• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken dressare?

vilken dressare?

  • Longines heritage conquest

    Röster: 23 42.6%
  • Frederique Constant classics index

    Röster: 31 57.4%

  • Totala väljare
    54

mattturu

Omega
Ska köpa en dressare som jag kan rocka med kostym och vid tillfällen då man bara känner för det! Har länge funderat på Longines heritage conquest eller Frederique Constant classics index. Tycker båda är riktigt fina och har väldigt svårt att bestämma mig:confused: Kanske har jag missat något guldkorn helt? Så tar gärna emot tips på andra alternativ, ska då vara automatisk, mellan 35mm - 40mm och pris upp till 12000kr!
 

Bilagor

  • 4_Frederique_Constant_Classics_Index_Automatique.jpg
    4_Frederique_Constant_Classics_Index_Automatique.jpg
    144.1 KB · Visningar: 349
  • k3446_2.jpg
    k3446_2.jpg
    49.7 KB · Visningar: 384
Jag har heritage conquest, oerhört trevlig. Han rekommendera att byta ut bandet, det som sitter på är rätt tråkigt. Inte heller fel att samma klocka kan matchas mot både guld och silvermanchetter.
 

Oew

Rolex
FC utan tvekan men skulle råda dig att gå vintage och i nedre delen av ditt storleksönskemål. Finns många schyssta vintage dressare för under 10k och då är de flesta 34-36mm vilket jag tycker är perfekt för dressare!
 

Mackan

Omega
Gillar bägge alternativen, men bara för att slänger jag in en maurice lacroix in i mixen, 38mm. Vill inte kapa tråden, men vad tycker folket egentligen om maurice lacroix?
 

Bilagor

  • 122742-LC6027SS0011322.jpg
    122742-LC6027SS0011322.jpg
    50.2 KB · Visningar: 85

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
FC utan tvekan men skulle råda dig att gå vintage och i nedre delen av ditt storleksönskemål. Finns många schyssta vintage dressare för under 10k och då är de flesta 34-36mm vilket jag tycker är perfekt för dressare!
Jag är med Oscaro. För det första, FCn är väl förgylld/pläterad? Dessa klockor åldras sällan väl.
För dom pengarna kan man i stället hitta en servad fin Omega Constellation Pie pan, Gerald Gentas designklassiker som inte lär tappa i värde, snarare tvärt om. För samma pengar kan man få en guld på stål variant om guld lockar (ursäkta att jag hämtade bilderna från Insta)
image.png


ELLER leta vidare i vintageskogen. Dessa tillsammans har jag införskaffat för under 10 tusen kronor totalt (under senaste två åren);

image.png
image.jpg
image.png


Visst, man får leta lite och det kan ta tid, men jakten är det roliga! ;)
 

mattturu

Omega
Tack för alla förslag och input :)
Jag är med Oscaro. För det första, FCn är väl förgylld/pläterad? Dessa klockor åldras sällan väl.
För dom pengarna kan man i stället hitta en servad fin Omega Constellation Pie pan, Gerald Gentas designklassiker som inte lär tappa i värde, snarare tvärt om. För samma pengar kan man få en guld på stål variant om guld lockar (ursäkta att jag hämtade bilderna från Insta)
image.png


ELLER leta vidare i vintageskogen. Dessa tillsammans har jag införskaffat för under 10 tusen kronor totalt (under senaste två åren);

image.png
image.jpg
image.png


Visst, man får leta lite och det kan ta tid, men jakten är det roliga! ;)
Pie pan är riktigt läcker, har kollat in den ett flertal ggr men känner för att köpa nytt denna gång!
Börjar luta mot longines, storleken känns mer rätt och tycker om silver/guld-kombon :)
Vet någon mer om index på den? Gold plated/gilted? Ni som äger den, hur upplever ni hesalite-glaset? På bilder ser den ut att blänka mkt? (vilket jag gillar :D)
 

Ronnie

Rolex
De här faller mig bättre i smaken och är dessutom vattenskyddade till 100 meter.
Med det sagt tycker jag FCn ser helt OK ut, och Longinesen i versionen utan datum tycker jag vore fin om den fanns med visare och timindex som matchade boetten. Det kanske den gör. För den som kan tänka sig kvarts gör Longines annars en stilig Dolce Vita.

Seiko SARB033, 035 eller 065

Union Glashütte Noramis Großdatum
 
Topp