag har egentligen tänkt mig något för 10-15k, som en instegsklocka men jag förhoppningsvis vill och kan ha länge. Men om jag tröttnar inom fem år vill jag inte att den ska ha tappat allt för mycket i värde. Jag kan tänka mig begagnat ev men är mest inne på att köpa en ny, då jag är så pass orutinerad och även som sagt planerar att ha den länge.

Jag har kikat lite på klockorna nedan. Eventuellt har jag möjlighet att köpa till ett bra pris av en gråhandlare (stämplade), vilket gör att jag kollat på lite dyrare. Rolexen är den jag absolut vill ha men den är egentligen för dyr. Longines och Tag är väl de som egentligen är i rätt prisklass. Men om ni har någon uppfattning om vad dessa klockor med ovanstående premisser kan vara värda ungefär om cirka fem år vore det väldigt uppskattat. Har ni andra tips på klockor att rekommendera tas det varmt emot. Mest har jag varit sugen är på en clean med brunt läderband och guld/roséguldsfärgad boett, men jag är verkligen öppen för förslag.

http://www.nymansur.com/sortiment/o...ega-de-ville-prestige-co-axial-42413402003001

http://www.nymansur.com/sortiment/t...180/tag-heuer-carrera-calibre-5-war211afc6180

http://www.nymansur.com/sortiment/longines/master-collection/l26484517/master-collection

http://www.nymansur.com/sortiment/iwc/portofino/iw356502/iwc-portofino-automatic-iw356502

http://www.nymansur.com/sortiment/r...00-70200-silver/oyster-perpetual-36-mm-116000

Tack på förhand! Har varit inne och läst här en hel del och uppskattar verkligen alla tips alla delar med sig av.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Portofinon i detta utförande. På så vis får du iaf en liten splash av guld.
image.png
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen! Tänker att begagnat kan vara smart. Du får inte riktigt samma värdetapp om du köper en hyfsat poppis och inte alltför udda modell. Att du är orutinerad borde inte spela någon roll, du har ju hittat hit och det står några tusen trevliga klocksnackate redo att hjälpa och guida dig rätt om du vill. Det är bara att fråga på! :)

Ett grundtips är dock att när det väl är dags att slå till så slå till på något som DU gillar. Även om det, Gud förbjude, skulle vara en Daniel Wellington. ;)
 

stighelmer

Breitling
Haha jo det stämmer antagligen som ni säger. Vilken jävla djungel det är att köpa en klocka för första gången. Så otroligt mycket att tänka på. Kollat runt ett par veckor nu och blir helt slut av det här. Vad tror ni TAG:en kan vara värd om typ 3-5 år om den köpes ny nu?

Kungen låter som det absolut mest rimliga. Har råd med rolex men borde verkligen vänta några år och fundera lite mer. Det är för att jag har möjlighet tack vare en kontakt att köpa till bra pris nu som jag går igång. Kommer nog inte gå om ett några månader. Men bättre och vänta antagligen och köpa en begagnad rolex om några år ifall intresset kvarstår. Även om de håller värdet bra är det en del pengar att lägga ut.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Longines du listar ser ut som en bra blandning av sportig och finklocka. Den kan nog fungera i de flesta lägen. Kul med stort datum. Du kan nog även få den ny inom eller mycket nära budget.

Om inte Longines så satsa på Rolexen. En bra bit utanför din budget (även om du letar beg), men en klocka i en helt annan kvalitetsklass. Väldigt gångbar till det mest.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Haha jo det stämmer antagligen som ni säger. Vilken jävla djungel det är att köpa en klocka för första gången. Så otroligt mycket att tänka på. Kollat runt ett par veckor nu och blir helt slut av det här. Vad tror ni TAG:en kan vara värd om typ 3-5 år om den köpes ny nu?

