• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken blå tavla är snyggast?

Vilken blå tavla är snyggast


  • Totala väljare
    150
  • Enkät stängd .

Weberg

Audemars
Stavindex spelar i en helt egen division! Tycker att det där är den kanske snyggaste kombon på en dj: jubilee, räfflad ring och blå stavtavla med röd datumtext - mums!

(Verkar dessutom vara mer eftertraktad på beg. marknaden)
 

Optimisten

Cartier
Jag tycker jämförelsen störs av att det är olika armband och boettringar på klockorna. Och att två klockor numrerats med nummer 3....

Jag är dock chockad att "stickdial" är så överlägset poppis, tråkalternativet! :dead:

Stickdial 68 röst(er) 72.3%
Arabiska Siffror med zontavla 13 röst(er) 13.8%
Romerska Siffror med ROLEXROLEXROLEX... 4 röst(er) 4.3%
Romerska Siffror 9 röst(er) 9.6%
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tycker jämförelsen störs av att det är olika armband och boettringar på klockorna. Och att två klockor numrerats med nummer 3....

Jag är dock chockad att "stickdial" är så överlägset poppis, tråkalternativet! :dead:

Stickdial 68 röst(er) 72.3%
Arabiska Siffror med zontavla 13 röst(er) 13.8%
Romerska Siffror med ROLEXROLEXROLEX... 4 röst(er) 4.3%
Romerska Siffror 9 röst(er) 9.6%
Mehhhh jag röstade på nr 1 för lystern i färgen inte på grund av index :(
 

JayJay

Rolex
Jag har alltid tänkt att om jag köper mig en DJ så ska den ha stavindex. Enkelhet som funkar i alla lägen och aldrig blir omodernt. På senare tid har jag dock kommit på att det är jävligt tråkigt resonerat när det faktiskt finns mer spännande alternativ. Nr 2&3 är ju faktiskt riktigt spännande. Jag har emellertid inte hunnit riktigt så långt på min inre resa så jag röstade på 4:an. Våga ta nya vägar...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker mycket om de klassiska indextavlorna ("stick dials"), särskilt i det utförande de har i de mindre Date-modellerna, med enkla minutindex, eller på äldre Datejustmodeller.
A
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nummer 1, men bara för att den har rött datum, fanns nummer 2 med rött datum så skulle jag välja den lätt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hänger på i frågeklubben. Varför har dom två sista med romerska siffror klockan 4 indikerat med "IIII" istället för det korrekta "IV"?
Tror det har diskuteras förut, och teorin är att det blir mer balans och harmoni i designen så. Har du dessutom de romerska siffrorna upp och ner, så blir det lättare att läsa av med "IIII"
 

Optimisten

Cartier
Hänger på i frågeklubben. Varför har dom två sista med romerska siffror klockan 4 indikerat med "IIII" istället för det korrekta "IV"?
Tror det har diskuteras förut, och teorin är att det blir mer balans och harmoni i designen så. Har du dessutom de romerska siffrorna upp och ner, så blir det lättare att läsa av med "IIII"



TEATIME IN ROMAN TIMES
Did you know?
Much of a watch's character can be attributed to the host of details on the dial... colour, gems, hour markers, numerals – Arabic or Roman, all so familiar to us. But how many people are conscious of a special feature of the Roman numeral appliques on a Rolex dial?
The use of IIII rather than IV is known as the clockmaker's four, and no single, definitive reason for its use can be found. One thing is certain: it is far from being a recent convention. The notation IIII was used by the Ancient Egyptians, the Greeks, and later the Etruscans, from whom the Romans adopted it.
In fact, it was not until the late Middle Ages that IV came into use – and when the first mechanical clocks were made, between the 13th and early 14th century, IIII was still in common use. The fact that it remains so today is often thought to be due to the wonderful balance it brings to the dial. After all, should modernity ever be allowed to interfere with perfection?

http://www.rolex.com/about-rolex/dials.html
 
Topp