• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken dateringslista för Rolex ska man utgå från?

Wilbur W

Breitling
Jag har under en tid letat efter en datejust från mitt födelseår, som är 1974. Förutom problemet med att hitta ett fint exemplar brottas jag med vilka serienummer som faktiskt motsvarar 1974. Den vanligaste listan verkar vara att 1974 inleds med 4 mil, men jag har även sett listor där 1974 börjar på 3,8 mil och 3,9. Inte blir det bättre av att olika handlare använder olika listor. Nu funderar jag på en sen 3,9 mil som handlaren enbart utifrån serienumret bestämt hävdar är från 1975...
För att travestera Thomas Di Leva: Vem ska man tro på?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Enligt mondani
Screen Shot 2016-09-14 at 15.25.30.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har man OCD går det inte att intala sig själv sådant, då måste man veta exakt (så exakt det nu blir med gamla Rolex) ;)
Grejen är att det inte går att säga exakt. Ibland ser man väldigt lika serienummerihop med casebacks som är daterade med ett år imellan. Är klockan tillverkad/ihopsatt utifrån serienumret eller utifrån casebacken? Allt är estimat.. Sedan blir det dessutom knepigare med -74 då casebacken helt saknade stämpel de åren. Därför är det bästa att leta en så fin klocka som möjligt som passar in i intervallet som någon knäppgök kommit fram till genom att analysera hundratals serienummer, casebacks och annat.

Jag skulle säga att trådstartaren är på rätt intervall så utifrån det så får han leta den bästa klockan. :)

Om man inte gör som @k0ltrasten säger och köper en med daterat cosc-cert eller inköpskvitto. Det garanterar för all del inte heller när klockan är tillverkad men då har man iaf ett årtal.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men framgår verkligen tillverkningsdatumet av box och papper - i så fall borde det väl finnas större samstämmighet om vilka år som de olika serienumren är hänförliga till?
Nej det gör det väl iofs inte, men Datejust som är en modell som såldes rätt bra på den tiden så är det inte lika stor risk med hyllvärmare jämfört mot en Paul Newman-Daytona. Så tänkte jag. :)
 

Wilbur W

Breitling
Egentligen nöjer jag mig med att hamna nära nog. Efter era svar blev det dock ännu svårare. Jag har tyckt att Bobs lista har legat lite tidigt jämfört med andra, men den listan får alltså understöd av mondani, som väl får anses vara en trovärdig källa.

Jag får kanske tänka om, och följa k0ltrastens råd och sikta på försäljningsdatum i stället för tillverkningsdatum.

Tack för visat intresse!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Egentligen nöjer jag mig med att hamna nära nog. Efter era svar blev det dock ännu svårare. Jag har tyckt att Bobs lista har legat lite tidigt jämfört med andra, men den listan får alltså understöd av mondani, som väl får anses vara en trovärdig källa.

Jag får kanske tänka om, och följa k0ltrastens råd och sikta på försäljningsdatum i stället för tillverkningsdatum.

Tack för visat intresse!
Tror inte någon lista är bättre än en annan. Sen 3m kan absolut vara -74.
 

Wilbur W

Breitling
Tror inte någon lista är bättre än en annan. Sen 3m kan absolut vara -74.

Nej, det verkar inte så, men jag hade hoppats att det skulle finnas åtminstone en serie som de flesta är överens om hör till 1974 - ett slags minsta gemensamma nämnare om man så vill. Samtidigt ger det mig ett större utbud att leta i.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du gör det för komplicerat. Leta rätt på en klocka du är nöjd med istället för att titta på små skillnader i serienummer. Ingen expert skulle säga emot om att en sen 3m-klocka kan vara från -74.
 

Whedda

Rolex
Det enda datum man kan säga med 100% säkerhet är ju försäljningsdatumet på cert/kvitto. Sen om man vill ha produktionsår får man nog som @Per skriver ha lite flexibilitet och välja inom ett hyfsat accepterat spann. Varierade rätt mycket mellan modellerna i form av hur länge de stod på hyllorna osålda om man pratar Rolex iallafall.

Om man skulle köpa en årsklocka idag till en nyfödd son eller dotter hade ju inte direkt produktionsåret varit relevant utan snarare inköpsdatum.
 

ozzyozzy

Cartier
Det enda datum man kan säga med 100% säkerhet är ju försäljningsdatumet på cert/kvitto. Sen om man vill ha produktionsår får man nog som @Per skriver ha lite flexibilitet och välja inom ett hyfsat accepterat spann. Varierade rätt mycket mellan modellerna i form av hur länge de stod på hyllorna osålda om man pratar Rolex iallafall.

Om man skulle köpa en årsklocka idag till en nyfödd son eller dotter hade ju inte direkt produktionsåret varit relevant utan snarare inköpsdatum.
Jag håller med dig om första stycket, men gällande årsklocka till barn hade jag gått på produktionsår ist för inköpsår.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag håller med dig om första stycket, men gällande årsklocka till barn hade jag gått på produktionsår ist för inköpsår.
Produktionsår/tillverkningsdatum är mer som när man själv är "tillverkad", alltså 9 månader innan. Så ser jag det. Gillar det mer. Då är man exakt lika gammal. Certet säger ju inte mkt om hur gammal klockan är egentligen. Jag har en Seiko med exakt samma tillverkningsmånad som jag. Lite lättare med Seiko. :)
 

Wilbur W

Breitling
Jag håller med dig om första stycket, men gällande årsklocka till barn hade jag gått på produktionsår ist för inköpsår.

Hej ozzyozzy, När jag ändå har dig på tråden: Om du mot förmodan skulle tröttna på din WB får du gärna PM:a mig. Den är inte bara grymt snygg, av tråden att döma har den helt rätt serienummer också. :)
 

ozzyozzy

Cartier
Hej ozzyozzy, När jag ändå har dig på tråden: Om du mot förmodan skulle tröttna på din WB får du gärna PM:a mig. Den är inte bara grymt snygg, av tråden att döma har den helt rätt serienummer också. :)
Tack, jag gillar den skarpt! Har inga planer på att sälja, men har du en från 1982 att byta mot så kan vi snacka. :cigar: Ska ha dig i åtanke om det blir flipp ngn gång iaf!
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt med Serie nummer och år...

Här är en av min DJ med 38xxxx serie - såld 1977


Här är en annan såld 1977 med 51xxxx serie...


Jag har några till DJ med cert, ska kolla om någon är såld 1974. :)

Mvh
Micke
 

Wilbur W

Breitling
Tack!
Efter en hel del jämförelser med bilder på andra DJ från 70-talet har jag för tillfället bestämt mig för att bandhornen nog är rätt OK ändå.

Bilden ovan är en quick and dirty från när jag öppnade paketet. Jag tänkte ta lite bättre bilder och få forumet "dom", men innan dess vill jag vara säker på att allt står rätt till, så jag har lämnat in klockan på Rob Engström för att kolla ev. servicebehov.
 
Topp