Kungen låter som det absolut mest rimliga. Har råd med rolex men borde verkligen vänta några år och fundera lite mer. Det är för att jag har möjlighet tack vare en kontakt att köpa till bra pris nu som jag går igång. Kommer nog inte gå om ett några månader. Men bättre och vänta antagligen och köpa en begagnad rolex om några år ifall intresset kvarstår. Även om de håller värdet bra är det en del pengar att lägga ut.
Välkommen!:)
Tag Calibre 5 finns att hitta från ca 11 000:- beg. på C24 (då med länk från 2010), så om du köper en ny, kan du nog räkna med ett liknande värde om du säljer den.
http://www.chrono24.se/tagheuer/carrera-calibre-5--id3366676.htm
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Om du med din kontakt kan få rabatt även på en Rolex så säger jag kör på den. Det är mycket pengar men du får tillbaka det om du ångrar dig och vill sälja. Låter som de andra klockorna innebär att du nöjer dig, vilket i längden brukar sluta med en dyrköpt läxa om att köpa det man vill direkt.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Spara lite till och köp en begagnad Rolex datejust, borde gå att hitta strax över 20'
Dress, tålig, klassisk och bra andrahandsvärde.
Enig där. En fin begagnad 116000 och du har en fin klocka som funkar i nästan alla lägen. Och troligen utan större värdeminskning. Förvisso lite dyrare än ditt angivna prisspann, men väl värt att spara lite.
 

tgadler

Omega
Rolex 1601/1603 bör gå att få för ett par tusenlappar över din budget. Då får du Rolexkänslan, minimal värdeminskning och en riktigt snygg klocka! Annars kanske en vintage omega? Då får du en bra slant över och en guldig ryms inom din budget.
 

stighelmer

Breitling
Tack för all feedback! Ska fundera ett tag till och kolla mer på rolex och även kika på begagnade. 11600 skulle jag förhoppningsvis kunna köpa för 37* ny, men känns lite krämigt för att vara min första klocka och med tanke på att klockintresset är hyfsat nyfött.
Satt uppe hela natten och kikade runt och kommit fram till att jag för närvarande är mest inne på att köra någon av dessa begagnad:

http://www.nymansur.com/sortiment/l...47954782/longines-flagship-heritage-l47954782

http://www.nymansur.com/sortiment/l...47964782/longines-flagship-heritage-l47964782

Gillar skarpt looken på båda och det blir betydligt billigare. Sen om några år ifall jag fortfarande är sugen så blir det nog en rolex. Men ska fundera ett tag till och klämma på samtliga på nymans ur nästa vecka. Fortsatt feedback och tips är givetvis varmt välkommet :)
 

sir alex

Panerai
Av listade klockor så hade jag valt IWC:n. En av deras instegsmodeller med enklare urverk men med en klassisk design och trevlig storlek på 40 mm vilket gör att den även bärs bra till jeans och t-shirt.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
En sån här är ju dock löjligt snygg. Men 1961 känns så satans gammalt. Vad är viktigt att tänka på med så gamla? Finns det några klara nackdelar? För mig som inte har superkoll känns 5-10 år gammal betydligt "säkrare". Finns iofs ett gäng från 80 talet i samma prisklass.

https://www.chrono24.se/rolex/datej...lSubpath=/rolex/index.htm&manufacturerIds=221
Har inte stenkoll på ev utmaningar med vintage, men för ungefär samma pengar kan man hitta 116000. Exempel från forumet det senaste året
https://klocksnack.se/threads/rolex-116000.46420/
https://klocksnack.se/threads/rolex-op-116000.45689/
 

stighelmer

Breitling
Jag har fortsatt mitt letande och på senaste tiden kollat på begagnade Tag Heuer Carrera Calibre 5, som jag tycker är precis vad jag letar efter. Jag har satt något sags tak vid 12000:- vilket gör att det inte är helt lätt att hitta en att köpa. Finns en del på chrono24 men känner mig lite oerfaren för att köpa från utlandet.

