• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken flyger högst?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fan det här var sjukt svårt att välja, hade det varit mellan en svart och vit AT 8500 så hade valet utan tvekan fallit på den svarta, men här mellan en svart och vit GS 9S65 så är jag nollställd... :? båda ser ju lika läckra ut...
 

JohanHLM

Rolex
yonsson skrev:
2; ni snackar om en kille som inte ens repat sin clasp på sin mm300 på över ett år, så repor är inget bekymmer. Själv har jag beställt läder och spänna till min för vardagsbruk.

Nu sviker jag ju min GS redan efter ett par veckor och eftersom den är från 2009 och använd fanns det redan hairlines/swirls på den delen av länken som läggs mot bordet (mellan ovandelen av boetten och låset) när jag fick den. Jag tror förvisso inte jag orsakat några nya under den korta tid den varit hos mig men fick ändå känslan av att den borstade länken inte är så förlåtande mot repor eftersom borstningen är så fint- och hantverksmässigt utförd. Vore roligt att höra om du hunnit få någon känsla för detta under de få dagar du haft din? Är första swirlen redan avklarad :cry: :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Alltså det där med hairlines och så vidare bekymmrar mig inte, det kommer bli en vardagsklocka isåfall som kommer varieras med MM300, för den delen kommer jag bara ha 2 st klockor i samlingen då om en GS 9S65 inköps om jag inte köper någon beater senare. Men som Spence sa vid ett tillfälle, kvalitet framför kvantiteter...
 

JohanHLM

Rolex
80talisten skrev:
Alltså det där med hairlines och så vidare bekymmrar mig inte, det kommer bli en vardagsklocka isåfall som kommer varieras med MM300, för den delen kommer jag bara ha 2 st klockor i samlingen då om en GS 9S65 inköps om jag inte köper någon beater senare. Men som Spence sa vid ett tillfälle, kvalitet framför kvantiteter...

Är väll bara jag som är väldigt kräsen och tramsig men jag har insett att jag har svårt för hyfsat nya klockor som inte är i ett 100% skick. Det dumma är ju att ska de vara i ett 100% skick kan de inte användas vilket därmed blir helt meningslöst. Ofta tycker jag det känns bättre om skicket är riktigt illa än om det är 98% eftersom jag då slipper oroas för att repa den. Som tur är hoppas jag att jag hittat en lösning på mitt problem genom att köpa vintage, där det helst ska finnas spår av användning :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JohanHLM skrev:
yonsson skrev:
Vore roligt att höra om du hunnit få någon känsla för detta under de få dagar du haft din? Är första swirlen redan avklarad :cry: :)

Inga märken än så länge. Klockor är till för att användas. Att den har fin finish kan jag omöjligt se som negativt. Länken är dessutom genomgående borstad, så det borde vara lätt att borsta till om de skulle behövas längre fram. EXAKT samma finish kanske är svårt att fixa, men man refinishar ju inte en länk innan den är risig ändå.
Blanka partier är ju riktigt lätta att polera upp igen med hjälp av en juvelerarduk.
 

JohanHLM

Rolex
yonsson skrev:
JohanHLM skrev:
yonsson skrev:
Vore roligt att höra om du hunnit få någon känsla för detta under de få dagar du haft din? Är första swirlen redan avklarad :cry: :)

Inga märken än så länge. Klockor är till för att användas. Att den har fin finish kan jag omöjligt se som negativt. Länken är dessutom genomgående borstad, så det borde vara lätt att borsta till om de skulle behövas längre fram. EXAKT samma finish kanske är svårt att fixa, men man refinishar ju inte en länk innan den är risig ändå.
Blanka partier är ju riktigt lätta att polera upp igen med hjälp av en juvelerarduk.

Som jag skrev ovan är det väll bara jag som är tramsig som retar mig på det men jag klarar ändå inte av att släppa det :)
För att dra paralleller till bilbranschen på nytt tycker jag det känns som att parkera 1st Volvo 240 bredvid 50st Ferrari. Oavsett hur fina Ferrarina är klarar jag inte av att bortse från Volvon :)
 

POO

Panerai
Jag tycker det finns GS som flyger betydligt högre.
För stora boeter och för mycket bandhorn. Alldeles för mycket blankpolerat och de där omega armbanden är ingen höjdare...
För att vara en "enkel" klocka är de alldeles för, ja...oenkla, ser lite billig ut.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
POO skrev:
Jag tycker det finns GS som flyger betydligt högre.
För stora boeter och för mycket bandhorn. Alldeles för mycket blankpolerat och de där omega armbanden är ingen höjdare...
För att vara en "enkel" klocka är de alldeles för, ja...oenkla, ser lite billig ut.
37mm för stort?
 

POO

Panerai
80talisten skrev:
POO skrev:
Jag tycker det finns GS som flyger betydligt högre.
För stora boeter och för mycket bandhorn. Alldeles för mycket blankpolerat och de där omega armbanden är ingen höjdare...
För att vara en "enkel" klocka är de alldeles för, ja...oenkla, ser lite billig ut.
37mm för stort?

Otydligt av mig. För stor boet och för mycket bandhorn relativt till tavlans storlek.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
POO skrev:
80talisten skrev:
POO skrev:
Jag tycker det finns GS som flyger betydligt högre.
För stora boeter och för mycket bandhorn. Alldeles för mycket blankpolerat och de där omega armbanden är ingen höjdare...
För att vara en "enkel" klocka är de alldeles för, ja...oenkla, ser lite billig ut.
37mm för stort?

Otydligt av mig. För stor boet och för mycket bandhorn relativt till tavlans storlek.
Angående luggarna så är det svårt att undkomma, GS har långa luggar, men jag ser det som en fördel då dom inte blir så små som dom borde se ut.
 

JayJay

Rolex
I det här fallet är ju frågan egentligen om du vill ha en klocka med vit eller svart urtavla. Själva modellen gör sig ju lika bra i båda färgerna. En sak att väga in kan ju vara att GS:ar traditionellt sett har vit tavla (själv hade jag nog ändå gått på den svarta). Skulle också vilja slå ett slag för SBGR071, bättre kontrast mellan tavla, visare och index (=bättre läsbarhet) samt en i mitt tycke justare länk.

PS: Har inte du sagt att nästa dinka skulle bli en rolle, eller har jag drömt detta?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JayJay skrev:
I det här fallet är ju frågan egentligen om du vill ha en klocka med vit eller svart urtavla. Själva modellen gör sig ju lika bra i båda färgerna. En sak att väga in kan ju vara att GS:ar traditionellt sett har vit tavla (själv hade jag nog ändå gått på den svarta). Skulle också vilja slå ett slag för SBGR071, bättre kontrast mellan tavla, visare och index (=bättre läsbarhet) samt en i mitt tycke justare länk.

PS: Har inte du sagt att nästa dinka skulle bli en rolle, eller har jag drömt detta?
Tack för tipset angående 71:an. Jo faktist, men det är ändå en bra bit över ens budget just nu för en SubC, det får bli senare. Sen har jag velat ha en GS sen 2009, då mitt klockintresse blommade upp, och en GS 9S65 är nog så dyrt för en fattig kille som mig -(och frågan är om man ens kommer ha råd med den)... :p
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
masterkiller skrev:
Vad kostar dom som nya kontra beggade?
Jag har rätt dålig koll tyvärr på begagnat priserna, men Molle sålde sin SBGH001 Hi beat med 20% förlust som han hade köpt fabriksny från Seiya Japan.
 
Topp