• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vilken av dessa två?

Perkf

Omega
Vilken av dessa två klockor skulle du välja, och varför.. vilken är mest klocka för pengarna enligt er ?

Certina DS 1 Automatic Day-Date

Tissot Visodate
 

Mech David

Cartier
Certinan har 100m wr, stort plus för mig.
Den finns också med länk vilket är trevligt.
Dock kostar den lite mer :/
certina-ds-1-automatic-day-date-watch-c006-430-11-051-00.jpg
 
Senast ändrad:
Gillar inte finishen på visodaten alls, dessutom är certinan grymt snygg på länk!

Alltså, certina om du frågar mig!
 
  • Like
Reactions: Ako
Äger en Visodate och är mycket nöjd. Certinan är dock mer allsidig med tanke på länk och vattentålighet. Om jag endast skulle äga en klocka Certina, annars Tissot som jag tycker är snyggare.

20150808_112625~2.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Certinan! Mer mångsidig och jäkligt snygg (bra symmetri på tavlan med datum kl 6, schysst sunbursteffekt (åtminstone på den gråa), stiligt med korset).:) Dessutom perfekt storlek för en allroundklocka.
Bilder på min gråa på länk och någon annans på läder.
0418-jpg.177733
1521-jpg.218996
certina-day-date-jpg.153116
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tissoten är förvisso ganska snygg men loggan ser ut att vara designad som loggan till ett paket flingor riktade mot barn. Certinan är snygg enligt mig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Certinan 110%. Mkt snyggare och personligen gillar jag märket mer då det nästan känns svenskt. :)
 

Perkf

Omega
Hade väl tänkt använda klockan som en dressklocka/vardagsklocka typ...när jag inte orkar ha min dykare.
 

swedentrade

Breitling
Sällar mig till kören, Certina!

Mycket vacker klocka som designmässigt ser bättre ut än vad prislappen antyder...
Tycker iaf jag
 

strider

Panerai
Visodate är så jävla ful och tjock, satsa på Tissot le locle automatic lr certinan.

le locle.jpg
 

Bilagor

  • le locle.jpg
    le locle.jpg
    10.7 KB · Visningar: 28

MånsT

Rolex
Visodate ser knepig ut, dessutom är visarna alldeles för korta. Certina rekommenderar jag, hur lätt som helst.
 
Gillar inte finishen på visodaten alls, dessutom är certinan grymt snygg på länk!

Alltså, certina om du frågar mig!
Skrev inlägget i farten, men tänkte att jag kunde utveckla mig något.

Visodaten är helpolerad och jag saknar borstning på sidorna eller bandhornen. Det skulle inte se lika "plastigt" ut, i brist på ett bättre uttryck, om det bröt av med lite borstade detaljer. Därtill kommer SHS, "short hand syndrome" då minutvisaren känns alldeles för kort för tavlan.
Dessutom tycker jag att boetten är för stor för en sådan typ av klocka. Glasringen är så tunn i förhållande till tavlans storlek så jag upplever den som en tallrik på handleden.

Certina gör en snyggare klocka IMO. En mer spännande boett, med snygga vinklar, fasningar, borstningar och polerade ytor. Bättre WR, mer intressant tavla och snyggare placering av dag/datum.

Jag hade gärna haft en DS-1 i rotationen :)
 

Perkf

Omega
vilken av urtavlorna är snyggast på? finns den bara i svart och silver ?
Certina DS 1 Automatic Day-Date
 
Topp