Nu dök dock den här skönheten upp igår på blocket, vilket är en klocka jag verkligen skulle vilja ha:
https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Datejust__ref_1601__36_mm_69319458.htm?ca=11&w=3

Mina frågor, som jag verkligen skulle uppskatta svar på.
1. Är priset rimligt, finns det någon eventuell prutmån skulle ni tro?
2. Hur väl håller den värdet? Vad är mest ekonomiskt av en sådan och en carrera 5 som är något år gammal?
3. Vad bör jag ta reda på innan jag köper klockan?
4. Vad innebär ens en en garanti från Italien på en klocka från 1969?
5. Visst är alla 1601 automatiska?

Stort tack på förhand!
 

stighelmer

Breitling
Beg rolex dj, om du måste ha datum, annars explorer.

Köp aldrig en klocka du inte vill ha till hundra procent. Flippandet kostar pengar.

Behöver inte datum, men explorer finns väl knappast i den prisklassen? Känner att jag skulle vara supernöjd med Carrera såväl som DJ som några få andra i den prisklass jag har. Eftersom det är en första riktig klocka kanske man kan köpa en beg nu och sen i framtiden fylla på alternativt flippa om jag tröttnar om några år. Är inte ute efter något extraordinärt, utan en stilren automat som är mer dressare än dykarur.
 

niclashill

Cartier
Om du verkligen gillar explorern hade jag lagt till lite, 35-40 med box och papper för 39mm. I lägre prisklass dj 36mm, helst med plexi.
 

stighelmer

Breitling
35-40 är tyvärr för mycket för närvarande. Skulle helst köra något kring 10 men runt 15 kan gå om jag hittar något kul. Tror det får vara 36mm jag får leta efter om Rolex, tycker det är en storlek som funkar bra och är den enda i min prisklass.
 
D

Deleted member 6965

Guest
Stretcha budgeten lite så kanske en Tudor Black Bay 36? Funkar på läderband också!
IMG_0874.JPG

(Bild lånad från www)
 

DrDre

Patek
En nyare beg 11600 eller nyare DJ (sexsiffrig eller möjligtvis femsiffrig referens) skulle vara mitt val. Om det biter lite väl hårt i plånboken så kan man trösta sig med att om man köper det man verkligen vill ha, så biter det bara en gång, dvs när man köper det, och efter det är man nöjd. Kompromissar man tenderar det att bli precis tvärtom, dvs nöjd vid köp men därefter en gnagande känsla av missnöje.

Så här ser min femsiffriga ref ut. Har lite dålig koll på priset men skulle gissa på runt 20-25tk för ett hyggligt fint ex. Satsar du på sexsiffrig ref hoppar priset upp en hel del och du får en blankpolerad lite bulligare boett och en mkt bättre länk (givetvis är den nyare vilket ju inte är ngn nackdel).



 
Senast ändrad:

stighelmer

Breitling
Jo jag håller med om att det är dumt att köpa något man inte riktigt vill ha. Det jag snarare tänker är att köpa en begagnad närmare min prisklass (som jag förstås fortfarande gillar) som kan hålla värdet rätt bra. Sen om några år kliva upp om jag fortfarande känner suget. Intresset är trots allt inte väldigt gammalt (ett års intresse ungefär) så känns lite galet att panga på 25tkr innan jag vet hur värt jag kommer tycka det är med dyra klockor. Är fortfarande under 25, student och inte så försiktig med mina saker som jag skulle vilja vara för tillfället.

Därför tycker jag att en begagnad Carrera Calibre 5 känns som ett bra steg på vägen. Stilren och inga krusiduller och från min research borde den inte tappa så mycket i värde om jag köper den för cirka 12, då det är svårt att hitta billigare än så någonstans. Eller är det galet tänkt?
 
Jag endast är 18 år och får lov att jobba för de saker jag vill ha. Däremot tyckte jag det var väldigt värt att köpa det jag faktiskt ville ha, och inte kompromissa så man blir missnöjd. Kanske gör lite väl ont i plånboken, men efter ett tag glömmer man det. Och pga att du har ett bra pris på rolexen går det alltid att flippa den med ett litet värde tapp och köpa något billigare. Om det skulle vara så att den inte känns helt rätt. Så jag tycker absolut att det är värt att ta det som du egentligen vill ha, även om det är liite för dyrt!
 
Topp