• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken av dessa som första klocka.

stighelmer

Breitling
Jag endast är 18 år och får lov att jobba för de saker jag vill ha. Däremot tyckte jag det var väldigt värt att köpa det jag faktiskt ville ha, och inte kompromissa så man blir missnöjd. Kanske gör lite väl ont i plånboken, men efter ett tag glömmer man det. Och pga att du har ett bra pris på rolexen går det alltid att flippa den med ett litet värde tapp och köpa något billigare. Om det skulle vara så att den inte känns helt rätt. Så jag tycker absolut att det är värt att ta det som du egentligen vill ha, även om det är liite för dyrt!

De möjligheter jag hade att köpa nya för bra pris har tyvärr försvunnit, så nu letar jag endast begagnade. Jag gissar att mitt intresse (för närvarande) kanske inte är lika stort som ditt och många andras här. Helt ärligt så finns det ju ingen gräns, jag vill ju hellre ha en Patek Philippe Aquanaut än någon Rolex och fick säkert någon dubbelt så dyr jag ännu hellre vill ha. Jag förstår vad ni menar med att man ska ta något man gillar och det kan vara värt att lägga extra på. Men jag tror jag måste sätta upp någon typ av gräns för första klocka, så får jag känna på hur kul jag tycker det är. Jag tackar hursom för dina råd :)
 

stighelmer

Breitling
En begagnad Omega AT? Tror inte du blir missnöjd med Carreran heller den är trevlig!
Omega AT gillar jag också skarpt, löjligt snygg. Men känns som att det inte går att hitta någon någorlunda vettig sådan (automat) för 15k tyvärr.

Eller ser nu förvisso att det gått ett gäng här på forumet för strax där över. Men har letat rätt länge efter något nu och så fort jag hittar något jag gillar i rätt prisklass så försvinner annonsen på några timmar (innan jag hinner kontakta säljaren). Börjar tröttna lite på allt letande, får kanske punga ut lite extra så jag får något någon gång.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Väntan gör en stark. Ett pressat köp blir sällan bra. Ta dig tid. Håller du dig borta från rolex i den prisklassen slipper du tråkrolex och det finns ett hav utanför rolexsfären av klockor som ger mer lust. Det är mitt tips. Köp med hjärtat, betala med hjärnan.
 
Omega AT gillar jag också skarpt, löjligt snygg. Men känns som att det inte går att hitta någon någorlunda vettig sådan (automat) för 15k tyvärr.

Eller ser nu förvisso att det gått ett gäng här på forumet för strax där över. Men har letat rätt länge efter något nu och så fort jag hittar något jag gillar i rätt prisklass så försvinner annonsen på några timmar (innan jag hinner kontakta säljaren). Börjar tröttna lite på allt letande, får kanske punga ut lite extra så jag får något någon gång.

Men kika på något billigare och spara sen upp till något annat. Typ Longines Conquest är riktigt fin med 300m WR. Dom har ju ett moddat ETA verk L619 eller L633 tror jag dom heter.:) Om du kan tänka dig att importera så kolla in Jomashop dom säljer det mesta till rätt bra priser.

Edit: Alla Certina (utom gulduren) har minst 100m WR. Vilket är awesome. En suverän instegsklocka helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Mankebank

Cartier
Du vill ha en billig snygg tålig klocka som funkar till allt och håller värdet bra? Jag tycker att det låter som en klockren beskrivning av en Sinn 556.
eCQeDWm.jpg
 

stighelmer

Breitling
Du vill ha en billig snygg tålig klocka som funkar till allt och håller värdet bra? Jag tycker att det låter som en klockren beskrivning av en Sinn 556.
eCQeDWm.jpg

Bra tips! För tillfället känner jag ingenting för märket, men det kanske kan ändras. För närvarande vill jag ha ett märke jag har koll på och "gillar i allmänhet". Typ Omega, Longines, Tag Heuer, Rolex, IWC.
 

stighelmer

Breitling
Men kika på något billigare och spara sen upp till något annat. Typ Longines Conquest är riktigt fin med 300m WR. Dom har ju ett moddat ETA verk L619 eller L633 tror jag dom heter.:) Om du kan tänka dig att importera så kolla in Jomashop dom säljer det mesta till rätt bra priser.

Edit: Alla Certina (utom gulduren) har minst 100m WR. Vilket är awesome. En suverän instegsklocka helt enkelt.

Bra förslag. Gillar Longines men om jag ska vara petig (vilket jag ändå vill försöka vara) så tycker jag inte om siffror på urttavlan, i synnerhet så stora som på Conquest. Kanske ska kolla på Certina mer, har sett att de gjort en del gött men känner inget för märket, inte i närheten samma "ha begär" som för en Longines, TH, Omega t.ex. Skulle dock kunna vara en rimlig instegsklocka.
 

Ronnie

Rolex
Hej stighelmer! Har du tittat på de här klockorna i verkligheten? Frågar bara för att jag själv har gillat AT och DJ på bild och blivit lite besviken IRL.
Omegorna du har nämnt finns i några varianter till snälla priser på Chrono24 just nu. Sök bara på "co-axial".
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex är den klocka som du kommer att ha ett tag, köper du den inte nu så kommer att ångra dig. Och det är också den klocka som du kan få igen pengarna för om den skulle behöva säljas. Spara lite till och köp en Rolex datejust så du få datumvisning och därmed också lämnar instegsrolexarna. Bara min uppfattning. Lycka till
IMG_4861.JPG
 

stighelmer

Breitling
Rolex är den klocka som du kommer att ha ett tag, köper du den inte nu så kommer att ångra dig. Och det är också den klocka som du kan få igen pengarna för om den skulle behöva säljas. Spara lite till och köp en Rolex datejust så du få datumvisning och därmed också lämnar instegsrolexarna. Bara min uppfattning. Lycka till
IMG_4861.JPG
Tack för input. Det ligger nog mycket i det du säger. Ska tänka ett tag till på saken och ta det lugnt, trots att jag är trött på min nuvarande Gant :)
 
Topp